عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران؛

نظام پرداخت بانکی مهمترین مشکل تجار و صادرکنندگان ایرانی در عراق است

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: روند تجارت ایران با عراق به دلایل مختلف تاکنون مطلوب نبوده و هم اینک مهمترین مشکل برای تجار و صادرکنندگان ایرانی در عراق نظام پرداخت بانکی است.

نظام پرداخت بانکی مهمترین مشکل تجار و صادرکنندگان ایرانی در عراق است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, مجتبی خسروتاج در هفتمین نشست میز کشوری توسعه همکاری اقتصادی ایران و عراق در مشهد افزود: هم اینک بلندترین گام در مسیر توسعه روابط تجاری با عراق موضوع بانک و پرداختهایی است که صادرکنندگان با آن مرتبط هستند و باید این مشکل برطرف شود.
    وی ادامه داد: ارز خارجی در عراق دلار است، سهامداران بانکها در عراق آمریکاییها هستند. هرچند عراق پیشنهاد ایجاد بانک مشترکی با ایران را داده اما باید در ارتباط با این مساله تصمیم گیری شود.
    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اینکه دائما از صرافیها برای تجارت خارجی بین دو کشور استفاده شود این نوع پرداخت به هیچوجه قابل قبول و منطقی نیست اما تجار ایرانی به دلیل مشکلاتی که در عراق وجود دارد چاره ای جز رفتن به سمت صرافیها ندارند.
    وی افزود: به دلیل شرایط سختی که عراق در جنگ با داعش و حفظ امنیت داشته با مشکلات زیادی در حوزه تولید مواجه است لذا حجم واردات از آن کشور به ایران بسیار ناچیز و حدود 50 میلیون یا 60 میلیون دلار است. طی سه سال اخیر بطور متوسط بین 6 میلیارد تا 6.5 میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شده که مهمترین آنها مربوط به صنایع غذایی و محصولات کشاورزی بوده است.
    خسروتاج ادامه داد: طی سه سال اخیر 19 درصد از صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق مربوط به صنایع غذایی، 15 درصد محصولات کشاورزی، 15 درصد محصولات شیمیایی، 11 درصد محصولات گروه انرژی، 10 درصد مربوط به مصالح ساختمانی، پنج درصد مربوط به ماشین آلات و وسایل نقلیه، چهار درصد مربوط به لوازم خانگی، سه درصد مربوط به منسوجات و باقی آن مربوط به کالاهای دیگر بوده است.
    وی گفت: به دلیل سطح بالای نیازمندیهای عراق کالاهای متنوعی از ایران به آن کشور صادر می شود اما ایران شریک سوم عراق در روابط تجاری است. سال 2016 ترکیه با سهم 22 درصدی خود جایگاه نخست و چین با سهم 20 درصدی جایگاه دوم را در صادرات به عراق داشتند اما سهم ایران از صادرات به عراق در سال 2016 معادل 16 درصد بوده و جایگاه سوم را داشت.
    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشورهای امارات متحده عربی با سهم 14 درصد، آمریکا با پنج درصد و کره جنوبی با چهار درصد در جایگاههای چهارم، پنجم و ششم در صادرات به عراق در سال 2016 بودند.
    وی ادامه داد: باید با برنامه ریزی و سازماندهی به کمک فعالان اقتصادی بستر توسعه تجارت با عراق و سهولت روابط تجاری را فراهم کرد. موانع در مسیر تجارت باید برداشته شوند و از طریق برگزاری میزهای مشترک بتوان جایگاه ایران را در روابط تجاری با عراق به جایگاه نخست ارتقا داد.
    خسروتاج به وجود هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق اشاره و بیان کرد: شیوه فعلی ایران در تجارت با عراق مطلوب نیست و بخشی از آن مربوط به عدم تکمیل زیرساختهای لازم به ویژه در مرزها می باشد. در مرز ایران و عراق برای سهولت تجارت و همچنین رفت و آمد زائران باید زیرساختهای لازم در بخشهای مختلف ایجاد شود. ساختارهای حمل و نقل ایران و عراق در مرز باید هماهنگ باشند و تمهیدات برای عبور آسان کالا از مرز اندیشیده شود که تحقق این مهم نیازمند گفت و گو و تصمیم گیری مشترک مقامات اقتصادی دو کشور است.
    وی گفت: از سوی دیگر هنوز در صدور روادید برای مردم دو کشور مشکلاتی وجود دارد و معضلات دیگری نیز در بخشهای مختلف روابط دو کشور وجود دارد که نیازمند سازماندهی است.
    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار امیدواری کرد برگزاری میز مشترک ایران و عراق به تسهیل روابط تجاری دو کشور، رفع مشکل صادرکنندگان و برنامه ریزی برای توسعه روابط بیانجامد.

    برچسب ها