عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه معادن:

صادرات، صنعت فولاد را از رکود نجات داد

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: صادرات راهی برای نجات صنعت فولاد از رکود بود، در غیر این صورت شرکت‌های بزرگ و کوچک دچار مشکل می‌شدند.

صادرات، صنعت فولاد را از رکود نجات داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مهدی کرباسیان در هشتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار اظهار داشت: صادرات، صنعت فولاد را نجات داد و اگر قرار بود این صنعت فقط با بازارهای داخلی اداره شود، شرکت های بزرگ و کوچک دچار مشکل می‌شدند.

    وی با اشاره به موافقت وزیر صنعت با تشکیل ستاد زنجیره فولاد، گفت: انجمن‌های خصوصی در این ستاد حضور دارند و چالش‌ها و پیشنهادات آنها در سیاستگذاری‌های دولت لحاظ می‌شود.

    کرباسیان با بیان اینکه تا سال 92 اکتشاف بسیار محدودی در کشور صورت گرفته بود، افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام اکثراً متوقف بودند و مشکل نقدینگی برای طرح‌ها وجود داشت که البته این مسئله هنوز نیز برقرار است. در آن زمان صادرات کمتر از یک میلیون تن بود و شرکت ملی فولاد نیز منحل شده بود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر توازن زنجیره فولاد کمابیش حفظ شده است، ادامه داد: در سال آینده نیز توازن این زنجیره کم و بیش متعادل خواهد بود و در عین حال، از خام‌فروشی جلوگیری شده است.

    وی تصریح کرد: البته ایران، کره شمالی نیست و باید دروازه‌های کشور برای رفت و آمد کالا باز باشد و در چنین شرایطی طی 9 ماه امسال 450 هزار تن آهن اسفنجی از کشور صادر شده است.

    کرباسیان با بیان اینکه افتتاح طرح‌های جدید طی روزهای آینده باعث می‌شود تولید صنایع معدنی کشور افزایش یابد، اظهار داشت: جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از معدن و صنایع معدنی اتفاق خوبی است که صورت گرفته، البته کار اصلی را فعالان معدن و صنایع معدنی انجام داده‌اند.

    وی با اشاره به افزایش 500 میلیون تنی ذخیره قطعی سنگ‌آهن کشور طی دو سال اخیر گفت: در صورت افزایش عملیات اکتشاف، این میزان ذخیره قطعی باز هم افزایش خواهد یافت.

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران میزان ذخیره سنگ‌آهن در فلات مرکزی را بیش از 2 میلیارد تن پیش‌بینی کرد و گفت: از 10 شرکت معتبر بین‌المللی برای همکاری در زمینه اکتشاف معادن زیرزمینی دعوت کرده‌ایم.

    کرباسیان با تأکید بر لزوم حمایت از معادن متوسط و کوچک سنگ‌آهن برای برطرف شدن کمبود این ماده معدنی در کشور، گفت: تولیدکنندگان فولاد با تشکیل یک کنسرسیوم در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن فعال شوند، دولت نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

    وی در ادامه با تأکید بر لزوم اختصاص بخشی از بودجه شرکت‌های صنعتی به تحقیق و توسعه اظهار داشت: طی سال‌های گذشته 40 تا 50 میلیارد تومان در زمینه تحقیق و توسعه توسط سازمان توسعه معادن هزینه شده که البته بودجه ما محدود است.

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه با بیان اینکه تا 10 ماه پیش نگران تأمین آب برخی طرح‌های فولادی بودیم، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی، محدودیت ظرفیت حمل و نقل ریلی برای صنایع معدنی است.

    کرباسیان با اشاره به حضور معاون اول رئیس‌جمهور در معدن سنگ آهن سنگان طی یک ماه گذشته گفت: قرار است 12 تا 13 میلیون تن محصول معدنی از سنگان به وسط کشور جابجا شود که این رقم در سال 98 به 22 میلیون تن می‌رسد. این در حالی است که ظرفیت جاده برای جابجایی بار حدود 8 میلیون تن است و این مسئله یکی از چالش‌های جدی به حساب می‌آید که باید حل شود.

    وی در ادامه از برگزاری اولین جلسه با وزیر نیرو در زمینه تأمین آب طرح‌های معدنی در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: امیدواریم در این جلسه به توافقاتی برای اجرای طرح‌های معدنی و فولادی دست یابیم.

    رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: شرایط باید طوری فراهم شود که سرمایه گذاران به جای تولید 300 هزار تنی، به ایجاد کارخانه‌های 2 میلیون تنی فکر کنند و کارخانه‌های 2 میلیون تنی نیز به کارخانه‌های 5 میلیون تنی تولید مواد معدنی تبدیل شوند.

    رئیس سازمان توسعه معادن، جذب سرمایه‌گذاری خارجی را جزو الزامات توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با پول حاصل از فروش نفت 50 دلاری که قیمت آن بالاتر هم نمی‌رود و البته امیدواریم پایین هم نیاید، اتفاق مهمی در کشور نمی‌افتد بلکه باید به جذب سرمایه‌گذاری خارجی فکر کنیم. برخی می‌گویند ممکن است منافع ملی به خطر بیفتد، ولی اشتباه می‌کنند.

    برچسب ها