عصر خودرو

صادرات ایران در غیاب چین رشد می‌کند؟

عصر بازار- در حالی بازار، تحلیل کارشناسان را بابت گمرکی حضور چین در صادرات فولاد تایید می‌کند که باید دید آیا ایران می تواند از بازار و شرایط قیمتی مهیا شده استفاده کند یا خیر.

صادرات ایران در غیاب چین رشد می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آخرین گزارش نشریه متال بولتن از بازار فولاد در هفته گذشته نشان می‌دهد که چینی ها در بازار صادراتی فولادی حضور نداشتند و هندی ها نیز با تقویت بازار داخلی، حضور کمرنگی در بازار صادراتی داشتند که این امر باعث کاهش عرضه این محصول در بازار جنوب شرق آسیا شد.

    این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از آن کارشناسان، کمرنگ شدن حضور چین در بازار فولاد را پیش‌بینی کرده بودند. به گونه‌ای که محمد آزاد -رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد- حتی یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد در داخل را افزایش قیمت های جهانی در غیاب چین مطرح کرده و گفته بود که چین به عنوان بزرگترین تعیین کننده قیمت فولاد در جهان، امسال تصمیم گرفته است که به بازسازی و مدرن سازی شهرهای خود بپردازد، برای همین صادرات محصولات فولادی در بازار جهانی را بسیار محدود کرده است؛ به طوری که اگر در سال قبل بین 110 تا 120 میلیون تن صادرات فولاد داشته است اکنون این صادرات را محدود به 10 تا 15 میلیون تن ورق فولادی کرده و بخش عمده ای از مقاطع آهنی خود را برای فرایند ساخت و ساز عمرانی داخل کشور، صادر نمی‌کند.

    به گفته آزاد، همین موضوع باعث می‌شود که قیمت های بازار جهانی فولاد با افزایش همراه باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که به هر دلیلی چین این روند ساخت و ساز را متوقف و مجددا محصولات را روانه بازارهای جهانی کند که باعث افت شدید قیمت‌ها خواهد شد.

    این تحلیل در حالی ارائه می‌شود که در بازارهای دیگر مانند خاورمیانه، شمال آفریقا، ترکیه، CIS و آمریکای لاتین نیز مواد اولیه تولید فولاد افت قیمت داشته‌اند.

    برچسب ها