عصر خودرو

استاد دانشگاه تهران؛

رفع تحریم بانکی و نفتی اصلی ترین خواسته بازار است

عصر بازار: ظرفیت ایران در عرصه نفت و گاز برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب است و برای ما نیز امکان بهره بردن از تکنولوژی های مدرن تر را فراهم می کند همچنین این فرصت را به ما می دهد که از استخراج میادین مشترک قطر، عمان و عربستان که به دلیل ضعف در تکنولوژی عقب مانده ایم با سرمایه گذاری های جدید و ورود تکنولوژی افزایش برداشت داشته باشیم.

رفع تحریم بانکی و نفتی اصلی ترین خواسته بازار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شکل برداشتن تحریم ها می تواند متفاوت باشد اما اگر یک مرتبه برداشته نشود و بعضی تحریمها باقی بماند رفع دو تحریم بانکی و نفتی اصلی ترین انتظار برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی است و حتی بر اساس شیوه رفع تحریم به آن واکنش نشان می دهند.

    دکتر میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان مطلب فوق گفت: یکی از تحریم هایی که روی سرمایه گذاری خارجی و بازار داخلی و رونق اقتصادی خیلی اثر گذار است تحریم بانکی است که اگر در یک مرحله یا به تدریج برداشته شود، اولاً به ذخایر ارزی بلوکه شده دسترسی پیدا می کنیم و ثانیأً مبادلات راحت می شود، امکان صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز افزایش پیدا می کند و بدین ترتیب هزینه نقل و انتقال پول کاهش پیدا می کند ولی اگر این تحریم ها برداشته نشود با فرض برداشته شدن همه تحریمهای دیگر، تأثیر چندانی در بازار سرمایه رخ نمی دهد.

    وی در ادامه افزود: دومین تحریمی که برداشته شدنش در فضای اقتصادی کشور اثر گذار است تحریم های نفتی است. تحریم در حوزه نفت و گاز ما را به این سمت برده که مقدار مشخصی نفت بفروشیم و شریک های محدودی داشته باشیم که شرایطشان را تحمیل کنند و پول فروش نفت از سیستم غیر معمولی به دست ما بیاید در نتیجه اگر سایر تحریم های دیگر برداشته شود، همین تحریم به تنهایی باعث می شود که امکان دسترسی به بازارهای متنوع تر محدود شود.

    رییس انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران خاطر نشان کرد: با لغو تحریم صدور نفت، صدور محصولات پتروشیمی و نفت و گاز افزایش پیدا می کند و سرمایه گذاری خارجی رشد می کند.

    موسایی با بیان اینکه ایران برای حداقل 80 سال آینده نفت و گاز دارد، اظهار داشت: این ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب است و برای ما نیز امکان بهره بردن از تکنولوژی های مدرن تر را فراهم می کند همچنین این فرصت را به ما می دهد که از استخراج میادین مشترک قطر، عمان و عربستان که به دلیل ضعف در تکنولوژی عقب مانده ایم با سرمایه گذاری های جدید و ورود تکنولوژی افزایش برداشت داشته باشیم.

    وی ادامه داد: این دو دسته تحریم اگر برداشته شود قطعاً روی سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصادی وبالتبع بازار سرمایه و مسکن تأثیر می گذارد و عامل رشد آنها می شود اما اگر این دو تحریم برداشته نشود یا حتی به مرور زمان برطرف شد طبیعتاً چون اثر روانی آن به مرور در بازار تخلیه می شود اثر آن به اندازه رفع یکباره آن نخواهد بود.

    برچسب ها