عصر خودرو

گالف نیوز :

تولید نفت ایران از میادین غرب کارون در حال افزایش است

عصر بازار- روزنامه انگلیسی زبان گالف نیوز امارات متحده عربی اعلام کرد، تولید نفت ایران از میدان های نفتی غرب رود کارون در حال افزایش است.

تولید نفت ایران از میادین غرب کارون در حال افزایش است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، تولید نفت کشورمان در ماه ژانویه (دی-بهمن) با 30 هزار بشکه در روز افزایش به سه میلیون و 830 هزار بشکه در روز رسید و اندکی از سهمیه تولید فراتر رفت.
    ( از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، محور توسعه صنعت نفت بر میدان های مشترک نفت و گاز متمرکز شد تا سهم هفت درصدی این میدان ها در تولید نفت کشور افزایش یابد.
    بر اساس هدف‌ های تعیین شده، تا سال 1397 تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران با ظرفیت نفت درجای 64 میلیارد بشکه را شامل می شود، به ٧۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.)
    گالف نیوز نوشت: در ماه میلادی گذشته بیشترین افزایش تولید نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از عربستان مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود.
    تولید نفت خام عربستان نیز ماه گذشته با 60 هزار بشکه در روز افزایش به 10 میلیون و 10 هزار بشکه در روز رسید.
    با این حال، تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه تقریبا در سطح 32 میلیون و 400 هزار بشکه در روز ثابت ماند، زیرا افزایش تولید نفت خام عربستان و ایران، کاهش تولید نفت ونزوئلا را جبران کرد.
    رکود مزمن و سرمایه گذاری اندک ونزوئلا در بخش نفت موجب ضعف این صنعت شده است.
    تولید نفت ونزوئلا در ماه ژانویه 30 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به یک میلیون و 670 هزار بشکه در روز رسید که کمترین تولید این کشور از سال 1989 (29 سال پیش) است.
    همچنین بررسی ها نشان می دهند، ماه گذشته سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید نفت به 127 درصد رسیده است و متحد اصلی آن روسیه نیز تقریبا 100 درصد به توافق کاهش تولید نفت پایبند بوده است.
    به نوشته روزنامه یاد شده، روسیه حتی پس از آنکه بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت این کشور اواخر سال گذشته اعلام کردند که برنامه های سرمایه گذاری خود در سال 2018 را تغییر نمی دهند، به توافق کاهش تولید نفت پایبند ماند.
    تولید نفت روسیه نیز بر اساس اعلام وزارت نفت این کشور ماه گذشته با اندکی تغییر نسبت به ماه پیش از آن به 10 میلیون و 950 هزار بشکه در روز رسید.
    بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد، توافق کاهش تولید نفت میان اوپک و کشورهای غیراوپک متحد آن، مازاد عرضه نفت در بازارها را از بین برده است.
    «خالد الفلیح» وزیر نفت عربستان ماه گذشته تاکید کرد، اوپک باید دستکم تا پایان سال 2018 به توافق کاهش تولید پایبند بماند.
    به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.

    برچسب ها