عصر خودرو

بر اساس یک گزارش آماری مشخص شد؛

نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۹۶

عصر بازار- روند نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۹۶ بر اساس آخرین آمارها مورد بررسی قرار گرفت.

نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در ۹ ماهه سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و استمرار جریان پرداخت‌های خزانه ‌داری کل‌کشور برای تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر می‌کند.

    بر اساس این گزارش، دستورالعمل پذیرش و عرضه اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی  فرابورس در تاریخ 18 شهریور 94 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

    انتشار دو سری اسناد خزانه اسلامی

    حال یک آمار تازه نشان می دهد : دولت در نه ماهه سال 1396 دو سری اسناد خزانه اسلامی منتشر کرده که بخشی از آن در چارچوب بند «هـ» و بخشی دیگر در راستای بند «ز» تبصره 5 قانون بودجه سال 1396 قابل پرداخت به طلبکاران غیردولتی می‌باشد که از پانزدهم شهریور 1396 منتشر گردید.

    این گزارش می افزاید: در اواخر آبان 1396 نیز 900 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا611» در بازار سرمایه معامله شد.

    همچنین در نوزدهم آذر ماه 1396 در راستای اجرای مفاد بند (هـ) تبصره (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور، اوراق اسناد خزانه در نماد اخزا 602 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرفته شد.

    نرخ سود و نرخ مؤثر بازدهی

    در خصوص نرخ سود اسناد خزانه اسلامی (نرخ مؤثر بازدهی تا سررسید یا YTM) که توسط فرابورس محاسبه شده است، روند معاملات اسناد خزانه اسلامی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد با آغاز معاملات ثانویه اوراق خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان «سخاب» در فرابورس، با وجود ثبات سیاست‌های پولی، روند کاهشی نرخ سود اوراق مذکور تداوم داشته است.

    این روند تا جایی ادامه یافت که بعد از تصمیم بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌ها و عملیاتی شدن آن، نرخ سود اوراق  مذکور نیز با قرار گرفتن در سطوح 14.5 تا 17.2 درصدی با نرخ سود در بازار پولی هماهنگ شد.

    فاصله زیاد با استانداردهای بین‌المللی

    با وجود اینکه با ورود معاملات ثانویه اسناد خزانه بانکی به بازار سرمایه و همچنین انتشار اوراق جدید اسناد خزانه اسلامی، شاهد توسعه نسبی بازار بدهی خواهیم بود، اما این بازار همچنان فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارد.

    در عین حال، نرخ بازده موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی از حدود 19 درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریور ماه در بازار فرابورس در پایان آذر ماه 1396 در سطح بین 14.5 و 17.2 درصدی قرار گرفت.

        نمودار نرخ موثر بازدهی تا سررسید اوراق بهادار «YTM» از زمان عرضه در فرابورس تا پایان آذر

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو