عصر خودرو

پیش‌بینی‌ها برای قیمت نفت

عصر بازار- بانک‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌های قیمت نفت را در ژانویه برای چهارمین ماه متوالی بالا بردند اما برخی از تحلیلگران نسبت به تداوم روند افزایش قیمت‌های نفت ابراز تردید کردند.

پیش‌بینی‌ها برای قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی وال استریت ژورنال از 15 بانک سرمایه‌گذاری که نزدیک به اواخر ژانویه انجام گرفت، پیش‌بینی شد متوسط قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، امسال به 61 دلار در هر بشکه می‌رسد که از قیمت پیش‌بینی شده در نظرسنجی دسامبر، 3 دلار بالاتر بود. این بانک‌ها انتظار دارند نفت وست تگزاس اینترمدیت که قیمت پایه نفت آمریکاست، امسال به 57 دلار در هر بشکه برسد که 3 دلار بالاتر از نظرسنجی قبلی است.

    دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به بازار نفت به دلیل عوامل مختلفی شامل رشد قوی اقتصاد جهانی، محدودیت‌های عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا و اختلالات تولید در ونزوئلا مثبت‌تر شده است.

    اما تحلیلگران می‌گویند قیمت‌های بالاتر شرکت‌های حفاری آمریکا را به افزایش تولید تشویق می‌کند و ممکن است اتحاد میان اوپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان را که کاهش تولیدشان به محدود شدن عرضه کمک کرده است، دچار شکاف کند.

    هری چیلینگوریان، استراتژیست ارشد نفت در بانک "بی ان پی پاریبا" در این باره گفت: نفت از ریسک پذیری فزاینده سود برده است اما رشد اخیر قیمت‌های نفت بدون تردید پرسشی را درباره میزان واکنش عرضه در سال 2018 به خصوص از سوی تولیدکنندگان شیل آمریکا مطرح می‌کند.

    نفت برنت روز جمعه در 68.58 دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت در 65.45 دلار در هر بشکه بسته شد اما برنت ماه گذشته 3.3 درصد رشد کرد که پنجمین رشد ماهانه این قیمت پایه و طولانی‌ترین روند افزایشی آن از آوریل سال 2011 بود.

    پس از یک دوره مازاد عرضه جهانی که قیمت هر بشکه نفت را از 100 دلار در اواسط سال 2014 به پایین 30 دلار در اوایل سال 2016 رساند، ذخایر جهانی اخیرا رو به کاهش گذاشته‌اند.

    بانک جی پی مورگان در گزارشی اعلام کرد عرضه به بازارهای نفت سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، محدود شده است.

    به گفته تحلیلگران بانک بارکلیز، در ونزوئلا اختلالات در عرضه نفت از ریسک به واقعیت بدل شده‌اند و تصور می‌رود این وضعیت وخامت بیشتری پیدا کند و تولید نفت این کشور امسال یک چهارم کاهش پیدا کند.

    یک عامل دیگر موثر در افزایش قیمت‌های نفت، ضعیف شدن دلار آمریکا بوده که کالاهای قیمت گذاری شده به این ارز شامل نفت را جذابتر ساخته است.

    با وجود این خوش‌بینی، برخی از تحلیلگران انتظار دارند روند رشد قیمت‌ها امسال آهسته شود زیرا قیمت‌های بالاتر، عرضه بیشتر را بدنبال خواهد شد.

    تولید نفت آمریکا در نوامبر برای نخستین بار در حدود 50 سال گذشته از مرز 10 میلیون بشکه در روز عبور کرد زیرا تولیدکنندگان شیل این کشور در صدد بهره برداری از قیمت‌های بالاتر برآمدند.

    تحلیلگران همچنین به اوپک چشم دوخته‌اند زیرا قیمت‌های بالاتر ممکن است تولیدکنندگان عضو این سازمان را به گشودن بیشتر شیرهای نفت برای حفظ سهم بازارشان ترغیب کند.

    برچسب ها