عصر خودرو

مذاکره با چینی‌ها برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران

عصر بازار- مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از مذاکره با شرکت ساینوپک چین برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران خبر داد و گفت: جزییات دقیق این مذاکره تا دو ماه آینده مشخص می‌شود و قرارداد از پایان اردیبهشت اجرا می‌شود.

مذاکره با چینی‌ها برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, سید نورالدین شهنازی‌زاده با اشاره به طرح توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران اظهار کرد: برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران درحال مذاکره با شرکت ساینوپک هستیم. البته توسعه این میدان براساس قراردادهای IPC  صورت خواهد گرفت اما پیش از آن می‌توان فاز دو را به صورت الحاقیه فاز یک در قالب بای‌بک توسعه دهیم و در این فاصله گروه مذاکره یادآوران می‌تواند مذاکره برای توسعه این میدانه در قالب قراردادهای جدید را ادامه دهد و پیمانکار را مشخص کند.

    وی با بیان اینکه با شل و چند شرکت دیگر برای توسعه میدان یادآوران مذاکره شده است، گفت: استفاده از فناوری‌های IOR و EOR جهت حفظ تولید میدان در یک بازه زمانی 20 تا 25 ساله مطرح است. درواقع نقطه عطف IPC حفظ تولید در دراز مدت با استفاده از تکنولوژی‌های IOR و EOR است که فناوری آن در دست شرکت‌های خارجی است.

    مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: اما زمانی که  چاهی در زمین جدیدی حفر می‌شود شاید طی یک تا سه سال اول احتیاجی به IOR و EOR نداشته باشد. به عبارت دیگر زمانی که فشار اولیه چاه به تدریج کاهش یابد باید سرمایه و تکنولوژی صرف چاه کنیم تا بتوانیم تولید آن را حفظ کنیم.

    شهنازی‌زاده با تاکید بر اینکه فاز دوم میدان یادآوران نیاز به حفر چاه جدید دارد، تصریح کرد: دلیلی ندارد این میدان را معطل نگه داریم تا مذاکره IPC آن به نتیجه برسد، چنانچه قراداد IPC اکنون به نتیجه برسد کمک چندانی نمی‌کند. این قرارداد زمانی کمک می‌کند چاه‌هایی که حفر شده با افت فشار مواجه شود. بنابراین از این فضا استفاده شده و طبق صحبتی که با وزیر نفت داشتیم، قرار شد توسعه فاز دو براساس قارداد فای‌بک پیش رود و در این فاصله زمانی هم مذاکرات IPC ادامه داشته باشد تا مستندات میدان آماده شود و پیمانکار آن مشخص شود. به محض اینکه پیمانکار مشخص شد، میدان در قالب قراردادهای جدید توسعه خواهد  یافت.

    وی افزود: ظرفیت را برای چینی‌ها مشخص کردیم و برنامه داریم فاز دو را در دو گام توسعه دهیم. در گام اول تولید از این میدان از 110 هزار بشکه به 180 هزار بشکه و در فاز دوم از 180 هزار بشکه به 270 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. جزییات دقیق این مذاکره تا دو ماه آینده مشخص می‌شود و قرارداد از پایان اردیبهشت اجرا می‌شود. سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان یادآوران هنوز مشخص نیست و بعد از مذاکرات مشخص می‌شود.

    برچسب ها