عصر خودرو

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی:

ایران رتبه نخست صادرکننده فولاد خام جهان را در اختیار دارد

عصر بازار- دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: امروز جمهوری اسلامی نخستین صادرکننده فولاد خام در جهان محسوب می شود و در عین حال در زمینه صدور تولیدات هم رتبه هشتادم را دارد.

ایران رتبه نخست صادرکننده فولاد خام جهان را در اختیار دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، امیر حسین کاوه روز یکشنبه در نشست تخصصی «ناگفته ها... فولاد ایران نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده» در سخنانی افزود: امسال برنامه صدور هشت میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده و علاوه بر این وارد کننده اقلام فولادی نیز هستیم.
    وی اضافه کرد: بر اساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام پیش بینی شده که این رقم واقع بینانه نیست.
    کاوه خاطرنشان ساخت: ایران اکنون در زمینه ورق نازک و ضد زنگ وارد کننده است و در بورس کالا پایه قیمت در بورس کالا بر اساس قیمت جهانی و دلار مورد محاسبه قرار می گیرد.
    به گفته دبیر تشکل مزبور، اکنون میانگین قیمت فولاد صادراتی ایران به 350 دلار می رسد، اما واردات همان محصول فولادی صادر شده دامنه 600 تا 700 دلاری دارد .

    ** 2 میلیون نفر نیروی کار سازنده بزرگترین واحد فولادی
    محمد حسن عرفانیان آسیایی هم در این نشست به عنوان نخستین مدیرعامل و مجری فولاد مبارکه ( اصفهان ) گفت: تعداد 200 پیمانکار با 2 میلیون نفر نیروی کار بزرگترین واحد فولاد سازی کشور را احداث کردند.
    وی افزود: اکنون 9 میلیون تن ورق در کشور مصرف می شود که 3.5 میلیون تن آن توسط مبارکه تامین می شود.

    ** ضرورت تعامل میان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل
    عرفانیان خواستار تعامل میان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی شد و اضافه کرد: پیشنهادم این است که ورق بازارش متعلق به مبارکه است و بازار لوله و پروفیل فولادی مربوط به این سندیکا می شود.
    به گفته وی، چنانچه مبارکه اقدام به تولید ورق با قطر 2 میلیمتر نماید، ظرفیت تولیدش 50 درصد افت می کند و این امر ارزش افزوده ندارد و فاقد صرفه اقتصادی است و شرایطی پیدا می کند که زیانده می شود.

    ** سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری
    نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: شکل گیری این مجتمع فولاد سازی با سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری بود و به میزان 2 میلیارد دلار نیز به این رقم افزوده شده، بنابراین با سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری چنانچه در برنامه ها منافع بنگاه مورد توجه قرار نگیرد، تبدیل به یک واحد زیانده می شود.
    پیشکسوت صنعت فولاد یادآور شد: چنانچه سندیکا دنبال تجارت ورق باشد، اختلاف نظر و چالش مبارکه با این تشکل پایان نمی پذیرد، اما دنبال صنعت رفتن، این صنعت به پیش خواهد رفت.
    به گزارش ایرنا، انجمن جهانی فولاد در گزارش خود به مناسبت پایان سال 2017 ( دهم دیماه 96 ) و بررسی عملکرد 66 کشور عضو اعلام کرد: سال 2017 کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد خام رقم 831.7 میلیون تن را ثبت کرد و جمهوری اسلامی ایران هم تولید 21.7 میلیون تنی را به خود اختصاص داد که از رتبه چهاردهم به سیزدهم جهان ارتقا پیدا کرد.

    برچسب ها