عصر خودرو

بررسی تاثیر سن در رفتار خرید؛

بازاری بزرگ برای بزرگتر‌ها

عصر بازار- نیاز و علایق مصرف‌کننده با افزایش سن دچار تغییر می‌شود و بازاریاب‌ها با توجه به تفاوت‌ها در سبک خرید گروه‌های سنی مختلف، از سن به عنوان یک متغیر استفاده می‌کنند تا مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات خود را طبقه‌بندی کنند.

بازاری بزرگ برای بزرگتر‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، افراد جوان‌تر نسبت به افرادی با سن بیشتر، به تفریحات فعال‌تری نیاز دارند، نسبت به مسن‌ترها لباس‌های متفاوتی می‌پوشند و از مواد غذایی دیگری استفاده می‌کنند. این در حالی است که مشتریان مسن‌تر تمایل بیشتری دارند که به برند مورد علاقه خود وفادار باشند و هنگام خرید بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.
    علاوه بر توجه به تاثیر تفاوت سنی در رفتار مصرف کننده، بازاریاب‌ها بین تاثیر سن تاریخی (تاثیرات سن) و تاثیر تجربیات زندگی مصرف‌کنندگان (تاثیرات گروه) نیز، تمایز قائل می‌شوند؛ تاثیرات سن زمانی اتفاق می‌افتد که سن افزایش پیدا می‌کند و به محصولات و خدمات متفاوتی نیاز پیدا خواهیم کرد؛ به این ترتیب، مصرف‌کنندگانی که بیش از 65 سال سن دارند، نسبت به گروه‌های دیگر، بیشتر از محصولات مرتبط با مراقبت از سلامتی استفاده می‌کنند که ناشی از افزایش سن و رسیدن به زمان سالخوردگی است.
    تاثیرات گروه، زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان تحت تاثیر تجربیاتی که طی سال‌ها به دست آورده‌اند، قرار می‌گیرند و تمایل آنها به مصرف این محصولات هیچ ارتباطی با سن آنها ندارد؛ مانند خرید انواع خاصی از غذا که حتی با افزایش سن نیز از آن لذت می‌برند. هر گروه سنی متفاوت، ویژگی‌های خاصی دارد که می‌توان از آنها برای جذب بیشتر مشتری استفاده کرد و این در حالی است که این موضوع برای بازاریاب‌ها چالش‌هایی نیز به همراه دارد.
    انبوهی از جمعیت مسن در آمریکا
    برای مصرف‌کنندگان مُسن، پتانسیل رشد وجود دارد؛ در پایان جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها و به خصوص در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، کودکان بسیاری متولد شدند و تنها بین سال‌های 1946 تا 1966 بیش از 76 میلیون کودک در ایالت متحده به جمعیت این کشور اضافه شدند. با افزایش سن این گروه، فرصت بازاریابی خوبی برای کسب‌وکارها به وجود آمد تا این بازار سالخورده را هدف قرار دهند.
    انتظار می‌رود با این جهش نرخ تولد در بین سال‌های 1987 تا 2015، افراد در بازه سنی 54 سال و جوان‌تر 20 درصد و 55 ساله‌ها و بیشتر، 60 درصد افزایش جمعیت خواهند داشت که این مصرف‌کنندگان، 50 درصد درآمد اختیاری ایالت متحده را دارند. این افراد بیشتر درآمد خود را صرف ورزش، سفر و گردشگری، جراحی زیبایی، درمان‌های پوستی، آموزش و هدیه خریدن برای اعضای خانواده و مخصوصا نوه‌های خود می‌کنند و با این وجود، هنوز این بازار نادیده گرفته می‌شود.
    یک‌سوم جمعیت با 70 درصد درآمد
    افراد مسن، با استفاده از محصولات مراقبت از سلامتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، طول عمر بیشتری دارند و این گروه از بازار، از لحاظ مالی بسیار قابل اعتمادتر هستند؛ چون در طول زندگی پول خود را پس‌انداز کرده‌ا‌ند و درآمد بیشتری نسبت به گروه‌های سنی دیگر دارند و اکنون می‌توانند با تردید کمتری پول خرج کنند. در ایالت متحده آمریکا، افراد مسن بیش از 70 درصد درآمد قابل خرج کردن را مدیریت می‌کنند و این در حالی است که این افراد، تنها یک سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند. 
    افزون بر توان مالی، رشد بازار افراد مسن از دیگر گروه‌های جمعیت در حال سبقت گرفتن است و بین سالهای 2005 تا 2030 بازار بزرگسالان81 درصد رشد خواهد داشت؛ انتظار می‌رود، در این مدت سایر بازار بزرگسالان (18 تا 59 سال) حدود 7 درصد رشد داشته باشند.
    افراد مسن نیز مانند هر کس دیگری، محصولات و خدمات مشابهی لازم دارند، اما در خرید خود حساب شده عمل و نسب به جوانترها بیشتر تحقیق می‌کنند. همچنین نسبت به برند مورد علاقه خود وفادار هستند و اگر محصول برندی به نیاز آنها پاسخ بدهد، تا مدت زیادی و شاید برای همیشه، آن برند را به دیگر برندها ترجیح می‌دهند. بنابراین، اینجا برای بازاریاب‌ها چالشی اساسی به وجود می‌آید که اگر این افراد سالخورده تا کنون از یک برند خاص خرید می‌کردند، حالا باید راضی شوند که محصولات آنها را نیز امتحان کنند. نفوذ مالی در حال افزایش بازار افراد مسن به این معنا است که برآورده کردن نیازها و تمایلات بزرگسالان مسن‌تر، کلید موفقیت بسیاری از کسب و کارها در سال‌های پیش رو است.
    تصویر سالمندی در تبلیغات
    مصرف‌کنندگان مسن‌تر، ارزش‌های بسیار متفاوتی دارند که به وسیله آنها برانگیخته می‌شوند و از جمله آنها می‌توان به استقلال و وابستگی اشاره کرد. اگر چه این افراد دوست دارند که متکی به خود به نظر برسند، اما هنوز دوست دارند با خانواده و افرادی که دوستشان دارند در تماس باشند. تبلیغات باید جوانی و متکی به نفس بودن آنان را برجسته کنند و در این راستا، تبلیغاتی که پیوند به خانواده و دوستان را توضیح می‌دهند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. همچنین مصرف‌کنندگان مسن‌تر دوست ندارند به آنها یادآوری شود که سن آنها در حال افزایش است.
    سردبیر مجله انجمن افراد بازنشسته آمریکا حدود یک سوم تبلیغاتی که از شرکت‌های مختلف برای تایید و انتشار به آنها فرستاده می‌شود را رد می‌کند، چون این تبلیغات سالمندان را به شکل بدی به تصویر می‌کشند. شرکت‌ها باید بدانند که شاید مصرف‌کنندگان مسن، سن تاریخی خود را احساس نکنند و اگر تصاویر مصرف‌کنندگان مسنی به آنها نشان داده شود که با انرژی نیستند، ممکن است باعث شود که به آن برند، احساس بدی پیدا کنند و از آن خرید نکنند.

    برچسب ها