عصر خودرو

دلار در خطر تداوم تضعیف قرار دارد؛

خیز طلا برای فتح قله ۴ساله؟

عصر بازار- برخی طلا را دارای پتانسیل شکستن رکورد ۴ساله می‌دانند. فلز زرد در هفته‌ای که گذشت، قیمت ۱۳۶۶ دلاری را لمس کرد؛ اما پس از آن وارد کانال اصلاح شد و تا ۱۳۵۰ دلار پایین آمد.

خیز طلا برای فتح قله ۴ساله؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اینکه طلا تا آستانه رکوردشکنی پیش رفته بود، تداوم افت شاخص دلار می‌تواند طلا را از قیمت 1368 دلاری نیز عبور دهد. در این حین، رویکرد متناقض ترامپ و «منوچین» درباره دلار، طلا را با پیش‌بینی‌های افزایشی همراه کرده است. در حاشیه اجلاس داووس، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده دلار ضعیف را محرک مثبت اقتصادی خطاب کرد؛ اما پس از چند ساعت دونالد ترامپ موضع متفاوتی از خود بروز داد. ترامپ خواستار دلار قوی شد و تناقض رویکرد وی با استیون منوچین، بازار جهانی را با پارادوکس دلاری روبه‌رو کرد. کارشناسان، بروز این تناقض را عامل افزایشی برای فلز زرد تلقی می‌کنند. با این شرایط، طلا پتانسیل ثبت رکورد 4ساله را خواهد داشت. هرچند برخی حمایت ترامپ از دلار را به ضرر فلز زرد تلقی می‌کنند؛ اما تمایل درونی رئیس‌جمهوری آمریکا به تضعیف دلار، شدت حمایت ترامپ از دلار را کمرنگ خواهد کرد. با این اوصاف، گزارش‌های مربوط به اشتغال ایالات متحده و چشم‌انداز کمیته بازار آزاد این کشور در هفته آتی و نرخ بازدهی اوراق 10ساله، اهمیت زیادی پیدا خواهند کرد.
    آینده نزدیک دلار

    افت 10 درصدی شاخص دلار در سال 2017 و تضعیف نزدیک به 5/ 3 درصدی این شاخص در ماه اول سال جاری میلادی، روند آتی دلار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. با توجه به این موضوع که فدرال رزرو سردمدار پایان دوره تزریق پول به‌واسطه سیاست تسهیل مقداری قلمداد می‌شود، سیاست انقباضی این بانک مرکزی باید شاخص دلار را افزایشی می‌کرد. با این حال، اثری از تقویت دلار به چشم نمی‌خورد و اسکناس آمریکایی درگیر روند نزولی شده است. از طرفی بانک‌های مرکزی مهم دنیا از جمله بانک انگلستان، بانک کانادا و بانک مرکزی اروپا در حال تبعیت از فدرال رزرو هستند. انقباض در سایر بانک‌های مرکزی تاثیری که افزایش نرخ بهره بر تقویت دلار می‌گذارد را کاهش می‌دهد و احتمال تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره کم می‌شود. با توجه به سیاست پولی رایج در بانک‌های مرکزی دنیا، روند شاخص دلار در شرایطی که از سال 2017 نزدیک به 13 درصد تضعیف شده، اهمیت بالایی پیدا می‌کند. علاوه بر سیاست پولی سایر بانک‌های مرکزی، 2 عامل دیگر در آتیه دلار نقش دارند؛ روند بازدهی اوراق بلندمدت و داده‌های اقتصادی هفته آتی. بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله، سال 2017 را بدون تغییر پشت سر گذاشت و در ماه جاری میلادی نیز رشد قابل توجهی از خود بروز نداده است. رشد بازدهی این اوراق، سیگنال تقویت شاخص دلار را مخابره می‌کند؛ اما عدم رشد در بازدهی به معنای فقدان این سیگنال است. با این شرایط، معامله‌گران روند بازار اوراق آمریکا را به شدت زیر نظر خواهند گرفت. در صورتی که بازدهی این اوراق بدون تغییر باقی بماند، شاخص دلار در کانال کاهشی سیر خواهد کرد. در هفته پیش رو، گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی از سوی وزارت کار آمریکا منتشر خواهد شد و افزایش مشاغل ایجاد‌شده می‌تواند شاخص دلار را افزایشی کند. کمیته بازار آزاد این کشور نیز چشم‌انداز سیاست پولی و مالی خود را در این هفته منتشر می‌کند و ممکن است رویکرد این کمیته نسبت به روند شاخص دلار و تورم، سیگنال قدرتمندی به بازارها مخابره کند. اهمیت ویژه این نشست کمیته بازار آزاد به آخرین اجلاس هیات سیاست‌گذاران با هدایت جنت یلن مربوط می‌شود. یلن ظرف یک هفته آینده به کار خود در فدرال رزرو پایان خواهد داد و جروم پاول سکان این بانک مرکزی را به‌جای وی در دست خواهد گرفت. با توجه به استعفای جنت یلن از عضویت در کمیته بازار آزاد، آخرین نشست با رهبری یلن، اهمیت خاصی به خود گرفته است. برخی معتقدند، یلن در آخرین روزهای ریاست خود، برخی از سیاست‌های ترامپ را مورد انتقاد قرار خواهد داد و آخرین نصایح خود درخصوص سیاست پولی مناسب را خواهد کرد. بنابراین، نشست هیات بانکی می‌تواند سیگنال‌ قدرتمندی درخصوص شاخص دلار به بازارها ارسال کند.
    رویکرد افزایشی کیتکو برای طلا

    سومین نظرسنجی هفتگی پایگاه اینترنتی «کیتکو» در سال 2018 میلادی منتشر شد. این نظرسنجی مطابق معمول از دو نسخه وال‌استریت و مین‌استریت تشکیل شده است. تحلیلگران باسابقه وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریتی، فرم پیش‌بینی هفتگی طلای جهانی را با دیدگاه افزایشی پر کرده‌اند. کارشناسان کیتکو معمولا نگاه جدی به روند شاخص دلار دارند و آینده کوتاه‌مدت اسکناس آمریکایی وزن زیادی را در پیش‌بینی آنان دارد. این هفته نیز روند شاخص دلار اساس رای‌گیری آنان را شکل داد و چشم‌انداز طلای جهانی تحت تاثیر اظهارنظر وزیر خزانه‌داری و رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص قدرت دلار قرار گرفت. «استیون منوچین»، در حاشیه اجلاس داووس، تضعیف دلار را به سود اقتصاد این کشور دانسته بود؛ اما دونالد ترامپ برای اولین بار، خواهان دلار قوی شد. دو رویکرد متناقض از سوی این دو مقام بلندپایه، برخی را به این باور رسانده که دلار همچنان شیب نزولی خود را حفظ خواهد کرد. البته برخی جبهه‌گیری ترامپ علیه تضعیف دلار را موجب توقف نزول آن می‌دانند. در حالی که اکثر تحلیلگران بازار ارز، روند کوتاه‌مدت دلار را کاهشی تخمین زده‌اند، اونس طلا پتانسیل رشد در هفته پیش رو را خواهد داشت.  از میان 21 تحلیلگر وال‌استریت، 11 نفر معادل 52 درصد کل شرکت‌کنندگان در این نسخه از نظرسنجی، طلا را افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند.

    در مقابل 8 تحلیلگر نظر کاهشی و 2 نفر دیگر ثابت ماندن قیمت طلا را در نظر گرفته‌اند. مین‌استریتی‌ها که مجموعا 708 برگه رای اینترنتی را با آرای خود پر کرده‌اند، همسو با وال‌استریتی‌ها احتمال هفته افزایشی فلز زرد را بیش از حالات دیگر تخمین زده‌اند. 436خرده‌فروش فعال در بازار اونس که 62درصد از جمعیت کل را تشکیل داده بودند، دیدگاه افزایشی داشتند.  در مقابل، 190 معامله‌گر که معادل 27 درصد شرکت‌کنندگان بودند، چشم‌انداز کاهشی را دنبال کرده، 12 درصد باقی‌مانده نیز روند معمول و بدون تغییر قیمت را حدس زدند. پیش‌بینی هفته گذشته این دو گروه نیز با اکثریت افزایشی همراه بود و این پیش‌بینی با رشد 3/ 1 درصدی قیمت فلز زرد در بازار جهانی، تحقق یافت. روند افزایشی طلا از سوی این دو گروه برای هفته آینده نیز در نظر گرفته شده و این موضوع احتمال رسیدن قیمت اونس به سقف 4ساله را ممکن می‌کند. در صورتی که فلز زرد از قیمت 1367 دلاری عبور کند، به این سقف خواهد رسید.
    پوند در سقف 7 ساله

    پوند نسبت به دلار آمریکا بهترین بازدهی ماهانه خود از نیمه سال 2010 میلادی را تجربه کرد. رشد 77/ 4 درصدی نرخ برابری پوند به دلار در این ماه، علاوه بر افت بیش از 3درصدی شاخص دلار به رویکرد پساانبساطی بانک انگلستان مربوط می‌شد. بانک انگلستان نرخ بهره هدف این کشور را در اواخر سال 2017 میلادی پس از 10 سال افزایش داد. این حرکت انقباضی در حالی که تورم انگلستان یک درصد بالاتر از هدف 2 درصدی گزارش شده بود، تاثیر خود را با وقفه 2 ماهه بر اقتصاد این کشور نشان داد. نرخ تورم انگلستان در مقطع یک‌ماهه 1/ 3درصد شده بود و با آنکه نرخ بهره افزایش یافته بود، یک ماه طول کشید تا تورم به 3 درصد بازگردد. به محض آنکه تاثیر افزایش نرخ بهره بر تورم لمس شد، چشم‌انداز پوند روبه رشد رفت. افزایشی شدن چشم‌انداز پوند، نرخ برابری این ارز نسبت به دلار آمریکا را در ماه ژانویه (ماه جاری میلادی)، با رشد 77/ 4درصدی مواجه کرد.

    برچسب ها