عصر خودرو

آغاز سواپ نفت و فرآورده های نفتی عراق و ایران از هفته آینده

عصر بازار- آغاز سواپ نفت و فرآورده های نفتی میان عراق و ایران از هفته آینده، سرمایه گذاری آرامکوی عربستان در شرق آسیا، رشد تولید نفت لیبی نیازمند افزایش سرمایه گذاری و نقدینگی، ساخت پالایشگاه ۱۰ میلیارد دلاری در اندونزی با کمک عمان و ژاپن و کشف ۲ منبع جدید نفت و گاز در دریای شمال، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

آغاز سواپ نفت و فرآورده های نفتی عراق و ایران از هفته آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «علی الیساری» مدیر اجرایی شرکت بازاریابی نفت عراق «سومو»، اعلام کرد که کشورش هفته آینده صادرات روزانه تا 60 هزار بشکه نفت را از میدان های کرکوک به پالایشگاه ایران از طریق جاده آغاز می کند.
    عراق قرار است این نفت را با فرآورده های نفتی ایران مبادله کند.
    تاکنون نفت میدان های کرکوک از طریق خط لوله ای که منطقه شمال عراق بهره بردار آن بود، به بندر جیحان در ترکیه منتقل می شد اما پس از همه پرسی این منطقه در ماه سپتامبر و خارج شدن منطقه کرکوک از قلمروی کردها، سربازان عراقی کنترل این منطقه و نفت آن را به دست گرفتند.


    **سعودی آرامکوی عربستان تا هند پیش می رود
    به گزارش رویتر، شرکت سعودی آرامکوی عربستان در راستای حرکت به سوی آسیا قصد دارد در هند سرمایه گذاری کند.
    این شرکت اعلام کرد که می خواهد در چین نیز دست به سرمایه‌گذاری‌های جدید بزند.
    گفتنی است؛ پیش از این، «امین ناصر» مدیرعامل آرامکو اعلام کرده بود ریاض قصد فروش دستکم 5 درصد از سهام آرامکو را به ارزش100 میلیارد دلار دارد.

    **رشد تولید نفت لیبی نیازمند افزایش سرمایه گذاری و نقدینگی است
    به گزارش رویترز، «مصطفی صنع الله» رئیس شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که کاهش بودجه این شرکت، توانایی آن را برای افزایش تولید نفت گرفته است.
    صنع الله گفت: شرکت ملی نفت لیبی تنها50 درصد از مخارج سرمایه ای را که در سال 2017 میلادی انجام داده بود، از دولت این کشور پس گرفته است.
    وی ادامه داد: تصور ما این است که امسال نیز مانند سالهای 2016 و 2017 میلادی، عوامل و بازیگران سیاسی کنترل بودجه دولت را به دست بگیرند.

    **کوبا نفت و فرآورده‌های نفتی الجزایر را جایگزین ونزوئلا کرد
    به گزارش رویترز، دولت کوبا اعلام کرد: به منظور جبران کاهش شدید محموله های نفتی از ونزوئلا، قراردادی را با الجزایر برای واردات نفت و سوخت در سه سال آینده امضا کرده است.
    کوبا روابط حسنه ای با الجزایر دارد و هر سال فرآورده های نفتی خود را از این کشور تامین می کند، اما نفت خود را در سال های اخیر به طور انحصاری از ونزوئلا تامین می کرد که در پی کاهش شدید تولید نفت و رکود اقتصادی این کشور آمریکای لاتین، کوبا سال 2017 میلادی روزانه دو میلیون و 100 هزار بشکه نفت از الجزایر و مقادیر زیادی از روسیه به جای ونزوئلا وارد کرد.
    به گفته مقامهای رسمی کوبایی، این میزان واردات نفت از الجزایر در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

    **اندونزی با کمک عمان و ژاپن پالایشگاه 10 میلیارد دلاری می سازد
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت پرتامینای اندونزی کنسرسیومی را متشکل از شرکت نفت و گاز عمان (او. او. جی) و شاخه تجاری شرکت انرژی کاسمو ژاپن، برای ایجاد پالایشگاهی در این کشور به ارزش 10 میلیارد دلار تشکیل داد.
    اندونزی به عنوان یکی از واردکنندگان بزرگ سوخت در آسیای جنوب شرقی، امیدوار است با توسعه و بازسازی زیرساخت های فرسوده پالایشی کشور، بدهی های وارداتی خود را کاهش دهد.
    پرتامینا در پی نهایی کردن چارچوب این توافق است.

    **اکسون موبیل تولید نفت را از میدان پرمیان 3 برابر می کند
    به گزارش رویترز، شرکت اکسون موبیل آمریکا قصد دارد تولید (شیل و سنتی) نفت و گاز را از میدان پرمیان در تگزاس غربی و نیومکزیکو تا سال 2025 میلادی سه برابر کند.
    این شرکت می خواهد پایانه ذخیره سازی نفت را با حدود دو میلیارد دلار سرمایه گذاری توسعه دهد.
    این برنامه اهمیت صنعت شیل آمریکا را برای اکسون موبیل نشان می دهد، پرمیان بزرگترین میدان نفت آمریکا به شمار می رود و اکسون موبیل معتقد است که حتی با نفت کمتر از 40 دلاری نیز از این میدان عظیم سوددهی خواهد داشت. این شرکت انتظار دارد که در هفت سال آینده تولید از پرمیان را به بیش از 600 هزار بشکه معادل نفت برساند.

    **هزینه‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا در پی رشد قیمت نفت افزایش یافت
    به گزارش رویترز، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در پی رشد اخیر قیمت های نفت، با افزایش هزینه های حفاری از جمله دکل ها، تجهیزات و دستمزد کارگر روبرو هستند و بر اساس اعلام اداره کار آمریکا، هزینه حفاری چاه های نفت و گاز در سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
    هزینه های حفاری در آمریکا نسبت به نوامبر 2016 میلادی که به کمترین میزان خود رسیده بود، اکنون بیش از 10 درصد افزایش یافته است؛ اگرچه این میزان هنوز 27 درصد کمتر از بیشترین مقدار خود در مارس 2014 میلادی است.

    **بریتیش پترولیوم 2 منبع جدید نفت و گاز در دریای شمال کشف کرد
    به گزارش رویترز، شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد که دو میدان جدید نفت وگاز در دریای شمال انگلیس کشف کرده است که انگیزه ای برای پیشبرد برنامه های این شرکت برای افزایش تولید در میدان های فرسوده به شمار می رود.
    «مارک توماس» رئیس منطقه ای. بی. پی در دریای شمال گفت: اکنون دوره هیجان انگیزی برای این شرکت در دریای شمال است، زیرا زمینه را برای تجدید و احیای کسب و کار فراهم کرده ایم و انتظار داریم که برداشت نفت و گاز از این منطقه تا 2020 میلادی با دو برابر افزایش، به 200 هزار بشکه در روز برسد.

    **فعالیت پالایشگاه های مکزیک افزایش می یابد
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت مکزیک، پیمکس، انتظار دارد که در سه ماه سوم 2018 میلادی پالایشگاه های این کشور تا 900 هزار بشکه در روز پالایش کنند. میزان کنونی پالایش نفت این شرکت اندکی بالاتر از 500 هزار بشکه در روز است.
    این شرکت، سال گذشته میلادی نیز قصد داشت تا پایان 2017 میلادی میزان پالایش نفت را به حدود 800 هزار بشکه در روز برساند، اما به دلیل برخی مشکلات پالایشگاهی موفق به انجام آن نشد و به واردات بنزین و گازوئیل از آمریکا روی آورد.

    **چساپیک انرژی 13 درصد از نیروی کار خود را تعدیل کرد
    به گزارش رویترز، شرکت آمریکایی اکتشاف و تولید نفت «چساپیک انرژی»، اعلام کرد: به منظور کاهش هزینه های خود 400 شغل، معادل 13 درصد نیروی کار را کاهش داد.
    این اقدام چساپیک انرژی به منظور افزایش نقدینگی و کاهش بدهی 9 میلیارد و 900 میلیون دلاری خود و ایجاد توازن در ترازنامه مالی صورت گرفت.
    این شرکت مستقر در اوکلاهوما قصد دارد بخشی از دارایی های خود را به ارزش دو تا سه میلیارد دلار واگذار کند و میزان سرمایه گذاری های خود را در سال 2018 میلادی کاهش دهد.

    برچسب ها