عصر خودرو

راهکارهای چینی برای بهبود بازار:

دولت چین برای بازار این کشور نسخه پیچید

عصر بازار: بازار چین دو سه روزی است به تیتر اخبار روزنامه های اقتصادی تبدیل شده است، بازاری پر هیجان با شاخص های سبز، دو سه روزی است بر خاک سیاه افتاده است.

دولت چین برای بازار این کشور نسخه پیچید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نیمی از قیمت ها در بازار چین پس از گذشت دو روز، با افزایش مواجه شدند، نیمی دیگر هم همچنان در قیمت های قبلی معامله می شوند و سکوت مرگباری بازار این کشور را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در بر گرفته است.

    اوضاع اقتصادی در چین اسفناک است، تلاش دولت برای نجات این کشور شاید درکوتاه مدت به نتیجه برسد اما دست کاری دولت در این بازار، نمی تواند آینده خوشی را برای بورس این کشور رقم بزند.

    تصمیم دولت برای عرضه های اولیه پی در پی در صورتی که بازار ظرفیت این تعداد عرضه ها را نداشت، کم کم حبابی ایجاد کرد، به بزرگی یک تومور سرطانی و بورس این کشور را ضعیف و ضعیف تر کرد.

    سرانجام در آخرین روزهای هفته کاری گذشته، این تومور سرطانی سر باز کرد و بورس شانگهای و شن ژن را مسموم کرد.

    شاخص ها قرمز رنگ شدند، قیمت ها منفی، سهامداران ناامید، و اقتصاد چین هم بهت زده از آینده تیره و تار خود شد.

    از 2800 شرکت موجود در بورس های شانگهای و شن ژن، نیمی از شرکت ها معاملات معلقی داشتند(معاملات معلق به معاملاتی می گویند که خریدار و فروشنده، دستور خرید و فروش را وارد می کند اما در کنار آن اعلام می کند که به این معامله مردد هستند و معامله را انجام نمی دهد) در حالی که سهام ChiNext یکی از این معاملات مشکوک بود.

    ChiNext که سهام بسیار قدرتمندی در بازار چین است، 205 معامله قطعی و 279 معامله معلق در آخرین روز معاملاتی به ثبت رساند.

    توشی یوکی مورای، مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت دارایی HK در این خصوص اظهار داشت:چشم انداز بازار چین نشان می دهد سرمایه گذاران از بازار هراس دارند و به این راحتی نمی توان اعتماد از دست رفته را جلب کرد.

    تحلیل گران معتقدند تعداد معاملات معلق در بازار می تواند اعتماد سرمایه گذاری را کاهش دهد و هر چه تعداد این معاملات بیشتر باشد، بی اعتمادی در بازار بیشتر می شود و این روند حتی معاملات قطعی را هم تحت تأثیر قرار می دهد .

    اما دولت چین در روزهای اخیر با دیدن اوضاع نا به سامان بازار وارد عمل شده است و به سهامدارانی که بیش از 5 تا 6 درصد سهام شرکت ها را دارا هستند دستور داده است که تا 6 ماه آینده حق فروش سهام خود را ندارند.

    به نظر می رسد این افت قیمت ها برای دولت چین یک اتفاق اقتصادی نباشد و بیشتر جنبه سیاسی آن را در نظر گرفته است و به همین دلیل است که دولت چین برای نجات بازار به هر راه چاره ای فکر میکند.

    افت 32 درصدی شاخص شانگهای از تاریخ 12 ژوئن و افت 41 درصدی بازار شن ژن برای دولت این کشور، یک تراژدی سیاسی است تا اقتصادی.

    بر این اساس، نهاد ناظر بازار مالی چین(CSF) اعلام کرده است که آمادگی دارد تا به کارگزاری ها برای خرید سهام، وام اعطا کند تا با این هدف، میزان سفارش خریدها را افزایش دهد.

    اما چین، تنها به این راهکار بسنده نکرده است و 7 راه حل دیگر هم برای بهبود بازار پیشنهاد داده است.

    بر طبق راهکار CSF، این نهاد آمادگی دارد 42 میلیارد دلار وام به 21 کارگزاری اعطا کند تا خرید سهام Blue Chip رونق بگیرد، سهام Blue Chip در واقع سهام های ریز و با قیمت های پایین در بازار است.

    دومین اقدام، این است که CSF از شرکت های کارگزاری درخواست کرده است که تا حد توان، سهام شرکت های کوچک را در این بازار خریداری کنند.

    اقدام بعدی این است که چین در آماده سازی زیرساخت ها تسریع داشته باشد و نکته بعدی این است که معاملات سهام نیمی از شرکت ها متوقف شود.

    اهرم بعدی دولت برای تقویت بازار این است که دولت چین، به شرکت های بزرگ دستور داده است که تا 6 ماه آینده که از روز چهارشنبه آغاز شده است کنترل میزان خرید و فروش اعضای هیأت مدیره را به دست بگیرند و اعضای هیأت مدیره شرکت ها که بیش از 5 درصد از سهام شرکت را دار هستند اجازه ندارند که سهام خود را به فروش برسانند و در صورتی که تخلفی در این میان صورت بگیرد به شدت با فرد فروشنده برخورد خواهد شد.

    تلاش بعدی دولت چین برای نجات بازار این است که هیچ عرضه اولیه ای تا اعلام بعدی در بازارهای چین صورت نمی پذیرد و بانک مرکزی نیز نرخ بهره را کاهش خواهد داد تا نقدینگی به بورس های این کشور پمپ شود.

    اقدام بعدی دولت چین این است که، سهامداران می توانند برای این که حاشیه سود خود را افزایش دهد، از بانک ها وام بگیرند و از این طریق در بورس ها سرمایه گذاری کنند و بر طبق آنالیزها و تحلیل ها، بعد از رشد بازار هم وام خود را تسویه کنند و هم سود مناسبی را از بازار کسب کنند. سهامداران می توانند برای اخذ وام از بانک ها، منزل مسکونی خود را نیز وثیقه کنند

    این ها اقدامات دولت چین برای بازارهای این کشور است که به عنوان تب بر به کار رفته است اما باید دید آیا بازار به این راه حل ها واکنش نشان می دهد یا خیر.

    بر طبق آمار شرکت سرمایه گذاری Bespoke، بازار چین تا به حال 3.25 تریلیون دلار نقدینگی را از دست داده است و این مقدار نقدینگی از دست رفته برابر با کل ارزش بورس فرانسه و 60 درصد ارزش بورس ژاپن است.

    برچسب ها