عصر خودرو

آمریکا هشدار داد؛

خط لوله گازی روسیه تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا

عصر بازار- وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد کشورش خط لوله گازی "نورد استریم ۲" میان روسیه و آلمان را تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا می‌داند.

خط لوله گازی روسیه تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کشورهای لهستان، اوکراین و حوزه بالتیک از این واهمه دارند که خط لوله "نورد استریم 2" وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش دهد و میلیاردها دلار درآمد بیشتر برای کرملین به ارمغان آورد تا حضور نظامی در مرزهای اتحادیه اروپا را تامین مالی کند.

    رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای لهستانی خود در ورشو گفت: آمریکا مانند لهستان با خط لوله "نورد استریم 2" مخالف است. ما این خط لوله را تضعیف کننده امنیت و ثبات انرژی اروپا می دانیم.

    وی خاطرنشان کرد: مخالفت ما به دلیل منافع استراتژیک دو جانبه است.

    آمریکا در حال حاضر شرکتهای روسیه را به دلیل نقش مسکو در بحران اوکراین و شرکتهای خارجی که به اکتشاف انرژی روسیه کمک کرده یا در آن سرمایه گذاری کرده اند را تحریم کرده است.

    لهستان که از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده، روسیه را بزرگترین تهدید بالقوه می داند به خصوص از زمانی که مسکو در سال 2014 شبه جزیره کریمه را از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرد.

    کشورهای شمال اروپا پیش از این نسبت به احداث این خط لوله نزدیک سواحلشان ابراز نگرانی کرده اند اما در مقابل، آلمان و اتریش مزایای تجاری داشتن گاز ارزان بیشتر را مورد توجه قرار داده و اعلام کرده اند یک خط لوله بیشتر آسیب چندانی نخواهد داشت.

    سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در این باره گفت: هر گونه زیرساخت گازی بیشتر به افزایش امنیت انرژی در اروپا کمک خواهد کرد و موضع برلین این است که "نورد استریم 2" یک سرمایه گذاری تجاری است که باید در چارچوب قوانین باشد.

    گروه‌های انرژی یونیپر و وینترشال آلمان، OMV اتریش، گروه انگلیسی-هلندی "شل" و "انژی" فرانسه در این خط لوله به طول 1225 کیلومتر که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک منتقل می کند، سرمایه گذاری کرده اند.
    لهستان برای تامین حدود دو سوم از مصرف انرژی خود، همچنان از روسیه گاز وارد می کند. اما این کشور در یک پایانه گاز طبیعی مایع در ساحل بالتیک سرمایه گذاری کرده تا منبع تامین خود را متنوع کند و قصد دارد یک اتصال گازی به نروژ احداث کند.
    بر اساس گزارش رویترز، شریک تجاری اصلی لهستان، آلمان است اما متحد امنیتی اصلی این کشور اروپای شرقی، واشنگتن است. لهستان در نوامبر سال میلادی گذشته قرارداد بلندمدتی را برای واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا امضا کرد.

    برچسب ها