عصر خودرو

همزمان با بهره برداری از ۵ فاز جدید پارس جنوبی؛

ایران از قطر ۱۰۰ میلیون مترمکعب سبقت می‌گیرد

عصر بازار- با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در سال ۹۷، ایران برای نخستین بار در تولید روزانه گاز این میدان مشترک از قطر سبقت می گیرد و تولید میعانات گازی هم به ۱.۱ میلیون بشکه در روز می رسد.

ایران از قطر ۱۰۰ میلیون مترمکعب سبقت می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، پس از بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در اوایل سال جاری، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران در این میدان مشترک با قطر به حدود 570 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت و ایران از نظر تولید روزانه گاز به نقطه سر به سر با قطر رسید.

    بر این اساس بهره برداری از پنج فاز جدید شامل فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی هم که در سال 89 توسعه آنها آغاز شده بود، در دستور ایران قرار گرفته و پیش‌بینی می شود با راه اندازی این پنج فاز جدید در سال 97 ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی ایران حدود 150 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

    به عبارت ساده‌تر با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در مجموع ظرفیت تولید گاز ایران از میدان پارس جنوبی به مرز 720 میلیون مترمکعب در روز می رسد که 100 تا 120 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت فعلی تولید و برداشت روزانه گاز قطر در این حوزه مشترک بوده و عملا پیش‌بینی می‌شود سال آینده ایران سبقتی معادل 100 تا 120 میلیون مترمکعبی از قطر در برداشت روزانه گاز بگیرد.

    همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی، با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید سایر محصولات کلیدی و استراتژیک گازی ایران هم افزایش قابل توجهی می‌یابد به طوری که با راه اندازی این مگا پروژه‌ها ظرفیت تولید میعانات گازی، گازمایع، گوگرد و اتان به عنوان خوراک پتروشیمی با افزایش روبرو خواهد شد.

    این گزارش حاکی است پس از بهره برداری از پنج فاز 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز متان به 570 میلیون مترمکعب در روز، میعانات گازی به 875 هزار بشکه در روز، گوگرد به سه هزار و 750 تن در روز و گاز مایع به هفت میلیون و 900 هزار تن در روز افزایش یافت.

    در عین حال با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال 97 شامل طرح توسعه فازهای 13، 14، 22 تا 24 پارس جنوبی در مجموع به طور متوسط روزانه 150 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز متان، 225 هزار بشکه میعانات گازی، یک هزار و 200 تن گوگرد، سالانه سه میلیون تن اتان و سه میلیون و 150 هزار تن گازمایع شامل پروپان و بوتان به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد.

    در مجموع با بهره برداری از این پنج فاز جدید ظرفیت تولید میعانات گازی ایران برای نخستین بار در حوزه پارس جنوبی از مرز یک میلیون بشکه عبور کرده و به رقم بی سباقه یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز می‌رسد می‌رسد.

    علاوه بر این ظرفیت تولید گوگرد در پارس جنوبی به چهار میلیون و 950 هزار تن در روز و گاز مایع به 11 میلیون تن در سال افزایش می یابد که عملا ایران را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سه محصول گازی شامل میعانات گازی، گازمایع و گوگرد تبدیل می کند.

    *تولید اتان پارس جنوبی 2 برابر می‌شود

    با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول چهار سال گذشته تاکنون، تراز تولید خوراک اتان مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه مثبت است و پیش بینی می شود با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و یک طرح جدید استحصال اتان تا سال آینده، این ظرفیت با افزایش بیش از 50 درصدی همراه شود.

    امسال با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در مجموع حدود سه میلیون تن به ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی افزوده شد و هم اکنون ظرفیت تولید این خوراک استراتژیک صنایع پتروشیمی کشور در عسلویه (با احتساب تولید پتروشیمی پارس) به حدود هفت میلیون و 600 هزار تن در سال رسیده است.

    از سوی دیگر با توجه به برنامه آغاز بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال 97 شامل طرح توسعه فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی حدود سه میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید اتان در عسلویه افزوده می‌شود و با احتساب بهره برداری از طرح جدید استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و طرح استحصال اتان پتروشیمی بوشهر در مجموع تا پایان سال آینده ظرفیت تولید اتان در بزرگترین هاب تولید گاز ایران از مرز 12 میلیون و 400 هزار تن در سال عبور می کند.

    طرح توسعه فازهای جدید پارس جنوبی شامل فازهای 13، 14، 19، 20-21، و 22-24 در سال 89 آغاز شد و به تدریج در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسید.

    برچسب ها