عصر خودرو

اتفاق کم‌سابقه در فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی

عصر بازار- عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود به آسیا را در واکنش به تقاضای فصلی کمتر، برای دومین ماه متوالی بدون تغییر نگه داشت.

اتفاق کم‌سابقه در فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شرکت آرامکوی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: قیمت نفت عرب لایت به آسیا را همچنان 1.65 دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای تعیین کرده است. طبق آمار بلومبرگ برای نخستین بار از سال 2007 است که قیمت عرب لایت به مدت دو ماه متوالی بدون تغییر می‌ماند.

    طبق نظرسنجی بلومبرگ از پنج پالایشگاه و معامله‌گر، انتظار می‌رود آرامکو قیمت فروش نفت خود را پنج سنت در هر بشکه کاهش دهد.

    تقاضا برای نفت معمولا اوایل سال که پالایشگاه‌ها پیش از فصل پیک رانندگی تابستانی در آمریکای شمالی، فعالیت‌های تعمیراتی انجام می‌دهند کاهش پیدا می‌کند. آرامکو قیمت عرب‌لایت برای آسیا را به مدت پنج ماه متوالی تا ژانویه افزایش داده بود.

    به گفته رابین میلز، مدیرعامل شرکت قمرانرژی در دوبی، یک دوره تقاضای پایین‌تر آغاز می‌شود و این دوره به دنبال یک دوره رشد قوی مصرف در پایان سال گذشته روی می‌دهد. آماده سازی بازار از سوی آرامکو و قیمت‌گذاری ماهانه نشان‌دهنده ضعیف شدن اندک بازار است.

    عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است، در راستای توافق کاهش تولید میان این سازمان و شماری از تولیدکنندگان خارج از آن برای حذف مازاد عرضه جهانی، تولیدش را کاهش داده است. این تولیدکنندگان نوامبر گذشته موافقت کردند کاهش تولید خود را تا پایان امسال ادامه دهند و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در ژانویه اعلام کرد ممکن است همکاری آنها به شکل جدیدی در سال 2019 ادامه پیدا کند.

    آرامکو با وجود عبور قیمت‌ها از مرز 70 دلار در ماه گذشته که افزایش تولید رقیب از سوی شیل آمریکا را به دنبال داشت، همچنان عرضه خود را محدود نگه داشته  است.

    تولیدکنندگان خاورمیانه با محموله‌هایی از آمریکای لاتین، شمال آفریقا و روسیه برای خریداران در آسیا که بزرگترین بازار جهان است، رقابت می‌کنند. تولیدکنندگان در منطقه خلیج فارس عمدتا تحت قراردادهای بلندمدت به پالایشگاه‌ها نفت می‌فروشند. اکثر شرکت‌های نفتی دولتی منطقه خلیج فارس قیمت‌شان را با نرخ بالاتر یا پایین‌تر از قیمت مبنا تعیین می‌کنند. برای آسیا قیمت پایه، متوسط قیمت گریدهای نفتی عمان و دوبی است.

    برچسب ها