عصر خودرو

رئیس کنفدراسیون صادرات :

تاثیر نرخ ارز بر افزایش صادرات ایران

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه جهش نرخ ارز، تاثیر خود را در آمارهای صادراتی نمودار کرده، گفت: این رشد در ماههای آینده پایدار نیست،چراکه تاثیر منفی خود را در نرخ مواد اولیه نشان می‌دهد.

تاثیر نرخ ارز بر افزایش صادرات ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، محمد لاهوتی با تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی ایران در ده ماهه منتهی به دی ماه، گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک، کل تجارت خارجی ایران حدود 78 میلیارد دلار بوده است که از این میزان، 42 میلیارد و 800 میلیون دلار واردات بوده که 22 درصد رشد مثبت را تجربه کرده است؛ ضمن اینکه سهم صادرات از این آمار هم، 35 میلیارد و 600 میلیون دلار است که از نظر ارزشی، 2 درصد رشد منفی دارد و نسبت به نه ماهه، یک درصد کاهش یافته است؛ ولی نکته حائز اهمیت این است که در مقایسه آمارهای دی‌ماه به آذرماه، صادرات رشد 26 درصدی و واردات رشد 2 درصدی داشته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: افزایش صادرات نشانگر آن است که وقتی ارز تغییر قیمت دهد و افزایش می‌یابد که البته در این دوره از جهش قیمت برخوردار بود، تاثیر خود را در صادرات نشان می دهد؛ البته به این معنا نیست که اگر اعداد نرخ ارز در همین رقم‌ها باقی بماند، تا دو سه ماه آینده مجدد این روند افزایش صادرات ادامه داشته باشد؛ چراکه به هرحال تاثیر نرخ ارز در مواد اولیه داخلی نیز، خود را نشان خواهد داد و باعث می‌شود تا قیمت‌های پایه تغییر کرده و سود متعادلی که قبل از تغییرات نرخ ارز وجود داشته، بر بازار حاکم شود؛ بنابراین تاثیری که سودهای تغییر نرخ ارز در رشد صادرات نمایان کرده، در ماههای بعد کاهش خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه واردات، دو درصد رشد در ده ماهه تجربه کرده که نسبت به آذرماه، تفاوت زیادی ندارد، گفت: نکته بعدی که در این آمارها خودنمایی می‌کند، در رشد صادرات سایر کالاها است که اگرچه این تفاوت بزرگ نیست؛ ولی به هرحال شرایط بهتری را نشان می‌دهد و از رشد صادراتی برخوردار بوده است.

    لاهوتی اظهار داشت: 5 کشور هدف صادراتی ایران، چین، امارات، عراق، کره جنوبی و هند بوده‌اند؛ ضمن اینکه در آمارهای جدید، افغانستان از جرگه 5 کشور اول صادراتی ایران خارج شده و جای خود را به هند داده است. در عین حال، در صادرات به چین نیز، رشد 11 درصدی تجربه شده است؛ اما رشد صادرات به عراق 9.5 درصد و کره جنوبی 3 درصد بوده است.

    وی صادرات به امارات را با کاهش 19 درصدی همراه دانست و خاطرنشان کرد: واردات از این کشور، 42 درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که صادرکنندگان، مشکل زیادی در مراوده با کشورهای جهان ندارند؛ ولی واردکنندگان کماکان مجبورند که از طریق واسطه‌ها اقدام نمایند و کالای خود را از طریق امارات وارد کشور نمایند؛ اما صادرکنندگان، صادرات مستقیم به بازارها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

    عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی ادامه داد: امارات بیشترین رشد را در میان کشورهای هدف وارداتی ایران داشته و پس از آن،  آلمان با رشد 19 درصدی، در رتبه بعدی قرار گرفته است که البته این رشد نشان می‌دهد که واردات ایران با کیفیت بهتری در حال انجام است.

    لاهوتی، قیمت هر تن کالای وارداتی را 1404 دلار ذکر و تصریح کرد: قیمت کالاهای وارداتی ده درصد رشد داشته؛ ضمن اینکه قیمت هر تن کالای صادراتی نیز 359 دلار است که علیرغم اینکه عدد پایینی به شمار می‌رود؛ ولی نسبت به ده ماهه سال قبل، 5.5 درصد رشد مثبت را تجربه کرده است.

    وی ادامه داد: در مجموع، آمارهای تجارت خارجی، خیلی تفاوتی با گذشته نکرده و 26 درصد رشدی که در صادرات داشته‌ایم، به دلیل تاثیر نرخ ارز است؛ ضمن اینکه واردات خودرو نیز به عنوان یکی از اقلامی که همواره در آمارهای وارداتی اثرگذار بوده، با کنترل‌های دولت کاهش یافته؛ ولی باز هم علیرغم محدودیت‌های دولت، واردات رشد داشته است.

    لاهوتی ادامه داد: در واردات نکته دیگری که خودنمایی می‌کند، رشد 22 درصدی مثبت ارزشی است که در رشد ده درصدی تناژ خود را نشان داده؛ پس خروجی تولیدات ما می‌تواند بهتر باشد و در صادرات، وضعیت بهتری را تجربه کنیم؛ البته وضعیت صادرات هم می‌تواند بستگی به افزایش قیمت نفت داشته باشد که در رشد صادرات میعانات و پتروشیمی خود را نشان داده است؛ اگرچه صادرات پتروشیمی هم رشد منفی داشته است.

    وی اظهار داشت: تنوع بازارها را نداشتیم و فقط هند جایگزین افغانستان در بازارهای صادراتی شده است و دلیل آن هم می‌تواند ارتباطات نزدیک تر با هند باشد که به بهبود شرایط منتهی شده است.

    برچسب ها