عصر خودرو

ایران در سال ۱۴۰۴ باید به کشور نوظهور صنعتی تبدیل شود

عصر بازار: معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از سند راهبردی این وزارتخانه رونمایی کرد.

ایران در سال ۱۴۰۴ باید به کشور نوظهور صنعتی تبدیل شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسین ابویی مهریزی که نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را بر عهده دارد، صبح امروز برنامه راهبردی این وزارتخانه را با خود به نشست اتاق بازرگانی تهران آورد تا هم درباره آن توضیحاتی دهد، هم آنکه نظر فعالان اقتصادی در اتاق تهران را درباره آن جویا شود.

    حسین ابویی مهریزی در حالی گزارش جامعی از آنچه که به عنوان سند راهبردی وزارت صنعت،معدن و تجارت ارائه داد که فعالان اقتصادی نظرات انتقادی زیادی نسبت به این سند بیان کردند.

    اگرچه اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران انتقاد جدی به این سند راهبردی داشتند، اما معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت این پیام را نیز به فعالان اقتصادی داد که سند پیش‌رو، ویرایش نخست آن است و با مشورت و اعمال نظر بخش خصوصی تکمیل‌تر خواهد شد.

    به گفته وی، برنامه‌ریزی راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با رویکرد حل مسئله مبتنی بر تجزیه و تحلیل وضعیت موجود با به کارگیری روش‌های علمی، انجام مطالعات تطبیقی و استفاده از تجربه‏های پیشین، بوده است.

    ابویی مهریزی افزود: این سند در راستای اهداف و سیاست های کلان کشور، تحقق اسناد فرادستی، رهنمودهای مقام معظم رهبری به ویژه در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، برنامه‏های دولت تدبیر و امید و برنامه‏ وزیر صنعت، معدن و تجارت تنظیم شده است.

    او در ادامه گفت: در این رویکرد، میدان دار اصلی توسعه، بخش خصوصی است و دولت مطابق بسته سیاست‏های اجرایی تعیین شده، نقش توانمندساز، پشتیبانی‌کننده، هماهنگ‌کننده، پایشگر و هدایت‌گر را در راستای اجرای راهبردهای تعیین شده ایفا خواهد کرد.

    به گفته معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت، برای تدوین این سند راهبردی از تجربیات 30 کشور جهان که در سطح یکسانی با ایران قرار دارند استفاده شده است.

    ابویی در ادامه با ارائه برخی آمار و ارقام به توضیح وضعیت کنونی صنعت کشور پرداخت و شاخص‌های این بخش را بیان کرد.

    وی، تسهیل و روان‏ سازی مسیر توسعه بخش خصوصی با هدف جلب مشارکت حداکثری در فرآیند تحقق چشم انداز 1404 را یکی از خط مشی و سیاست‌های کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: در راستای سند چشم‌انداز کشور، چشم‌انداز بخش صنعت، معدن و تجارت این گونه ترسیم شده است که ایران در سال 1404 به کشوری نوظهور صنعتی تبدیل شود.

    معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت سپس با این توضیح که در این سند، 12 رشته فعالیت اولویت‌دار به عنوان صنایع منتخب در نظر گرفته شده است، گفت: در این سند، 61 سیاست اجرایی در 6 محور تدوین و به معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت ابلاغ شده است.

    ابویی مهریزی سپس افزود: با توجه به تعیین رشته فعالیت‌های صنعتی دارای اولویت در سند برنامه راهبردی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تا افق سال 1404، برنامه راهبردی صنایع خودرو،فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی،کاشی و سرامیک تدوین شده است و برنامه راهبردی سایر رشته فعالیت ها نیز در حال تدوین است که پس از تکمیل منتشر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها