عصر خودرو

رشد ۲.۵ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در سال میلادی گذشته

عصر بازار- ۴ کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در کل سال ۲۰۱۷، مجموعا ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده اند که ۲.۵ درصد نسبت به یک سال قبل افزایش نشان می دهد.

رشد ۲.۵ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در سال میلادی گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، آمارهای دولتی و رفت و آمد کشتی ها نشان می دهد، واردات نفت 4 کشور آسیایی از ایران در ماه دسامبر نسبت به یک سال قبل 16.3 درصد کاهش یافته است.

    این کاهش در حالی است که تهران در مواجهه با احتمال بازگشت تحریم ها تلاش می کند با ارائه تخفیف به مشتریانش، میزان صادرات نفت خود را بالا نگه دارد.

    این گزارش حاکی است، 4 کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه دسامبر مجموعا 1.58 میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده اند. این 4 کشور در کل سال 2017، مجموعا 1.67 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده اند که 2.5 درصد نسبت به یک سال قبل افزایش نشان می دهد.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که اگر ایرادات فاجعه بار توافق برجام برطرف نشود، کشورش از این توافق خارج خواهد شد.

    امیر زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران هفته گذشته در کنفرانسی در توکیو گفت که کشورش به طور کامل به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

    آمارهای کشتیرانی حاکی است، خرید نفت چین از ایران در ماه دسامبر 17.2 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش یافته و به 571 هزار و 275 بشکه در روز رسیده، در حالی که واردات نفت هند نیز با 6.2 درصد کاهش مواجه بود است، هرچند میزان خرید نفت هند از ایران در ماه دسامبر بالاترین میزان خرید این کشور در 9 ماه گذشته بود.

    بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران نیز در ماه دسامبر نسبت به یک سال قبل 11.2 درصد کاهش یافته و به 218 هزار و 757 بشکه در روز رسیده است. میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران هم در ماه دسامبر با 31.5 درصد کاهش به 281 هزار و 32 بشکه در روز رسیده است.

    برچسب ها