عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی :

راه‌اندازی "اگزیم بانک" به کجا رسید؟

عصر بازار- اگزیم بانک که به عنوان بانکی تخصصی و دولتی وظیفه توسعه صادرات کشور و گسترش مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها را دنبال می‌کند، به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، از سال ۱۳۸۰ بارها مطرح شده اما به دلیل نداشتن اطمینان از ادغام صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات تاکنون به نتیجه نرسیده در صورتیکه این امر ریسک‌های سیاسی و تجاری را کاهش می‌دهد.

راه‌اندازی "اگزیم بانک" به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، محمد صادق حمیدیان اظهار کرد: توسعه صادرات غیرنفتی نه تنها وابستگی به نفت را کاهش داده و کشور را از نوسانات بازار آن ایمن می‌کند بلکه افزایش ارزآوری برای کشور، سرمایه‌گذاری و اشتغال را افزایش خواهد داد. در سال‌های اخیر به دلیل وجود شرایط خاص بین المللی تولید و به دنبال آن صادرات دچار مشکل شد و در نتیجه حمایت هر چه بیشتر از صادرات احساس می شود.

    وی با اشاره به اینکه اگزیم بانک به عنوان بانکی تخصصی و دولتی وظیفه توسعه صادرات کشور و گسترش تعاملات و مبادلات بازرگانی را با دیگر کشورها دنبال می کند، افزود: یکی از مسائلی که جهت تسهیل و توسعه صادرات از سال 1380 بارها مطرح شده، پیشنهاد ادغام صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات و ایجاد یک اگزیم بانک ایرانی است که به دلیل عدم اطمینان از ادغام این دو، تاکنون به نتیجه نرسیده است. یکی از راهکارهایی که دولت ها برای توسعه فعالیت های صادراتی و کاهش مخاطره در این زمینه ارائه می دهند، پوشش های لازم در مقابل ریسک های سیاسی و تجاری از طریق ایجاد شرکت های بیمه اعتبار صادراتی است.

    حمیدیان افزود: این شرکت ها که وابسته به دولت و حمایت های مالی آن هستند، ریسک هایی را پوشش می دهند که شرکت های بیمه تجاری قادر به پوشش نیستند. صندوق توسعه ضمانت صادرات ایران از جمله این شرکت هاست. علاوه بر صدور بیمه و ضمانت نامه، کمک به تامین مالی فعالیت‌ های صادراتی از طریق صدور انواع ضمانت ‌نامه‌ های اعتباری به نفع بانک ‌ها و موسسات اعتباری از طریق بیمه ‌نامه‌ های اعتباری، ضمانت نامه  ‌های اعتباری، بیمه ‌نامه ‌های سرمایه‌گذاری و سایر خدمات نظیر اعتبارسنجی و مشاوره از وظابف صندوق توسعه صادرات است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد:  از سوی دیگر برخی بانک های تخصصی مانند بانک توسعه صادرات ایران در راستای توسعه صادرات کشور به روش های مختلف و بر اساس اهداف وضع شده به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کند. از جمله موارد پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات شامل اعطای تسهیلات و اعتبارات صادراتی با دوره بازپرداخت مختلف، تضمین اعتبارات صادراتی و صدور ضمانت نامه عهده بانک ها و موسسات مالی داخلی و خارجی، اعطای تسهیلات سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های صادراتی، اعطای اعتبارات وارداتی به واردکنندگان داخلی برای تامین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، اعطای تسهیلات و انجام هر گونه عملی که موجب ارتقای کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور می‌شود.

    وی گفت: همان گونه که از وظایف فوق بر می آید، دو اصل مهم اعطای ضمانت و ارائه تسهیلات در صندوق ضمانت و بانک توسعه در نظر گرفته شده و بنابراین به نوعی به صورت موازی عمل می‌شود. ضمن اینکه صادرکننده یک بار فرآیند طولانی را در صندوق ضمانت طی کرده و برای دریافت تسهیلات نیز مجبور به طی کردن فرآیند طولانی دیگری در بانک توسعه هستند. پس یکی از مزیت های ادغام صندوق ضمانت و بانک توسعه رفع موازی کاری در جهت بهبود کیفیت خدمات به صادرکننده است.

    حمیدیان با اشاره به وظایف اگزیم بانک ها تصریح کرد: برخی از مزایای اگزیم بانک ها را در راستای کوچک شدن بدنه دولت می دانند لذا بر اساس قوانین و مصوبات مربوط به خصوصی سازی، صندوق ضمانت صادرات موظف است 80 درصد سهام خود را واگذار کند. تجربه سایر کشورها نشان می دهد که خصوصی سازی موسسات اعتباری بیمه صادراتی بسیار موفق و سودآور بوده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: مسئله دیگر در مورد اشکال ادغام صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات این است که از آنجاکه صندوق ضمانت یک نهاد شناخته شده در سطح بین المللی بوده و تجربه فراوان در اعتبارسنجی و ریسک دارد و همچنین مشمول تحریم های ارزی نیست، حفظ ماهیت موجود برای صندوق ضمانت ضروری است. با توجه به اینکه سرمایه بانک توسعه صادرات از طریق دولت تامین شده و توان جذب سپرده های مردمی را ندارد، بهتر است به منظور رقابت با سایر بانک های اعطا کننده تسهیلات صادرات از طریق نقش واسطه گری به ترغیب مردم برای سپرده گذاری اقدام کنند.

    برچسب ها