عصر خودرو

نفت شیل آمریکا مانع از بی نیازی این کشور به عرضه جهانی نمی شود

عصر بازار- آنتونی فنسام ، از اعضای گروه خبرنگاران بدون مرز که سابقه مشاوره بیش از یک دهه ای در صنایع مالی و رسانه ای منطقه آسیا و اقیانوس آرام را در کارنامه خود دارد،با استناد به نظر کارشناسان گفت،افزایش تولید نفت در آمریکا موجب بی نیازی این کشور از عرضه جهانی نمی شود.

نفت شیل آمریکا مانع از بی نیازی این کشور به عرضه جهانی نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، فنسام که ساکن استرالیاست، مقاله خود در نشریه آمریکایی نشنال اینترست را با طرح این مساله شروع می کند که 'صنعت نفت آمریکا روی دریای نفت خام شنا می کند و نشانه چندانی از به پایان رسیدن نفت این کشور در آینده نزدیک به چشم نمی خورد اما، آیا این قضیه می تواند به عنوان تغییر دهنده قواعد بازی عمل کند؟'
    'دونالد ترامپ'، رئیس جمهوری آمریکا مدعی است، جنگ انرژی به پایان رسید و آمریکا پیروز شده است.
    حال سوال این است، چرا با وجود آنکه جدیدترین ابرقدرت حوزه انرژی در حال تولید میزان بی سابقه ای نفت خام است، عده ای می گویند، شرایط می توانست بهتر از این باشد؟
    ترامپ در نخستین سخنرانی سالانه اش در کنگره آمریکا گفت: ما با ذغال سنگ پاک به جنگ انرژی آمریکا پایان دادیم و افتخار می کنیم که صادر کننده نهایی انرژی به دنیا هستیم.
    انقلاب نفت شیل، آمریکا را به تولید کننده گاز طبیعی تبدیل کرده است و پیش بینی می شود امسال در تولید نفت از عربستان پیشی بگیرد و ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر دهد.
    برای اولین بار پس از نوامبر 1970، تولید نفت آمریکا در ژانویه بطور میانگین به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسید و موجب پشتگرمی درخواست ترامپ برای تبدیل آمریکا به آقای انرژی جهان شد.
    طبق اعلام جدیدترین گزارش چشم انداز انرژی از سوی اداره اطلاعات انرژی، پیش بینی می شود تولید نفت خام آمریکا که در سال 2017معادل 9 میلیون و 300 هزار بشکه در روز تخمین زده می شد، در سال 2018 به 10 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد و رکورد روزانه 9 میلیون و 600 هزار بشکه سال 1970 را بشکند.
    پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا به همین جا ختم نمی شود. طبق پیش بینی این اداره تولید نفت خام در آمریکا سال آینه بطور میانگین به10 میلیون و 800 هزار بشکه در روز و در نوامبر همین سال، روزانه به 11 میلیون بشکه خواهد رسید.
    اعتماد سوداگران نفتی به این چشم انداز در آمریکا روز به روز بیشتر می شود و خبرگزاری بلومبرگ از شرط بندی های بی سابقه بر سر افزایش بیشتر قیمت نفت آمریکا و سایر شاخص های جهانی نفت خبر داده است.
    تجارت سودآور نفتی در فکر مقررات سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) در حفظ روند کاهش تولید، تعهد روسیه و عربستان به کاهش مازاد عرضه و کاستن از ذخایر آمریکاست. کاهش ارزش دلار آمریکا نیز به افزایش قیمت کالاها، از جمله نفت، منتهی خواهد شد.
    شرکت مادر تخصصی نفت 'محصولات بی بی ال' پیش بینی می کند، قیمت نفت خام برنت امسال به 80 دلار برسد.
    با این همه، هیچ یک از کارشناسان معتقدند نیستند که جهش تولید نفت آمریکا همیشگی باشد .
    'ایان تیلور'، رئیس شرکت ویتول می گوید، افزایش هزینه ها باعث توقف رشد تولید نفت در سال 2018 می شود و در نتیجه، این کشور شاهد آخرین جهش تولید نفت خود در امسال است.
    به گفته تیلور، در سال 2018، تولید نفت در آمریکا 0.5 تا 0.6 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد اما، این افزایش باعث تورم هزینه و در نتیجه، سودآور نبودن تولید می شود.
    وی افزود، با توجه به رشد تقاضا در جهان، قیمت بالا می رود اما، در کوتاه و میان مدت، اوج قیمت بازار از یک میزان خاصی بالاتر نمی رود.
    برخی کارشناسان نیز معتقدند، هنوز دوره نفت در آمریکا و جهان به پایان نرسیده است. نود و هفت میلیون و 300 هزار بشکه نفتی که در سال 2017 در جهان تولید شد، در صورت رشد تولید در آمریکا و پیروی اوپک از توافق 2017 بر سر کاهش عرضه نفت می تواند روزانه به بیش از یکصد میلیون بشکه تا پایان سال 2019 برسد.
    طبق اعلام اتحادیه بین المللی انرژی، آمریکا به واسطه افزایش تولید نفت، در پایان دهه 2020 به تولید کننده نهایی نفت تبدیل خواهد شد.
    این اتحادیه در گزارش چشم انداز انرژی جهان در سال 2017 اعلام کرد، با توجه به اینکه آمریکا در سال 2025، عرضه جهانی نفت را 80 درصد افزایش خواهد داد و در کوتاه مدت کاهش قیمت ها ادامه خواهد یافت، مشتریان جهانی حاضر به خداحافظی با دوره نفت نیستند.
    طبق پیش بینی این انجمن مستقر در پاریس، تولید آمریکا تا پایان 2030 شروع به ثابت شدن خواهد کرد و پس از آن، به خاطر افزایش تولید اوپک کاهش خواهد یافت. انتظار می رود بهبود کارایی وسایل نقلیه و رشد وسایل نقلیه برقی بر رشد مصرف نفت تاثیری معکوس بگذارد اما، حمل و نقل هوایی، جاده ای و کشتیرانی همچنان به شدت به نفت وابسته اند.
    آیا رکورد جدید تولید نفت در آمریکا اهمیت ژئوپلیتیک دارد؟
    'ریچارد کازلاریچ'، هماهنگ کننده مرکز علوم و سیاست انرژی دانشگاه 'جرج میسون' در پاسخ به سوال بالا گفت، این امر، باعث قدرت و برتری حداکثری امریکا در برابر عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه می شود.
    با این حال، برخی کارشناسان با استناد به دو برابر شدن تقاضای داخلی نسبت به تولید داخلی در آمریکا می گویند، این کشور همچنان به عرضه جهانی نفت وابسته خواهد ماند.
    به گفته این عده از کارشناسان، کارگزاران بخش شیل احتمالا نمی توانند در برابر شوک های عرضه جهانی به سرعت واکنش نشان دهند و در نتیجه، تامین نفت از عربستان و سایر کشورها همچنان برای آمریکا حیاتی است.
    به گفته 'جیسون بوردوف'، مدیر مرکز سیاست انرژی جهان دانشگاه کلمبیا، در حالی که تولید کنندگان شیل در آمریکا در مواقع بحرانی به 9 تا یکسال وقت برای افزایش تولید نیاز دارند، عربستان تنها ظرف چند هفته این کار را انجام می دهد.

    برچسب ها