عصر خودرو

توافق غول‌های نفتی به قیمت نابودی رقیبان کوچک

عصر بازار- قطر که تولیدکننده کوچک عضو اوپک است تاوان استراتژی نفتی عربستان سعودی -بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک- در آسیا را پس می‌دهد.

توافق غول‌های نفتی به قیمت نابودی رقیبان کوچک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صادرات نفت از سوی قطر که یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک است، به ژاپن در سال میلادی گذشته حدود یک چهارم کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از سال 1990 رسید. در حالی که میزان صادرات از سوی عربستان سعودی 8.1 درصد رشد کرد و سهم بازار بزرگترین عضو اوپک در این کشور آسیایی را به رکورد بالایی افزایش داد. واردات کره جنوبی از قطر نیز 26 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در هفت سال گذشته رسید.

    این وضعیت متفاوت ممکن است بازتاب استراتژی عربستان سعودی برای حفظ سهم بازار در آسیا - بزرگترین منطقه مصرف‌کننده نفت جهان - و همزمان هدایت کاهش تولید نفت اوپک برای حذف مازاد عرضه جهانی باشد. عربستان سعودی محدودیت عرضه بیشتری به آمریکا و اروپا داشته در حالی که آسیا از این محدودیت عرضه تا حد زیادی مصون مانده است زیرا این کشور سود بهتری را در این منطقه می‌بیند. این امر عربستان سعودی را قادر ساخته رقیبان کوچک‌تر خود را کنار بزند.

    تاکایوکی نوگامی، رییس اقتصاددان شرکت دولتی نفت، گاز و فلزات ژاپن به بلومبرگ گفت: قطر از پیامدهای استراتژی فروش عربستان سعودی آسیب دیده است. در حالی که قیمت نفت همچنان بسیار پایین‌تر از دوران اوج خود مانده است از دست دادن حجم فروش به ژاپن و کره جنوبی ضربه دوگانه‌ای به قطر زده است.

    طبق آمار وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت این کشور از قطر در سال میلادی گذشته 23 درصد کاهش یافت و به 86 میلیون بشکه رسید. واردات کره جنوبی از قطر در سال میلادی گذشته به 65 میلیون بشکه کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از سال 2010 بود. در مقابل صادرات نفت از عربستان سعودی به ژاپن در سال 2017 به میزان 8.1 درصد افزایش یافت و سهم بازار سعودی‌ها در این کشور را به رکورد 40.2 درصد افزایش یافت. واردات نفت کره جنوبی از عربستان سعودی 1.6 درصد در سال میلادی گذشته کاهش یافت و به 319 میلیون بشکه رسید.

    برچسب ها