عصر خودرو

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس :

دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۹۷

عصر بازار- رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از بازگشت لایحه بودجه سال ۹۷ به کمیسیون تلفیق برای انجام برخی اصلاحات خبر داد.

دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، غلامرضا تاج گردون درباره علت رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس گفت: رد کردن لایحه بودجه به این شیوه اولین بار بود که اتفاق افتاد و بر اساس آیین نامه، لایحه بودجه دوباره باید به کمیسیون تلفیق برگردد تا اصلاحات لازم در آن انجام شود.

    رییس کمیسیون تلفیق مجلس اظهارداشت: باید شفاف عمل کنیم و کمیسیون تلفیق شفاف سازی کرد. وی با اشاره به اینکه رد کلیات لایحه بودجه علل متعددی داشته است که نوع نگاه اقتصادی و تحلیلی از جمله آن است، افزود: این یک تجربه و فرصت است و اینکه نمایندگان مجلس چنین کاری کردند نشان دهنده حساسیت آنان است.

    تاج گردون افزود: باید از این فرصت استفاده کرد و فرآیند قانونگذاری را در مجلس شورای اسلامی اصلاح یا تکمیل کنیم. رییس کمیسیون تلفیق افزود: تقریبا از سه سال پیش، پیش از بررسی بودجه‏، جدول را ارائه می کنیم چه بسا اگر جدول را با چند روز تاخیر ارائه می کردیم کلیات لایحه بودجه رای می آورد اما معتقدم باید شفاف عمل کنیم و کمیسیون تلفیق شفاف سازی کرد.

    وی با اشاره به اینکه روح کلی لایحه بودجه با روح کلی گزارش کمیسیون تلفیق، کمی تفاوت دارد گفت: شرایط زمان ارایه بودجه به مجلس با شرایط بررسی کمیسیون تلفیق دو زمان متفاوت و شرایط خاص داشت و این موجب شد که روح کلی حاکم بر بودجه تفاوت نسبتا قابل توجهی را داشته باشد.

    رییس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه تبصره 14 به موضوع هدفمندی یارانه ها و تبصره 18 به موضوع حامل های انرژی و اشتغال و تبصره 5 درباره اوراق مشارکت و تبصره 19 درباره مشارکت در اجرای طرح هاست و تبصره 4 مربوط به صندوق توسعه ملی است اضافه کرد: در این موضوعات می توان روح کلی بودجه را دید.

    تاج گردون گفت: امسال برای بررسی بودجه‏، تعارضات برنامه ای نداشتیم. رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی موضوعات مانند بودجه یا برنامه که منشا اختلاف می شود در چند سال گذشته شورای نگهبان نظریه تفصیلی ارائه کرد که نباید شاکله لایحه ها به هم بخورد.

    وی افزود: جایگاه مجلس در لوایح مهمی مانند بودجه باید تبیین شود. تاج گردون با تاکید بر اینکه در بحث هدفمندی ها به طور شفاف باید گفته شود که آیا می خواهیم حذف کنیم یا نه؟ گفت: نوع نگاه مجلس و دولت این است که هدفمندی حذف نشود.

    رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: نوعی ترس از اوراق مشارکت نیز وجود دارد بنابراین باید چارچوب کنترل کننده و سقف برای استفاده دولت از این اوراق تعیین کنیم و چند عامل کنترلی در این زمینه داشته باشیم.

    وی اضافه کرد: در مورد جدول تبصره 18 نیز دو نگاه وجود دارد که باید در کمیسیون تلفیق بحث شود‎ یک نگاه این است که دولت بر اساس اختیار خود و با سقف محدود عمل کند و نگاه دیگر این است که مصرف را هدایت کنیم و کسانی که بیشتر مصرف می کنند قیمت بیشتری را بپردازند.

    تاج گردون با اشاره به اینکه تاکنون اینگونه بوده که دولت و مجلس برای رای گرفتن از مردم، قیمت ها را افزایش نمی دادند گفت: ممکن است نمایندگان نیز ملاحظاتی را در تصویب بودجه سال 98 داشته باشند چون در سال 99 انتخابات مجلس را در پیش داریم.

    وی افزود: دولت اشتباه فاحشی کرد که در این چند سال قیمت حامل های انرژی را افزایش نداد. تاج گردون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدواریم کلیات لایحه بودجه پس از اصلاحات، رای بیاورد و اگر چنین نشود بودجه یک دوازدهم تصویب خواهد شد.

    برچسب ها