عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تلاش برای عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا، ۵ راهکار جدید بورس کالا برای تجارت مدرن فولاد، راه اندازی معاملات کشف پریمیوم در آینده نزدیک و تضمین پایداری تولید کشور با ورود گندم به بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵:۰۰

    بورس کالا یک اصل در اقتصاد ماست

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران،در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت درهشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران از تلاش برای ورود و عرضه زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن به بورس کالا خبر داد.

    محمد شریعتمداری با بیان اینکه بورس کالای ایران یک اصل در اقتصاد ملی است، اظهار کرد: در حال حاضر برای ورود و عرضه سنگ آهن در بورس کالا جلساتی برگزار شده و تلاش داریم این محصول را در بورس کالا عرضه کنیم. چرا که این امری ضروری بوده و باید اجرایی شود.

    وی کشف قیمت در بورس کالا را یکی از بهترین روش های ممکن برای حل مشکلات مربوط به قیمت گذاری عنوان کرد و گفت: باید قواعد انضباطی بورس های کالایی دنیا را در بورس کالای ایران نیز اجرایی کنیم و نظارت ها را در این حوزه اعمال کنیم تا کشف قیمتی شفاف برای کلیه محصولات از جمله محصولات حوزه زنجیره فولاد صورت گیرد.

    شریعتمداری ضمن تاکید بر لزوم عرضه و قیمت گذاری زنجیره فولاد در بورس کالا، به لزوم تعیین قیمت پایه طبق نظر جمعی انجمن ها و فعالان این حوزه برای محصولات مختلف زنجیره فولاد اشاره کرد و گفت: با تعیین قیمت های پایه در بستر بورس کالا می توان به نقطه ای رسید که بورس کالا به یک تکیه گاه در میان صنایع تبدیل شود.

    5 راهکار جدید بورس کالا برای تجارت مدرن فولاد

    مدیرعامل بورس کالای ایران نیز درهشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران گفت: توسعه بازار مدرن برای تجارت کل زنجیره فولاد با ابزارهای بورس کالای ایران همچون "صندوق های کالایی"، "قراردادهای بلندمدت"، "تابلوی مناقصه"، "اوراق خرید دین" و "معاملات تهاتری" قابلیت عملیاتی شدن دارد.

    حامد سلطانی نژاد گفت: قیمت گذاری نادرست، تغییرات ساختاری قراردادها و نوسانات قیمت، عدم توازن در زنجیره فولاد را موجب شده است که برای ایجاد توازن باید به سمت ایجاد بازارهای منسجم، شفاف و مدرن حرکت کرد.

    وی تاکید کرد: بنابراین با ورود کلیه محصولات زنجیره فولاد به بورس کالا می توانیم از افزایش شفافیت، کشف نرخ منصفانه، ارائه ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک، تضمین تعهدات طرفین معامله، انسجام بازار و ایجاد مرجعیت قیمتی بهره مند شویم که با بهره مندی از این موارد تخصیص بهینه منابع، افزایش بهره وری، افزایش ارزش افزوده و بهبود توازن در زنجیره فولاد رخ می دهد.

    اقدامات بورس کالا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

    مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی کمک ویژه‌ای کرده است از جمله اینکه صنایع  بالا دستی با کمک بورس کالا توانستند بخشی از درآمدشان را پس‌انداز و برای طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و صنایع پایین دستی نیز توسعه یافتند و شاهد افزایش تعداد و ظرفیتشان هستیم.

    حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه بورس کالا از بین برنده رانت است و شرایطی را فراهم می‌کند تا  فروشنده بطور مستقیم کالای خود را به خریدار بفروشد، اظهارداشت: بورس کالا سبب شده  قیمت‌ها منطقی‌تر و نیز مابه تفاوت قیمت میان مصرفه کننده و تولید کننده  کمتر شود و چنانچه کالای مورد نظر با قیمت بالاتری فروش رود این قیمت نصیب تولید کنندگان شود.

    کل زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود

    رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: معاملات تمام اجزای ارزش افزوده زنجیره فولاد، از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی باید به منظور ایجاد زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف کنندها از بستر بورس کالا انجام شود.

    مهرداد اکبریان با بیان اینکه بورس یکی از بهترین روش ها برای کشف قیمت محصولات مختلف از جمله سنگ آهن است، گفت: به طور کلی بورس کالا همواره برای کشف قیمت انواع کالا تجویز می شود و بهترین سازوکار را برای ایجاد شفافیت قیمت و انجام معاملات صحیح بین تولیدکننده و مصرف کننده ایرانی و حتی خریدار خارجی فراهم می سازد.

    وی عرضه در بورس کالا را برای حل مشکلات قیمت گذاری راه گشا خواند و افزود: بورس کالا در حوزه معدن می تواند زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف کننده سنگ آهن باشد تا به عنوان مبنای واقعی حاکم در مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت سنگ آهن عادلانه تعیین شود.

    معاملات کشف پریمیوم به زودی راه اندازی می شود

    مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا از راه‌اندازی معاملات قرارداد کشف پریمیوم تا 2 هفته آینده خبر داد و گفت: برای کمک به تامین مالی بازیگران بازار امکان معاملات اوراق خرید دین در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس در دست بررسی است.

    جواد فلاح گفت: معاملات کشف پریمیوم معاملاتی هستند که بر مبنای قراردادهای بلندمدت شکل می‌گیرد و برمبنای قیمت روز کالا، خریدار می‌تواند بر اساس فرمول قیمت توافق شده در آینده با حد نوسان مشخصی با فروشنده کالا معامله کند.

    وی افزود: در معاملات کشف پریمیوم مقدار معینی از مابه‌التفاوت قیمت مبنای کالا مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند که کالا را در زمان مشخصی بر اساس قیمت نهایی که فرمولی از قیمت مبنا به‌علاوه مابه‌التفاوت توافق شده است، معامله کنند.

    ورود گندم به بورس کالا پایداری تولید کشور را تضمین می کند

    مدیرعامل مجمع نخبگان کشاورزی گفت: با ورود گندم به بورس کالا علاوه بر تضمین پایداری تولید در کشور، کشاورز نیز با دریافت پول خود در زمان مناسب می تواند برای تولید آتی خود برنامه ریزی کند.

    علی خانمحمدی عرضه گندم از طریق بورس کالا را روش مناسبی ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید این اتفاق در کشور رخ دهد تا سرگردانی موجود در بخش تولید از بین برود که در این خصوص بهتر است وزیر جهاد کشاورزی بخشنامه ای به تمام استان ها ابلاغ کند تا کشاورزان به دنبال افزایش کیفیت محصول خود بروند.

    وی در خصوص عرضه گندم در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی گفت: در تمام دنیا بورس پیش قدم می شود و ثبت سفارش انجام می دهد؛ بنابراین زمانی که بورس برای برقراری نظام عرضه و تقاضای واقعی وارد عمل می شود، دولت می تواند نقش خود را به بورس واگذار کند تا کیفیت تولید افزایش یابد.

    مازاد نیاز داخلی و قیمت محصولات معدنی باید از کانال بورس کالا تعیین شود

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید، گفت:اگر تحت شرایط خاص در بحث صادرات قرار برخام فروشی در محصولات معدنی باشد به طور یقین باید از کانال بورس کالا میزان مازاد داخلی و قیمت واقعی آن تعیین شود.

    محسن کوهکن گفت: در مورد محصولات معدنی به ویژه سنگ آهن نباید خام فروشی صورت گیرد و این خلاف قانون است اما آنچه که مسلم است اگر تحت شرایط خاص همچون مازاد نیاز داخل به ناچار بخواهیم خام فروشی انجام دهیم به طور یقین در بحث صادرات باید منافع کلان کشور در نظر گرفته شود که این اتفاق در گرو قیمت واقعی است؛ از این رو قیمت به هر جهت باید در قالب بورس کالا تعیین شود.

    وی با اشاره به اینکه تابلوی بورس یعنی شفافیت، افزود: به لحاظ فنی بورس کالا بازاری شفاف و نقطه مقابل بازار رانتی و اقتصاد زیرزمینی است و تمام سفارش ها و معامله ها در بورس قابل رهگیری و مدیریت بوده و براساس تجربه جهانی، بورس کالا یک اساس برای ایجاد بازار عادلانه، شفاف و قابل مدیریتِ کلان اقتصادی است.

    عرضه گندم در بورس کالا به کشاورزان دلگرمی می دهد

    یک نماینده مجلس گفت: با توجه به مشکلاتی که طرح خرید تضمینی گندم برای کشاورزان دارد، به نظر می رسد که سیاست قیمت تضمینی که به عرضه گندم در بورس کالا مرتبط است می تواند به مشکلات کشاورزان به خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات آنها پایان دهد.

    سید حمزه امینی به مزایای عرضه گندم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: گندم یک کالای استراتژیک بوده و عرضه این محصول به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران به نفع گندم‌کاران است.

    وی افزود: این در حالی است که عرضه گندم به روش قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می تواند به نفع کشاورزان باشد و دغدغه و نگرانی آنها را رفع کند زیرا در این روش کشاورزان ظرف 3 روز کاری عمده پول خود را دریافت می کنند و تنها مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می شود؛ به این ترتیب کشاورزان با دریافت حدود 70درصد وجه خود می توانند علاوه بر جبران هزینه های خود، برای کشت بعد آماده شوند.

    حفظ اصالت زعفران ایران در جهان با عرضه در بورس کالا

    سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه زعفران در بورس کالا وجود ندارد.

    اکبر میرزاپور با بیان اینکه امسال برای اولین بار خرید توافقی زعفران به منظور حمایت از کشاورزان در بورس کالا عرضه می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای امسال، میزان معاملات زعفران در بورس کالا بیش از یک تن بوده است.

    وی به مزایای عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعریف زنجیره کامل برای این محصول، زعفران باید در جایی کشف قیمت شود که بهترین محل از نظر قانون مداری باشد، بنابراین بورس کالا بهترین گزینه است تا بتوان برای این محصول ثبات قیمت ایجاد کرد. در نهایت خریدار، صادرکننده و مشتری خارجی از اصالت محصول اطمینان پیدا کرده و روند ثابت قیمتی را دنبال می‌کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو