عصر خودرو

چهارمین افت سهام در یک هفته

عصر بازار- آخرین روز معاملات سهام در هفته جاری نشان داد که مجالی برای بروز نشانه‌های بنیادین نیست و سهامداران همسو با موج منفی حاکم بر بازار به حراج سهام خود پرداخته و در نتیجه ریزش شاخص‌های سهام را رقم زدند. روز گذشته تمام شاخص‌های سهام با افت مواجه شدند.

چهارمین افت سهام در یک هفته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان، شاخص کل در ادامه سیر نزولی خود، کاهش قابل‌ملاحظه 424 واحدی (4/ 0 درصد) را به نمایش گذاشت و سرانجام به سطح 98 هزار و 133 واحد بازگشت. همزمان، شاخص کل‌هم‌وزن حدود 3/ 0 درصد افت کرد. نکته جالب توجه این است که در میان شاخص‌های متنوع بازار، شاخص 30 شرکت بزرگ، بیشترین کاهش را طی روز گذشته-و به‌طور کلی در یک هفته اخیر- ثبت کرد. دادوستد سهام در این هفته با موج‌های مثبت در برخی گروه‌های کوچک‌ یا تک‌سهم‌ها همراه بود. شاخص کل هم‌وزن در روزهای شنبه و سه‌شنبه بر خلاف افت نماگر اصلی سهام رشد کرد تا مهر تاییدی بر افزایش نسبی تقاضا در سهام کوچک بازار باشد. از سوی دیگر، اغلب نمادهای بزرگ بازار با محوریت سهام کالایی با فشار فروش مواجه شدند. شناسایی سود از سوی سهامداران همراه با کمبود نقدینگی و هراس از ناپایداری قیمت کالاها در بازار جهانی مهم‌ترین دلایل افت شاخص‌های سهام ارزیابی می‌شود. این عوامل در معاملات روز گذشته با شدت بیشتری نمایان شد و اغلب سهام‌ها در این سقوط دسته‌جمعی شرکت داشتند. در این میان، برخی نمادها قدرت بنیادین خود را حفظ کرده و به موج منفی بازار پاسخ مثبت ندادند.
    تقاضای ناهمگن در بین بزرگان

    در حالی که سهام فولادی گروه فلزات طی این هفته در مسیر نزولی قرار داشت، اما رشد تقاضا در دیگر هم‌گروه‌های فلزات، یعنی نمادهای مرتبط با فلز روی و سرب و مس، به صعود قیمتی این سهام انجامید. این تقاضای ناهمگن در گروه فلزات اساسی ریشه در تحولات قیمت‌ها در بازار جهانی داشت که موجب جدایی روند قیمتی سهام این گروه بورسی شد. طی این هفته، در بازار جهانی شاهد ادامه روند صعودی قیمت فلز روی و سرب بودیم که این رویداد در تقاضای نمادهای وابسته نمودار شد. قیمت فلز مس نیز یک جهش قا‌بل‌توجه در ابتدای هفته داشت و همین امر در رشد تقاضای سهام وابسته انعکاس یافت. پیشتاز نمادهای مرتبط با فلزات روی و سرب، یعنی نماد «فاسمین» که تا روز دوشنبه معاملات مثبتی را تجربه کرد از سه‌شنبه وارد مدار نزولی شد و در آخرین روز هفته نیز با افت محدود قیمت به کار خود پایان داد.

    دیگر سهام مرتبط همچون نماد «فرآور» و «فسرب» در آخرین روز معاملات در محدوده مثبت قیمتی دست‌به‌دست شدند. در عین حال، تزلزل در بازار سنگ‌آهن و محصولات فولادی حاوی سیگنال‌هایی منفی برای سهام این مجموعه بود که در صدر آن، افت محدود اما مداوم بهای سهام «فولاد» را به دنبال داشت.  نقدینگی در بین نمادهای گروه پتروشیمی نیز بسته به نوع محصولات تقسیم شده است. در نمادهای اوره‌ساز این گروه همچون «شپدیس»، «کرماشا» و «خراسان» معاملات مثبتی را طی این هفته پشت سر گذاشتند. هلدینگ‌های این صنعت نیز در یک روند رفت و برگشتی قرار گرفتند. اما تقاضای سهام برای متانول‌سازان این گروه از قدرت کافی برای حرکت رو به جلو برخوردار نبود، در حالی که نرخ دلار و قیمت جهانی متانول در سطوحی مناسبی قرار داشت. «زاگرس» با انتشار گزارش عملکرد دی‌ماه خود در روز گذشته، نوساناتی کم‌دامنه را در محدوده مثبت تجربه کرد اما به‌طور کلی سهامداران رغبت چندانی برای خرید در سهام متانولی این صنعت ندارند. دلیل آن را باید در تردید‌ها نسبت به پایداری قیمت جهانی متانول دانست که در فصل سرد وارد مدار اصلاح می‌شود. گرچه شناسایی سود پس از بازدهی‌های خیره‌کننده در کاهش قیمت این سهام بی‌تاثیر نیست اما سودآوری شرکت‌های مزبور نشان می‌دهد تشدید فشار عرضه در سهام کالایی از پشتوانه بنیادین برخوردار نیست و بیشتر برای همراهی با موج منفی حاکم بر بازار و جانماندن از سود بیشتر یا زیان کمتر است. علاوه بر افت قیمت در سهام کالایی، آخرین روز معاملات با زیان سهام خودرویی پایان یافت. روز گذشته، دو نماد «خودرو» و «خگستر» با صف‌های سنگین فروش مواجه شدند و افت قیمتی را تجربه کردند. پرسش اساسی که اکنون سهامداران را به خود مشغول می‌دارد این است که آیا افت نسبتا شدید قیمت‌ها در این هفته نقطه پایان اصلاح قیمت‌هاست یا آغاز یک روند تازه. با توجه به اینکه بازارهای ارز و سکه روند باثباتی را در پیش گرفته‌اند، پاسخ این پرسش را باید در سرنوشت قیمت جهانی کالاها جست‌وجو کرد.

    برچسب ها