عصر خودرو

ادامه پرداخت یارانه در سال ۹۷ به روال فعلی

عصر بازار- یارانه یکی از موضوعات مهم برای مردم به خصوص اقشار کم درآمد محسوب می شود که با توجه به مخالفت مجلس با حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر روند پرداخت به روال سال جاری در سال ۹۷ ادامه خواهد داشت و حتی دولت می تواند افرادی را نیز به لیست دریافت یارانه اضافه کند.

ادامه پرداخت یارانه در سال ۹۷ به روال فعلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در حالی که بودجه پیشنهادی دولت به مجلس سهخم بخش هدفمندی یارانه ها کاهش یافته بود و با این وجود انتظار می رفت تا بیش از 30 میلیون نفر از دهک های پردرآمد از لیست دریافت یارانه حذف شوند و افرادی که نیازمند یارانه هستمد با مراجعه به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) این موضوع را اعلام تا پس از بررسی این افراد در لیست یارانه بگیران قرار گیرند.

    به علاوه سقف اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها از 37 هزار میلیارد تومان به 44 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این موضوع بدین معنی است که افرادی که تحت پوشش کمک یارانه‌ای در هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرند به میزان 10 تا 12 میلیون نفر افزایش یافته اند، حتی کمیسیون تلفیق این اختیار را به دولت داده است که تا 41 هزار میلیارد تومان هم بتواند در این زمینه مانور دهد.

    یارانه‌بگیران 97 مشخص شدند

    همچنین مقرر شده که  اگر شرایط در سال آینده مناسب باشد، یعنی دولت بتواند از محل یارانه‌ها اقداماتی را انجام دهد، به طور حتم می‌تواند افراد بیشتری را تحت پوشش دریافت یارانه قرار دهد.

    در این میان تاجگردون  رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به بخش یارانه های لایحه بودجه سال 97، گفت: دولت در شرایطی لایحه را به مجلس تقدیم کرد که با شرایط کنونی متفاوت است بنابراین در کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفته شد تا با لحاظ تمام جوانب به همه افراد یارانه داده شود زیرا شرایط حذف یارانه وجود ندارد و همه منابع را تجهیز کردیم تا یارانه ها پرداخت شود.

    شرایط حذف یارانه وجود ندارد

    وی در ادامه افزود: به طور قطعی اعلام می کنیم اگرچه در ابتدا قصد حذف یارانه نقدی را در لایحه بودجه 97 داشتیم اما امروز همه منابع را تجهیز کردیم تا یارانه ها پرداخت شود.

    براساس تصمیم هفته اخیر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97، مقرر شد کلیه مشمولان «کمیته امداد امام خمینی (ره) و «سازمان بهزیستی»، «همه جمعیت روستایی ایران» و «خانوار‌های شهری کم‌درآمد با تشخیص دولت» در سال 97 یارانه نقدی دریافت کنند.

    حذف یکباره یارانه بگیران ملغی شد

    در این میان نوبخت با بیان اینکه به این دلیل که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک های پردرآمد حذف شوند نحوه حذف دهک های پردرآمد همانند سال 96 می شود، ادامه داد: در سال 96 نیز دولت اجازه داشت که یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب 80 میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد با سیاست دولت مغایر است.

    وی در این باره افزود: اگر مشخصا بدانیم که به چه کسانی باید یارانه پرداخت کنیم این یارانه پرداخت می شود اما اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون ساز و کار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست و تا کنون مجلس ساز و کار مورد نظر برای حذف دهک های پردرآمد را ارائه نکرده است.

     در حالی که دولت قصد داشت در بودجه سال آینده سهم جیب مردم را از یارانه ها کمتر کند این امر در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت و به دلیل نبود سازوکار دقیق برای شناسایی دهک های پردرآمد پرداخت یارانه در سال 97 مشابه سال جاری صورت خواهد گرفت.

    برچسب ها