عصر خودرو

آزادترین اقتصادهای جهان کدامند+رتبه ایران

عصر بازار- هنگ کنگ در سال ۲۰۱۷ برای سومین سال متوالی، در بین ۱۸۰ کشور، آزادترین اقتصاد جهان لقب گرفت و ایران در رده ۱۵۶ قرار گرفت.

آزادترین اقتصادهای جهان کدامند+رتبه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بنیاد " هریتیج" اقتصاد 180 کشور جهان را بر اساس درجه آزادی آنها رتبه بندی کرد که بر این اساس، شش کشور هنگ کنگ با امتیاز 90.2، سنگاپور با امتیاز 88.2، نیوزلند با امتیاز 84.2، سوئیس با امتیاز 81.7، استرالیا با امتیاز 80.9 و ایرلند با امتیاز 80.4، شش کشور دارای آزادترین اقتصادهای جهان هستند.

    28 کشور نیز دارای اقتصادهای تقریبا آزاد هستند و سایر کشورها در دسته های با اقتصاد معمولی، نسبتا غیر آزاد (از جمله ایران) و کاملا بسته قرار دارند. کشورهای عراق، لیبی، لیختن اشتاین، سومالی، سوریه و یمن در این رده بندی نیامده اند.

    ایران با امتیاز، 50.9 بالاتر از کشورهایی همچون بروندی و لیبریا و پایین تر از کشورهایی از جمله برزیل و ازبکستان قرار دارد. امتیاز ایران نسبت به سال گذشته 0.4 واحد افزایش یافته است.

    آزادی اقتصادی متشکل از چهار شاخص حاکمیت قانون، کارایی نظارت، اندازه دولت و بازارهای آزاد است. بنیاد هریتیج گفته است بهبود 0.4 واحدی آزادی اقتصادی ایران متاثر از بهبود آزادی های پولی، بازار کار و یکپارچگی دولت بوده است اما این کشور از نظر سلامت مالی، مخارج دولت و کارایی سیستم قضایی نسبت به سال گذشته افت داشته است. این بنیاد توضیح بیشتری در رابطه با این موارد نداده است.

    بنابر آمار و ارقام هریتیج، ایران در بین 14 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رده 13 قرار دارد و امتیاز مجموع آن کمتر از متوسط منطقه ای و جهانی است. کره شمالی علیرغم بهبود 0.9 واحدی، کماکان بسته ترین نظام اقتصادی جهان را دارد و پس از آن ونزوئلا، کوبا و جمهوری کنگو قرار دارند. امارات آزادترین اقتصاد منطقه را در اختیار  دارد و با 77.6 امتیاز در رده دهم جهان قرار گرفته است. عربستان با 59.6 امتیاز در رده 98، روسیه با 58 امتیاز در رده 107 و چین با 57.8 امتیاز در رده 110 قرار دارند.

    بیشترین بهبود به نسبت سال 2016 متعلق به کشور اسلوونی است که امتیاز آن 5.6 واحد بهبود یافته است. گینه استوایی نیز 4.6 واحد افزایش امتیاز داشته است. امتیاز اوکراین 3.8 واحد و امتیاز ایرلند 3.7 واحد بهبود یافته است. پس از این کشورها بوتان با 3.4 واحد بهبود و کیپ ورد با 3.1 واحد بهبود قرار دارند.

    از طرفی اقتصاد برونئی بیش از سایر کشورها طی یک سال بسته تر شده و آزادی اقتصادی این کشور 5.6 واحد کاهش داشته است و پس از این کشور سوازیلند با 5.2 واحد کاهش، عربستان با 4.8 واحد کاهش، کنگو با 4.3 واحد کاهش، نامبیا با 4 واحد کاهش و بولیوی و موزامبیک با 3.6 واحد کاهش قرار دارند.

    برچسب ها