عصر خودرو

رشد شاخص سهام در روز کم رمق

عصر بازار- بازار سهام کشور روز گذشته شاهد روزی متعادل همزمان با برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس اوراق بهادار تهران بود.

رشد شاخص سهام در روز کم رمق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس اوراق بهادار در سالن اجلاس سران برگزار شد که بیشتر مدیران بازار در این مراسم حضور داشتند. در این شرایط شاخص کل با رشد 59واحدی معادل 06/ 0 درصد توانست به رقم 99هزار و 415واحد برسد.  دیروز نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران؛ نفت و گاز تامین و آسان پرداخت پرشین بیشترین نقش را در رشد عمومی قیمت‌ها داشتند. در بازار دیروز در گروه کانی غیر فلزی نماد خاک چینی ایران برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد. سهامداران «کخاک» در مجمع فوق‌العاده سه‌شنبه جاری ضمن تصمیم‌گیری در مورد تامین مالی از 5/ 17 به 50 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی به تغییر ماده 5 اساسنامه شرکت هم رای خواهند داد.  در گروه فلزی دیروز برخی نمادهای تولید‌کننده روی از جمله زنگان با صف خرید مواجه شدند. غالب نمادهای فلزی دیروز را مثبت به پایان بردند. در این گروه همچنین اعلام شد بر‌اساس گزارش انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، در مدت 9 ماه سال 96 تولید فولاد میانی (خام) به رقم 16‌میلیون و 73 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 95 رشد 16 درصدی و در زمینه صادرات نیز افزایش 80 درصدی داشت.  در گروه معدنی معاون وزیر صنعت از تعیین تکلیف عوارض صادرات سنگ آهن در جلسه آینده ستاد زنجیره فولاد خبر داد.

    مهدی کرباسیان به خبرگزاری تسنیم گفت: به دستور وزیر جلسات مختلفی در مورد عوارض صادرات سنگ آهن برگزار شد اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.  وی با بیان اینکه وزیر صنعت تاکید کرده که هر نوع تغییر در عوارض و تعرفه در صنایع معدنی باید با نظر خواهی از تشکل‌های مربوط باشد، افزود: به همین منظور با برگزاری جلساتی با انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی در صدد اتخاذ تصمیم‌های موثر برای صنایع معدنی کشور هستیم.  معاون وزیر صنعت اضافه کرد: قرار است در جلسه آینده ستاد زنجیره فولاد بحث عوارض صادرات سنگ آهن مورد بررسی قرار گیرد.

    دیروز معاون پذیرش و ناشران فرابورس از جابه‌جایی چهار شرکت از بازار اول به دوم این بازار خبر داد. به گزارش «سنا» سید مهدی علم‌الهدی از جابه‌جایی چهار شرکت از بازار اول به دوم و همچنین اعطای فرصت تا پایان سال جاری به دو شرکت بیمه دی و قند شیروان، قوچان و بجنورد به منظور خروج از شمولیت ماده 141 لایحه اصلاح قانون تجارت خبر داد. شرکت‌های بیمه دی، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سیمان سبزوار و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان چهار شرکتی هستند که به گفته علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس، به دلیل از دست دادن معیارهای حضور در بازار اول، به بازار دوم منتقل شده‌اند. وی انتقال این چهار شرکت به بازار دوم را در راستای اجرای ماده 5 از دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس که مرتبط با شرایط پذیرش سهام در بازار اول است، اعلام کرد و گفت: همچنین به شرکت‌های بیمه دی و قند شیروان، قوچان و بجنورد که در سنوات قبل مشمول ماده 141 لایحه اصلاح قانون تجارت شده و در مدت دو سال مالی پس از آن موفق به خروج از این ماده نشده‌اند تا پایان سال جاری یعنی زمان ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به 29 اسفند 96 فرصت اعطا شده تا اقدامات و تمهیدات لازم را برای خروج از شمولیت ماده مذکور انجام دهند.

    به گفته علم‌الهدی، این مهلت در حالی به این دو شرکت اعطا شده که اگر در موعد مقرر نتوانند از شمولیت ماده 141 لایحه اصلاح قانون تجارت خارج شوند نماد معاملاتی آنها تعلیق شده و بلافاصله لغو پذیرش می‌شوند. در گروه ماشین‌آلات و دستگاه برقی، شرکت موتوژن اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 3 ماه منتهی به 30 آذر ماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه معادل 680 میلیارد و 400 میلیون ریال منتشر کرد. «بموتو» با انتشار عملکرد 3 ماهه خود اعلام کرد در دوره یاد شده مبلغ 35 میلیارد و 197 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 52 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد.در گروه سیمانی، شرکت سیمان ارومیه اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 9 ماه منتهی به 30 آذر ماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه معادل 700 میلیارد ریال منتشر کرد.«ساروم» با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد: در دوره یاد شده مبلغ 349میلیارد و 746میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 500 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. در تحولات بازار سهام معاون سمات از ابلاغیه سازمان بورس برای کاهش زمان تسویه معاملات سهام از سه به دو روز در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران خبر داد و گفت: اجرای این ابلاغیه از هفته پیش رو اعلام شده است.

    معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اعلام آمادگی برای کاهش زمان تسویه معاملات سهام گفت: بر اساس ابلاغیه سازمان بورس، زمان تسویه معاملات اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران با معیار سه روز پس از انجام معامله (3 +T) انجام می‌شد، باید به دو روز پس از انجام معامله (2 +T) کاهش یابد.فریبا اخوان با بیان اینکه سازمان بورس برای اجرای این ابلاغیه زمان مشخصی را تعیین نکرده است، افزود: مطابق ابلاغیه سازمان بورس، به‌طور ضمنی اجرای این ابلاغیه از هفته پیش رو خواهد بود که اجرای کامل آن از سوی شرکت‌های کارگزاری، منوط به پیگیری و تلاش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است.  وی هدف از کاهش زمان تسویه معاملات سهام در بورس و فرابورس را حرکت به سمت امکان تسویه کامل به محض انجام معامله میان خریدار و فروشنده عنوان کرد و گفت: فرآیند تسویه پس از معاملات برای سایر بورس‌ها از جمله بورس کالا و بورس انرژی مطابق با قبل خواهد بود.  اخوان خاطر‌نشان کرد: همچنین فرآیند تسویه پس از معاملات بازار بدهی نیز همچنان یک روز پس از انجام معامله (1 +T) است.  در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 223میلیارد تومان و در فرابورس به 151میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها