عصر خودرو

تبعات تبدیل آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت جهان

عصر بازار- با ورود آمریکا به زمره ابرقدرت های بازار انرژی، توافق بر سر راهبرد های تولید نفت برای اوپک دشوار تر خواهد شد و نتیجه آن می تواند کاهش قیمت نفت و سرباز کردن زخم های قدیمی این سازمان باشد.

تبعات تبدیل آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، آخرین باری که تولید نفت آمریکا به 10 میلیون بشکه در روز رسیده بود، ریچارد نیکسون در کاخ سفید بود. اولین بحران نفتی هنوز آمریکایی ها را نترسانده و آنها را وادار به خرید خودروهای تویوتا نکرده بود و شکست هیدرولیکی (عملیات تولید نفت شیل) یک تکنیک آزمایشگاهی بود که تعداد معدودی از مهندسان در تلاش بودند آن را گسترش دهند. آن موقع سال 1970 بود و قیمت هر بشکه نفت یک دلار و 80 سنت بود.

    تقریبا 5 دهه بعد، و در شرایطی که قیمت هر بشکه نفت در حدود 65 دلار است، تولید نفت آمریکا بار دیگر در حال رسیدن به رقم 10 میلیون بشکه است. این یک گام بزرگ در راستای تحقق رویایی است که یک نسل قبل دور از دسترس به نظر می رسید و آن تبدیل شدن آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تا پایان سال جاری میلادی است. در صورت محقق شدن این امر، آمریکا گام بزرگی به سمت خودکفایی انرژی بر خواهد داشت. در آن صورت باید منتظر متولد شدن نظم جدیدی در حوزه انرژی بود، که تبعات مثبتی برای آمریکا خواهد داشت، اما برای بقیه جهان چندان مثبت نخواهد بود.

    از این پس و با ورود آمریکا به زمره ابرقدرت های بازار انرژی، توافق بر سر راهبرد های تولید نفت برای اوپک دشوار تر خواهد شد و نتیجه آن می تواند کاهش قیمت نفت و سرباز کردن زخم های قدیمی این سازمان باشد.

    با افزایش تولید نفت شیل، واردات نفت آمریکا از عربستان در سال گذشته به پایین ترین رقم 30 سال اخیر رسید. این تحول همچنین چین و ژاپن را نیز بیشتر به آمریکا وابسته خواهد ساخت تا خاورمیانه.

    همین چند سال پیش، گسترش صنعت شیل تقریبا غیرممکن به نظر می رسید. سعودی ها در اواخر سال 2014 تصمیم گرفتند با افزایش بی رویه عرضه و رساندن قیمت ها از بالای 100 دلار به زیر 40 دلار، صنعت شیل را به نابودی بکشانند. در ابتدا به نظر می رسید که آنها دارند موفق می شوند. میزان تولید نفت آمریکا از 9.6 به 8.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. اما شرکت های شیل به جای اعلام شکست، اقدام به کاهش هزینه ها و استقراض بیشتر برای تداوم حفاری ها کردند. آنچه نتوانست شرکت های حفاری آمریکا را بکشد موجب قوی تر شدن آنها شد. این تجربه دشوار شرکت های شیل را به شرکت هایی انعطاف پذیرتر و سریعتر تبدیل کرد که اکنون می توانند با قیمت های پایین نیز به حیات خود ادامه دهند.

    برچسب ها