عصر خودرو

یک مدیر سرمایه‌گذاری :

تاثیر کاهش زمان تسویه معاملات در بازار سهام

عصر بازار- یک مدیر سرمایه‌گذاری گفت: کاهش زمان تسویه معاملات از سه به دو روز نقدشوندگی بازار سهام را بیشتر می کند.

تاثیر کاهش زمان تسویه معاملات در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، امیر صالحی با اشاره به این که نقدشوندگی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر تصمیم سرمایه‌گذاران برای ورود به هر بازاری بویژه بازار سرمایه است، گفت: نقدشوندگی به این معنا است که بتوان یک دارایی یا اوراق بهادار را به سرعت خرید یا آن را فروخت، بدون آن که تاثیری بر قیمت آن دارایی یا ورقه بهادار بگذارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به تعریف بیان شده، کاهش زمان تسویه معاملات در بازار سهام از ٣ روز به ٢ روز تا حدودی می‌تواند بر نقدشوندگی سهام تاثیر گذار باشد.

    وی در خصوص اقدامات لازم در راستای نقدشوندگی بازار سهام اظهار داشت: برای رسیدن به این مقصود دو راهکار پیشنهاد می‌شود. نکته نخست ایجاد بازار دو طرفه «امکان فروش استقراضی» و دیگری ترغیب و افزایش شناوری شرکت‌ها در بازار سرمایه و نکته سوم هم ایجاد ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری است.

    این تحلیلگر، در پاسخ به این پرسش که چرا وقتی فروش استقراضی اتفاق بیفتد بازار پر حجم‌تر و نقدشونده‌تر می شود، اظهار داشت: در ابتدا بهتر است تعریف فروش استقراضی را بیان کنیم.

    فروش استقراضی بدین معنا است که سرمایه‌گذار وقتی حدس می‌زند که احتمال دارد سهم روند نزولی بگیرد، سهم را قرض گرفته و می‌فروشد و وقتی قیمت افت کرد سهم را خریده و اصطلاحا به کسی که از آن قرض گرفته است پس می‌دهد.

    مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه، افزود: به عبارت ساده‌تر، شما هم از روند صعودی بازار و هم از روند نزولی بازار امکان سود کردن خواهید داشت یا به عبارت دیگر بازار دو طرفه می‌شود. بنابراین هنگامی که این اتفاق بیفتد حجم و عمق بازار سرمایه حتی با توجه به سهام شناور پایین رشد خواهد کرد و بازار سهام به سمت نقدشونده‌تر شدن و همچنین جلوگیری از تشکیل حباب در بازار حرکت خواهد کرد.

    برچسب ها