عصر خودرو

در سال ۲۰۱۷؛

تولید غلات رکورد جهانی را شکست

عصر بازار- تازه‌ترین برآوردهای فائو نشان می‌دهند که تولید جهانی غلات در سال۲۰۱۷ بالغ بر ۲هزار و ۶۴۰ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۶ به میزان ۱.۳درصد رشد داشته و یک رکورد تاریخی جدید را ثبت کرده است.

تولید غلات رکورد جهانی را شکست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، تازه‌ترین نسخه «گزارش عرضه و تقاضای غلات» حاکی از این است که بازارهای جهانی انواع محصولات غلات از وضعیت متوازنی برخوردار بوده و ذخایر نیز در سطح بالایی قرار دارند. انتظار می‌رود نسبت عرضه به تقاضا در بازار غلات به بالاترین رقم در 16 سال اخیر برسد.

    پیش‌بینی‌های فائو از تولید غلات در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) نسبت به ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) سال گذشته میلادی به میزان 13.5 میلیون تن افزایش نشان می‌دهد که عمدتا ناشی از رشد تولید دانه‌درشت‌ها بالاخص ذرت در چین، مکزیک و اتحادیه اروپا است.

    پیش‌بینی‌ تولید گندم نیز با توجه به احتمال برداشت بیشتر محصول در کانادا و فدراسیون روسیه افزایش یافته است. برنج نیز از همین الگوی افزایش تولید بالاخص در چین برخودار است.

    برآوردها درباره مصرف غلات در فصل زراعی 18-2017 نیز افزایش یافته و رشد 1.4 درصدی نسبت به فصل زراعی 17-2016 نشان می‌دهد. مصرف دانه‌درشت‌ها با توجه به رشد بی‌سابقه استفاده از این محصول برای تغذیه دام در برزیل، چین، اتحادیه اروپا و مکزیک، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

    گزارش فائو حاکی از این است که رشد تولید غلات از مصرف آن بیشتر بوده و بدین ترتیب برآورد می‌شود که ذخایر این محصولات از رکوردهای قبلی پیشی بگیرد. بدین ترتیب، نسبت عرضه به مصرف به 27.7 درصد خواهد رسید که از فصل زراعی 2002/2001 تاکنون بی‌سابقه بوده است. انتظار می‌رود حجم تجارت بین‌المللی نیز برای تمام محصولات عمده به غیر از ذرت کاهش یابد.

    فائو در گزارش شاخص بهای مواد غذایی نیز اعلام کرد که قیمت محصولات غذایی در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) به 169.5 واحد رسید که تقریبا نسبت به ماه گذشته میلادی ثابت باقی مانده است. در ماه ژانویه افزایش قیمت دانه‌های اصلی و روغن پالم با کاهش بهای شکر، کره و پنیر جبران شده است.

    شاخص بهای غلات فائو نسبت به ماه دسامبر 2.5 درصد رشد نشان می‌دهد. حجم بالای ذخایر این محصولات به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت اقلیمی و افت ارزش دلار آمریکا نتوانست بهای غلات را کاهش دهد. این شاخص اندازه‌گیری که شامل گندم، برنج و دانه‌درشت‌ها به مانند ذرت است نسبت به ژانویه سال 2017 به میزان 6.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    شاخص بهای روغن نباتی فائو در ماه ژانویه علی‌رغم افزایش ارزش روغن پالم به دلیل کاهش بهای روغن آفتابگردان و  کلزا، تقریبا بدون تغییر باقی ماند. شاخص بهای لبنیات فائو نیز نسبت به ماه دسامبر 2.4 درصد افت نشان می‌دهد. کاهش قیمت‌های بین‌المللی کره و پنیر در پی عرضه فراوان این محصولات در نیمکره شمالی و استرالیا، افزایش قیمت شیر خشک را خنثی کرد.

    شاخص بهای شکر فائو نیز متعاقب تولید انبوه و افزایش فرصت صادرات 1.6 درصد کاهش یافته و نسبت به سال قبل در مجموع 30 درصد افت نشان می‌دهد. شاخص بهای گوشت فائو در این بازه زمانی نیز ثابت ماند و تقاضای فزاینده برای گوشت و کاهش عرضه این محصول در اقیانوسیه به دلیل کاهش تقاضای صادراتی نتوانست شاخص مذکور را افزایش دهد.

    برچسب ها