عصر خودرو

یک مسئول سازمان سرمایه گذاری ایران :

۱۲ میلیارد دلار از فاینانس های برجامی در مرحله نهایی جذب قرار دارد

عصر بازار- مدیرکل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران گفت: ۱۲ میلیارد دلار از فاینانس های جذب شده پس از برجام در مراحل نهایی اجرایی شدن قرار دارند.

۱۲ میلیارد دلار از فاینانس های برجامی در مرحله نهایی جذب قرار دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «سعید خانی اوشانی»درباره آخرین وضعیت انعقاد قراردادها تامین مالی خارجی پس از برجام اظهار داشت: پس از اجرای برجام در دی ماه 1394 تاکنون ایران توانسته است حدود 32 میلیارد دلار اعتبارات فاینانس را از کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، چین، روسیه، اتریش و ایتالیا جذب کند.
    وی آخرین قرارداد فاینانس نهایی شده را مربوط به قرارداد 5 میلیارد یورویی با ایتالیایی ها برشمرد و گفت: برخی از قراردادهای فاینانس پروژه محور هستند یعنی اینکه برای اجرای پروژه خاصی در کشور منعقد شده اند که از جمله می توان به فاینانس روسیه برای اجرای خط آهن «گرمسار - اینچه برون» و احداث نیروگاه بندرعباس و نیز فاینانس چین برای برقی کردن خط آهن تهران - مشهد اشاره کرد.
    مدیرکل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران اظهار داشت: بسیاری از قراردادهای فاینانسی که پروژه محور منعقد شده اند، مراحل نهایی تخصیص منابع را پشت سر می گذارند؛ برخی در حوزه ارزیابی پروژه قرار دارند و برخی نیز در مرحله گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) قرار گرفته اند.
    وی درباره فاینانس های باقیمانده نیز توضیح داد: از آنجا که فاینانس های باقیمانده عام هستند، به تناسب پروژه هایی که از سوی دولت، بخش خصوصی و نیز نهادهای عمومی غیردولتی معرفی و درخواست می شود، درباره آن تصمیم گیری خواهیم کرد.
    خانی تاکید کرد: طبق دستور معاون اول رئیس جمهوری به عنوان مسئول ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف هستند که پروژه های نیازمند جذب سرمایه خارجی را شناسایی و زمینه را برای استفاده از فاینانس ها فراهم کنند.
    وی فاینانس های پروژه محور را مختص بخش دولتی ندانست و گفت: در بین 12 میلیارد دلار پروژه ای که در مرحله نهایی شدن قرار دارد، برخی از جمله نیروگاه 4 زنجان مربوط به بخش خصوصی است و مواردی چون بیمارستان برکت نیز به بخش عمومی غیردولتی اختصاص دارد.
    مدیرکل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران یادآور شد که از نظر این سازمان، نهادهای عمومی غیردولتی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خصوصی محسوب می شوند زیرا نه تنها از بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند بلکه در حوزه های اقتصادی و اجتماعی فعال هستند.
     به گفته ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی از زمان اجرای برجام تاکنون حدود 40 میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه جذب منابع مالی خارجی (فاینانس) منعقد شده است.
    برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسار ـ اینچه برون، احداث نیروگاه هرمزگان، فولاد گل گهر، کاغذ سبز خوزستان، بیمارستان سلامت برکت،‌ نیروگاه های سیکل ترکیبی زنجان، لامرد و آبادان، پالایشگاه جاسک، فاز دوم پالایشگاه آبادان و احداث بیمارستان 200 تخت خوابی درمان سرطان در کرج پروژه هایی هستند که قرار است از 12 میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده کنند.

    برچسب ها