عصر خودرو

معاون توزیع شرکت توانیر :

مصرف ۳ برابری انرژی در ایران

عصر بازار- معاون توزیع شرکت توانیر با اشاره به مصرف ۳ برابری انرژی در ایران در مقایسه با اکثر کشورها، بر افزایش راندمان تجهیزات و صنایع مختلف برای کاهش مصرف تاکید کرد.

مصرف ۳ برابری انرژی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا حقی فام روز سه شنبه در چهارمین کنفرانس بین المللی انجمن علمی انرژی ایران که با رویکرد انرژی، ایمنی و محیط زیست در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد، به روند مصرف انرژی در جهان اشاره کرد و گفت: با اینکه اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه OECD در حال رشد است؛ مصرف انرژی یا رشد مصرف در این کشورها کنترل و متوقف شده ولی در بقیه کشورها از جمله ایران در حال افزایش است.
    معاون توزیع شرکت توانیر بر اساس آمار افزود: ایران در سال 2015 جزء 17 کشور اول دنیا از لحاظ بالاترین میزان مصرف انرژی شد و متوسط مصرف آن 3 برابر جهانی است.
    وی تاکید کرد: مجموع مصرف انرژی دنیا به صورت منفی در حال تغییر است ولی این امر در بعضی نقاط مانند خاورمیانه در حال رشد است.
    حقی فام در ادامه با اشاره به موضوع ضریب بار (نسبت بار متوسط در یک دوره زمانی مشخص به اوج بار در همان دوره زمانی) یا load factor توضیح داد: ضریب بار در بسیاری کشورها 85 صدم درصد و کمتر از یک درصد است؛ در حالیکه این عامل در کشور ما 7 دهم و رقم‌ ایده آل 1 درصد است.
    حقی فام در ادامه راندمان پایین تجهیزات برقی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: حامل های انرژی را با یارانه به برق تبدیل و وارد صنعت و خدمات می کنیم، اما راندمان بالا نیست، چالش دوم هم ضریب بار بالاست که یعنی صنعت برق باید سرمایه زیادی را برای تامین برق در زمان اوج مصرف حفظ کند؛ یعنی اگر اوج مصرف را می توانستیم کنترل کنیم نیاز برای صرف هزینه و سرمایه زیاد کاسته می شد.
    معاون توزیع شرکت توانیر همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به فناوری و راندمان بالا در صنایع مختلف گفت: کاهش هزینه ها و افزایش بهتر تولید فقط در دست صنعت برق نیست بلکه ترکیب صنایع، تجهیزات آنها، رفتار مردم و نوع تعرفه ها و عوامل دیگر در این امر دخیل هستند.
    وی از تلفات حدود 3 درصدی در شبکه انتقال خبر داد و گفت: کاهش تلفات در این شبکه برای مسئولان‌ مطرح است و استفاده از تجهیزات روزآمد و راندمان بهتر در آن تاثیر دارد و برای آن به تولیدات داخل تکیه کرده ایم.
    وی با اشاره به قانون اصلاح الگوی مصرف توضیح داد: در این زمینه قانون بسیار مترقی داریم که حتی 10 درصد آن اجرا نشده است، بنابراین با خلا قانونی روبرو نیستیم بلکه سازمان های مختلف باید وظایف خود را برای اجرای این قانون انجام دهند.
    حقی فام از مدیریت و اصلاح اوج مصرف توسط شرکت توانیر خبر داد و گفت: مصرف برق در اوج مصرف روی 55 هزار مگاوات کنترل شده که 4 هزار مگاوات از این میزان در بخش توزیع و حدود 800 مگاوات در بخش های دیگر بوده است و اگر موفق نمی شدیم اوج مصرف امروزه 60 هزار مگاوات بود.
    همچنین به گفته دبیر علمی کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی، این کنفرانس با هدف رفع موانع اجرایی توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تمرکز بر انرژی، ایمنی و محیط زیست برگزار می شود‌
    بهنام محمدی ایواتلو در این کنفرانس گفت: 286 مقاله از میان مقاله های رسیده به دبیرخانه پذیرفته شده است که در دو بخش پوستر و ارائه شفاهی عرضه می شوند.
    وی افزود: دو جایزه یکی انتخاب پژوهشگران برتر در حوزه انرژی و دیگری انتخاب برترین پایان نامه های حوزه انرژی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می شود.
    کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی با هدف تقویت و توسعه دانش در حوزه انرژی و آگاهی متخصصان داخلی و بین المللی با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان وزارت نیرو و ستاد انرژی های تجدید پذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مدت دو روز برگزار می شود و در نشست های تخصصی و سخنرانی های عمومی، به مهم ترین موضوعات پیرامون چالش های انرژی در ایران و جهان و انرژی های تجدیدپذیر می پردازد.
     

    برچسب ها