عصر خودرو

در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت با سفیر هند مطرح شد:

تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و هند

عصر بازار: رییس سازمان توسعه تجارت در دیدار با سفیر هند در ایران بر توسعه روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.

تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و هند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، در این دیدار «سائوراب کومار» سفیر هند با بیان اینکه اهمیت زیادی برای رابطه تجاری و اقتصادی با ایران قائل هستیم؛ اظهار داشت: با توجه به  پیوندهای اقتصادی ـ تجاری ایران و هند ملاقات با طرف‌های ایرانی برای ما مهم است زیرا باعث می‌شود تا زمینه‌های همکاری‌های دو کشور را مرور کنیم.

    سفیر هند در ایران با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در 29 آذر ماه سال جاری، گفت: برگزاری چنین جلساتی برای هند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ پیش از این نیز در سفر آقای ظریف به هند بر اهمیت تشکیل سه کارگروه مشترک به خصوص کارگروه تجار و بازرگان تأکید زیادی شد.

    وی با اشاره به اینکه تعرفه تجارت ترجیحی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: دو کشور از پتانسیل‌های بسیاری برای توسعه برخوردارند و ما در کمیسیون مشترک آتی منتظر پیشنهادات ایران در جهت ارتقاء سطح روابط دو کشور هستیم.

    کومار در ادامه خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در ایران از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم. همچنین انتظار داریم تا سرمایه‌گذاران ایرانی نیز در بخش‌های مختلف اقتصادی هند سرمایه‌گذاری کنند.

    سفیر هند در ادامه با اشاره به بندر چابهارگفت: بندر چابهار تاکنون پیشرفت‌های بسیاری داشته و هموطنان ما در فاز یک اقتصادی این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین مواد پتروشیمی، شیمیایی و کود از دیگر مواردی است که هندی‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    کومار با یادآوری اینکه در زمان سفیر قبلی قراردادهایی بین دو کشور بسته شده است؛ اظهار داشت: بعضی از این قراردادها مربوط به بازکردن خطوط اعتباری بین بانک‌های دو کشور است که یک سری ابهام در آنها وجود دارد. برای رفع این ابهام‌ها باید جلسات همفکری و هم‌اندیشی برگزار شود.

    وی در پایان با تأکید بر اینکه باید حرف را به عمل تبدیل کنیم؛ اظهار داشت: حجم تبادلات دو کشور ایران و هند پایین، اما پتانسیل‌ها بالاست. امیدوارم این تبادلات را به حجم بالاتر مورد نظرمان برسانیم.

    در ادامه این جلسه، ولی‌ا... افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سفر‌ آتی‌اش به هند اظهار داشت: در این سفر گروهی از بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و شرکت کشتیرانی حضور خواهند داشت و مسائل و موضوعات دو کشور مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار خواهد گرفت.

    افخمی‌راد با اشاره به اینکه تعرفه ترجیحی یکی از موارد جدی است که در سازمان توسعه تجارت دنبال می‌شود، گفت: توسعه بندر چابهار و فراهم آوردن نیازمندی‌های لازم برای این بندر از اولویت‌های کشور است و از سرمایه‌گذاران هندی دعوت می‌کنیم تا در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی کشور به‌خصوص در منطقه جدید مکران حضور پیدا کنند. هندی‌هایی که در بخش نفت و پتروشیمی سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند؛ می‌توانند از طریق منطقه آزاد مکران اقدام به تولید کرده و نیازمندی‌های خود را از این محل تأمین کنند.

    وی افزود: همچنین سرمایه‌گذاری در تأمین زیرساخت‌های شرق کشور از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران هندی می‌توانند به آن ورود پیدا کنند. برای مثال سرمایه‌گذاری در خط آهن چابهار به زاهدان و از آنجا به مرکز و شمال کشور و نیز خط آهن جاده ابریشم و نیز بزرگراه‌هایی که قرار است در این منطقه احداث شود؛ نیازمند سرمایه‌گذاری است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: حتما باید حجم تجارت دو کشور را به رقم قابل توجهی افزایش دهیم جمعیت بالای کشور هند و شرایط خاص کشور ما زمینه خوبی برای این کار فراهم کرده است. در این راستا هر اقدامی جهت توسعه تجاری با کشور هند انجام خواهیم داد.

    همچنین افخمی‌راد با اشاره به صنعت نرم‌افزار کشور هند گفت: به نظر می‌آید هند برنامه‌های خوب و جدی را در این صنعت دنبال کرده است. ما نیز سعی کردیم از تجارب کشور شما بهره ببریم و در مقیاس کوچک این کار را انجام دادیم. اکنون نیز تمایل دارم در سفر پیش رو از صنعت نرم‌افزار هند بازدید داشته باشم زیرا اکنون زمینه خوبی برای همکاری‌ها در این بخش فراهم است. ایران نیز از نظر نیروی جوان و تحصیل کرده شرایط خوبی دارد که می‌توان آنها را در بخش‌های نرم افزاری به کار گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها