عصر خودرو

سرمایه ابزار است، نه هدف

عصر بازار- بنیان‌گذار استارتاپ فین‌تکی باهمتا در خصوص تجربه جذب سرمایه از یک شرکت سوئدی گفت: این یک اتفاق بزرگ در سطح ملی محسوب می‌شود.

سرمایه ابزار است، نه هدف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، صعود یک استارتاپ در گرو جذب سرمایه خوب در جهت رشد است. کاری که چندان ساده به نظر نمی‌آید و با داشتن ایده و تیم خوب و در گذر زمان حاصل می‌شود. خبر سرمایه‌گذاری شرکت سوئدی پامگرنت بر روی استارتاپ فین‌تکی باهمتا خبر جالب توجهی در اکوسیستم استارتاپی کشور و نور امیدی برای فین‌تک‌ها به شمار می‌رود.

    در این خصوص میلاد جهاندار، بنیان‌گذار باهمتا در خصوص تجربه جذب سرمایه و روند آن به خبرنگار ایبِنا گفت: این یک اتفاق بزرگ در سطح ملی محسوب می‌شود زیرا یک استارتاپ داخلی در صنعتی که سختی‌های فراوان دارد توانسته سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کند و این امر می‌تواند موجب نگاه جدی‌تر به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شود.

    وی ادامه داد: برای تداوم این سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌برداری از این فرصت‌ها باید موانع موجود را برطرف کرده و فضا را برای سرمایه‌گذاری خارجی امن و باز کنیم تا صنعت ما پویاتر شود. جهاندار ادامه داد: سرمایه برای ما ابزار است نه هدف و این سرمایه به توسعه کسب و کار ما در جهت پویاتر شدن حوزه فین‌تک کمک خواهد کرد.

    جهاندار در مورد روند جذب سرمایه گفت: ما از اردیبهشت امسال با هدف توسعه و رشد باهمتا تصمیم گرفتیم جذب سرمایه داشته باشیم و به مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی زیادی اقدام کردیم. هدف ما این بود در کنار تامین مالی و تعهدی که سرمایه‌گذار باید داشته باشد بتوانیم ارزش افزوده موثری هم داشته باشیم. در این راستا با وجود 10 ماه مذاکراتی که با سرمایه‌گذاران مختلف داشتیم دیدگاه خود را به پامگرنت نزدیک‌تر دیدیم زیرا این شرکت تجربه‌های خوبی در سرمایه‌گذاری خطرپذیر و رشد استارتاپ‌ها دارد. در نهایت پس از 60 جلسه مذاکره با سرمایه‌گذاران ما با پامگرنت به توافق رسیدیم.

    چرا سرمایه‌گذار خارجی؟ آیا شرکت‌های ایرانی تمایل به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی را ندارند؟ بنیان‌گذار باهمتا به این پرسش خبرنگار ایبِنا اینگونه پاسخ داد: ما با سرمایه‌گذاران ایرانی، بانک‌ها، شرکت‌های PSP و سرمایه‌گذاران خطرپذیر داخلی هم مذاکراتی داشتیم ولی تجربه ما نشان می‌داد که بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور هنوز به تجربه واقعی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه استارتاپ‌ها نرسیده‌اند زیرا حوزه استارتاپ و فناوری در ایران جوان است و شرکت‌های خطرپذیر داخلی دید شرکت‌داری دارند.

    به گفته جهاندار، دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی باید دید حمایتی باشد به گونه‌ای که موجب رشد استارتاپ شود و رویکرد آنها حرفه‌ای باشد زیرا در نهایت گلی که زده می‌شود به نفع کل تیم خواهد بود.

    وی در ادامه در پرسشی در خصوص تعریف فضای امن برای سرمایه‌گذاری گفت: مهم‌ترین مسئله برای سرمایه‌گذاری ثبات اقتصادی و امنیت کسب و کار است. در حال حاضر فعالیت فین‌تک‌ها در داخل کشور با اقدامت خوب بانک مرکزی و معاونت فناوری جهت‌دهی شده ولی این فعالیت هنوز رسمی نیست.

    بنیان‌گذار باهمتا بحث قانون‌گذاری را چالش اصلی فین‌تک‌ها برشمرد و افزود: به دلیل عدم رسمیت فعالیت ما بحث مالیات و بیمه نیز از دیگر چالش‌های ما به شمار می‌رود. همچنین نگاه نهادهای نظارتی و فیلترینگ که همچنان گریبانگیر کسب و کارهای داخلی است مواردی است که باید در موردش تصمیم‌گیری جدی شود.

    جهاندار در خصوص برنامه‌های آینده باهمتا گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برای توسعه محصول و تقویت پشتیبانی و قوی کردن تیم خود برای کسب رضایت بیشتر مشتریان هستیم. همچنین در صدد آن هستیم که تبدیل به یک بازیگر جدی بین بازیگران پرداخت کشور شویم و با ارائه سرویس‌های جدید و متنوع بتوانیم نقش پُررنگی در صنعت پرداخت کشور داشته باشیم.

    گفتنی است، قرار است شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت در دو مرحله و در مجموع مبلغ 500 هزار یورو در باهمتا سرمایه‌گذاری کند و بابت این سرمایه‌گذاری 14.3 درصد از سهام باهمتا را خواهد گرفت.

    برچسب ها