عصر خودرو

مخالفت سازمان چای با معافیت مالیاتی چای وارداتی

عصر بازار- رییس سازمان چای ایران گفت: ما معتقدیم که با بستر سازی که صورت گرفته است و چای ایرانی سالم و عاری از سموم شیمیایی است و باید با توجه به منویات مقام معظم رهبری و در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

مخالفت سازمان چای با معافیت مالیاتی چای وارداتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، گمرک ایران طی نامه‌ای به مدیران اجرایی این دستگاه اعلام کرد، در برنامه ششم توسعه واردات و توزیع چای خارجی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اعلام معاون سازمان امور مالیاتی، معاف است. پیشتر معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای چای صادراتی اعمال می‌شد اما اینبار با بخشنامه‌ گمرک این معافیت به شکل غیرمنتظره‌ای شامل حال انواع چای خارجی و وارداتی شده است.

    محمد ولی روزبهان رییس سازمان چای ایران در پاسخ به پرسش «نوش آنلاین» مبنی بر اینکه بر چه اساسی و به چه دلیلی این بخشنامه اجرایی می‌شود،‌گفت:‌ در نامه‌ای که از سوی مدیرکل مراکز واردات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال و توسط گمرک جمهوری اسلامی ابلاغ شده است؛‌ عرضه و واردات انواع چای خارجی از تاریخ لازم الجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه از پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود اما به اعتقاد ما هر گونه کاهش هزینه برای واردات می‌تواند رقابت تولید داخل با محصولات خارجی را با مشکل روبه رو سازد و به نوعی کاهش دهد. اگر این بخشنامه عملی نمی‌شد، وضعیت بازار برای تولید ایرانی بهتر بود.

    او در ادامه تصریح می‌کند:‌ ما معتقدیم که با بستر سازی که صورت گرفته است و چای ایرانی سالم و عاری از سموم شیمیایی است و باید با توجه به منویات مقام معظم رهبری و در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداریم. باید تا جایی که می‌توانیم تولید داخل را حمایت کنیم اما متاسفانه پایین آوردن هزینه واردات باعث کاهش قدرت رقابت چای تولید داخل می‌شود. سازمان چای ایران در این خصوص اعتراضاتی را  با وزارتخانه مربوطه مطرح می‌کند،‌ زیرا معتقد است که این اتفاق به ضرر تولید داخلی تمام می‌شود.

    روزبهان خاطرنشان می‌کند: در آینده نزدیک این مساله را از طریق وزارت جهادکشاورزی و بخش معاونت بازرگانی را مطرح می‌کنیم تا مشکلات را در قالب اعتراض به این بخشنامه اعلام کنیم تا آن‌ها این موضوع را پیگیری کنند. البته تاریخ این نامه مربوط به 9 بهمن می‌شود و بخشنامه از سوی گمرک است و مصوبه دولت نیست. بنابراین اینکه عملیاتی شود یا خیر مشخص نیست باید از بخش واردات بپرسیم و فکر می‌کنیم در عمل اجرا شده باید از واردکنندگان سوال شود.

    او در ادامه تاکید کرد: این موضوع که واردات باید وجود داشته باشد و در کشور  به آن نیاز داریم را کتمان نمی‌کنیم، به دلیل اینکه تولید ما یک چهار مصرف واقعی ما است، بنابراین برای تامین این نیاز باید واردات داشته باشیم. باید وارداتی صورت بگیرد تا رقابت در بازار شکل بگیرد اما در این میان کاهش هزینه‌های واردات و بخشنامه فعلی رقابت پذیری را کاهش می‌دهد و به تولید داخلی آسیب می‌زند.

    برچسب ها