عصر خودرو

همکاری میان اوپک و غیراوپک نهادینه می شود

عصر بازار- دیدگاه بارکیندو درباره ادامه همکاری اوپک و غیراوپک در توافق کاهش تولید نفت، ساخت پالایشگاه در عراق با کمک چینی ها، افزایش درآمد شل در سال ۲۰۱۷ و نیاز خاورمیانه به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تجدیدپذیرها، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

همکاری میان اوپک و غیراوپک نهادینه می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در مصاحبه با این پایگاه خبری ضمن استقبال از کشورهای دیگر برای پیوستن به توافق کاهش تولید، گفت: مدت اعتبار این برنامه تنها محدود به متوازن شدن بازار نمی شود و پس از احیای کامل بازار نفت نیز ادامه خواهد یافت و قرارداد جدید اوپک و غیراوپک نهادینه خواهد شد.
    بارکیندو توافق اخیر را به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بازار نفت خواند و افزود: پس از تثبیت بازار، همچنان نیاز داریم که یک توازن پایدار ایجاد و شرایط را حفظ کنیم، از این رو خروج به معنای واقعی از توافق کاهش تولید صورت نمی گیرد و پس از انقضای مدت قرارداد، تنها شکل برنامه کنونی تغییر خواهد کرد.
    به گفته وی تاکنون هیچیک از توافق کنندگان، با ادامه برنامه کوچک ترین مخالفتی نشان نداده اند.

    **عراق با کمک چینی ها پالایشگاه می سازد
    رویترز به نقل از وزارت نفت عراق خبر داد که این کشور قصد دارد یک پالایشگاه نفت در شهر الفاو در استان بصره با همکاری دو شرکت چینی احداث کند و همچنان در پی جذب سرمایه گذاران برای ساخت سه پالایشگاه دیگر در عراق است.
    ظرفیت پالایش این پروژه قرار است 300 هزار بشکه در روز باشد و شامل تاسیسات پتروشیمی نیز خواهد بود.
    دو پالایشگاه دیگر با ظرفیت هر کدام 150 هزار بشکه در روز در جنوب عراق و یک پالایشگاه دیگر با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز در شمال این کشور قرار است، ساخته شود.
    عراق عضو سازمان اوپک است.

    **اهداف خاورمیانه برای تجدیدپذیرها نیازمند40 میلیارد دلار سرمایه گذاری است
    به گزارش روزنامه نشنال، جرمی پکریس، رئیس و مدیرعامل بخش انرژی های تجدیدپذیر شرکت جنرال الکتریک آمریکا، معتقد است که کشورهای خاورمیانه برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، تا سال 2035میلادی نیازمند سرمایه گذاری گسترده در حد30 تا 40 میلیارد دلارند.
    به عقیده پکریس، از آنجا که فناوری انرژی باد ریسک کمتری دارد، این منبع انرژی مقدم بر دیگر تجدیدپذیرها در خاورمیانه است و سرمایه گذاری های زیادی روی آن در حال انجام است.
    کشورهای خاورمیانه قرار است تا سال 2035، حدود 100 گیگاوات برق از انرژی های تجدیدپذیر تولید کنند که این میزان در سال 2016 میلادی حدود 17 گیگا وات بوده است.

    **درآمدزایی شل به نزدیک 16 میلیارد دلار می رسد
    به گزارش روزنامه تلگراف، تحلیلگران انتظار دارند که درآمد شرکت انگلیسی-هلندی شل در پی رشد قیمت های نفت در سال 2017 میلادی، به بیش از 15 میلیارد و 700 میلیون دلار برسد، در حالیکه این میزان در سال 2016 میلادی سه میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.
    درآمد شرکت شل تنها در سه ماه آخر سال 2017 میلادی (چهار میلیارد و 200 میلیون دلار) بیشتر از مجموع درآمد آن در سال 2016 میلادی بود.

    **تولید نفت ویتنام 10.6 درصد کاهش یافت
    به گزارش رویترز دولت ویتنام اعلام کرد که انتظار می رود تولید نفت این کشور در نخستین ماه میلادی، یعنی ژانویه، با 10.6 درصد کاهش سالانه، به یک میلیون و 70 هزار تن، معادل 254 هزار بشکه در روز برسد.
    تولید نفت ویتنام در ماه دسامبر که آخرین ماه میلادی به شمار می رود، یک میلیون و 80 هزار تن بوده است. انتظار می رود که صادرات نفت ویتنام نیز در ماه ژانویه با 21.4 درصد کاهش، به 400 هزار تن، معادل 95 هزار بشکه در روز برسد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو