عصر خودرو

بررسی صنعت فلزات اساسی در بورس نشان داد:

رشد فلزی های بورس با محرک های جهانی

عصر بازار- فلزات اساسی یکی از خوش اقبال ترین گروه های بورسی از ابتدای سال است. شاخص کل این صنعت از ابتدای سال بیش از ۷۰ درصد بازدهی داشته و همچنان چشم انداز روشنی پیش رو دارد .

رشد فلزی های بورس با محرک های جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بررسی ها نشان می دهد یکی از شرکت های این گروه، که در سه ماهه اخیر اثر قابل توجهی بر رشد شاخص کل داشته، شرکت ملی صنایع مس ایران است. این صنعت که در ابتدای آذر ماه در محدوده قیمتی 190تومان بود، این روزها بیش از 260 تومان ارزش دارد و در این بازه زمانی رشد بیش از 42 درصد را به ثبت رسانده است. همچنین این شرکت در آخرین گزارش عملکرد تعدیل مثبت سنگین 52 درصدی نیز داشته است. میانگین روزانه ارزش معاملات «فملی» در سه ماه گذشته بیش از 46 میلیارد تومان بوده و حجم معاملات آن در همین مدت به صورت میانگین 20 میلیون سهم بوده است. بر اساس آمارها بازیگران خرد بازار طی این مدت عمدتا در نقش خریدار حاضر شده اند، به این ترتیب میانگین حجم خرید بازیگران حقیقی در سه ماه گذشته حدود 8 میلیون و 420 میلیون سهم و فروش آن ها به 8 میلیون سهم رسیده است. همچنین در آن سمت بازیگران حقوقی با حمایت قابل توجهی بیش از 12 میلیون سهم خریداری کرده اند.

    با این وجود شرایط برای دیگر نمادهای این صنعت نیز مشابه «فملی» است. شرکت هایی نظیر فولاد مبارکه، کالسیمین، فولاد خوزستان و ملی سرب و روی ایران نیز توانستند رشد قیمتی مقبولی داشته باشند. بر این اساس این صنعت از ابتدای سال در میان سه صنعت برتر بورس قرار گرفت و تاکنون نیز جایگاه خود را حفظ کرده است.

    مس در انتظار 8 هزار دلار؟

    همانطور که گفته شد رشد قیمت فلزات پایه را می توان اثرگذارترین عامل در رشد نمادهای صنعت فلزات اساسی بیان کرد. دلایل و عوامل بسیاری برای رشد قیمت فلزات عنوان شده است که از مهم ترین این دلایل می توان به سیاست های حمایتی دولت چین از اقتصاد این کشور و تلاش برای حفظ نرخ رشد اقتصادی، کاهش ارزش شاخص دلار، کاهش مازاد عرضه فلزات و کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس های کالایی در پی تعطیلی گسترده معادن و همچنین اعتصابات متعدد کارگری، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وعده های او برای کاهش مالیات شرکت ها و سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری در زیرساخت های آمریکا و افزایش قیمت نفت نام برد.

    مس به عنوان مهمترین فلز پایه برای بسیاری از شرکت های بورس تهران، در جولای سال 2017 توانست به سطح هر تن 7 هزار دلار برسد. روند افزایشی قیمت مس که از سال 2016 آغاز شده بود، در 2017 نیز ادامه پیدا کرد. این اتفاق بیش از هرچیز ناشی از کاهش تولید بزرگترین معادن تولید کننده مس جهان در نتیجه ناآرامی های کارگری بود.

    با این وجود در همان سال بسیاری از تحلیل گران اقتصادی اگرچه این رشد را ادامه دار بیان کردند اما بر این نکته تاکید داشتند که دیگر نباید انتظار جهش های ناگهانی از آن را داشت. چرا که اتفاقات جدیدی مانند وضع قانون ممنوعیت واردات قراضه توسط چین ممکن است تا حدی در روند قیمتی این فلز نوسان ایجاد کند.

    با تمام این تفاسیر در آخرین تحلیل بزرگترین بانک سرمایه گذاری آمریکا گلدمن ساکس آمده است، کامودیتی ها هم اکنون در وضعیت سال 2008 قرار گرفته و در آستانه یک جهش قیمت مطلوب هستند.

    براساس گزارش گلدمن ساکس، پیش بینی می شود قیمت مس طی سال 2018 از مرز 8 هزار دلار عبور کند. این بانک در این گزارش بیان کرده است رشد اقتصادی 5.1درصد کشورهای نوظهور، رشد تقاضای کامودیتی ها در طرح 4هزارمیلیارد دلاری جاده ابریشم که 68 کشور را به هم متصل می کند و البته رشد سرمایه گذاری زیرساختی 1500 میلیارد دلاری ترامپ در آمریکا از جمله مواردی است که محرک بازار بوده و اثر کاهش رشد اقتصاد چین و تمرکز اقتصاد آن بر روی کیفیت بجای کمیت را جبران خواهد کرد.

    مولفه های رشد آلومینیوم

    دیگر فلز مهم برای صنعت فلزات اساسی در بورس آلومینیوم است. آلومینیوم نیز همپای مس در سال 2017 بیش از 30 درصد رشد قیمتی داشته است. بازار آلومینیوم، همچون بسیاری از فلزات اساسی دیگر، جزو بازارهای نقدی به‌شمار می‌رود. در چنین بازارهایی قیمت معاملات انجام شده به‌طور لحظه‌ای متغیر است. گرچه قیمت محصولاتی چون آلومینیوم از عوامل گسترده‌ای چون ارزش دلار آمریکا، قیمت نفت و قیمت مواد اولیه نظیر آلومینا تأثیر می‌پذیرد، اما از بنیادی‌ترین عوامل باید به تقابل میزان عرضه و تقاضای آن در بازار اشاره کرد که به عامل بنیادین شهره است. در همین زمینه طی روزهای اخیر شرکت دولتی مشاور Antaike در چین اعلام کرد که مازاد عرضه 1.13 میلیون تنی در سال 2018 جای خود را به کسری عرضه 100 هزار تنی داده و لذا چشم انداز قیمت این فلز مثبت تر از گذشته است. همچنین آمار روزهای اخیر وزارت بازرگانی چین نیز نشان می دهد این کشور در سال 2017 اقدام به تعطیلی 5.37 میلیون تن ظرفیت غیرقانونی تولید آلومینیم کرده و مجوز توسعه خطوط جدید به ظرفیت 6.19 میلیون تن را لغو کرد است که این موضوع نیز چشم انداز این صنعت را مثبت می کند.

    چشم انداز مثبت سرمایه گذاران به روی

    روی فلز مهم دیگر برای گروه فلزات اساسی است. این فلز نیز در سال 2017 بیش از 28 درصد رشد داشته است. با این وجود روی طی روزهای اخیر به بالاترین سطح قیمتی طی 10 سال اخیر رسید. علاوه بر کاهش شدید موجودی انبار LME ، رشد واردات روی از سوی چین نیز از نکات حائز اهمیت است.

    با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند قیمت ها در سال 2018 بخصوص در نیمه اول افزایشی بوده و کسری عرضه تا سال 2020 محرک قیمت ها خواهد بود. بر این اساس بیان شده است اقدام گلینکور در شروع راه اندازی معدن LadyLoretta نیز نمی تواند عامل مازاد عرضه شود، زیرا این شرکت در سال 2018 پیش بینی کاهش تولید روی کرده است. در نهایت کاهش عرضه و افزایش تقاضا در این فلز نیز رویکرد مثبتی را در میان سرمایه گذاران به وجود آورده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو