عصر خودرو

سخنگوی دولت :

حذف میلیونی یارانه‌ها عملی نیست

عصر بازار- سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح حذف یارانه‌ها عملیاتی نیست، بیان داشت: چرا که بررسی حساب‌های مردم در دستور کار نیست.

حذف میلیونی یارانه‌ها عملی نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه در سال آینده یک میلیون سی و سه هزار شغل ایجاد می کنیم، درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 گفت: برای 23 تخلفی که دیوان محاسبات اعلام کرده گزارشی 19 صفحه‌ای تهیه کرده ایم.

    وی با بیان اینکه بر اساس ماده 34 قانون برنامه و بودجه، وظیفه نظارتی بر مباحث عملیاتی و راهبردی در قوه مجریه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است افزود: نظارت ما بر تفریغ بودجه از نوع نظارت بودجه و مالی است و چهار ماه دیگر مشخص می شود آیا بودجه کامل اجرا شده است یا خیر.

    رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مگر می شود در این کشور مشخص نباشد پولی کجا مصرف شده است اضافه کرد: گزارش اولیه را دولت برمبنای مشخصی تهیه و تقدیم دیوان محاسبات می کند و دیوان محاسبات این گزارش را بررسی و در نهایت به مجلس ارائه می دهد.

    وی گفت: وظیفه دیوان محاسبات سوال از دولت و بررسی حساب ها است اما این دیوان مسئولیت و ماموریتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد. نوبخت افزود: دیوان محاسبات اعلام کرده 11 هزار و 479 میلیارد تومان بهای فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده در حالی که این حرف درست نیست و بین شرکت ملی گاز و خزانه داری کل کشور توافقی منعقد شده که این درآمد به چه ترتیب باید به خزانه واریز شود.

    نوبخت اضافه کرد: بخشی از این درآمد به عنوان عوارض مالیات کسر می شود و بخشی باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود. وی گفت: سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان از محل فروش گاز، به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه از اتهام دیگری که به دولت زده شده متاسف هستم افزود: دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه چهار میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم میلیون نفر شدیم.

    وی گفت: این طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده غیر عملیاتی است و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی جهت حذف کند، چرا که بررسی حساب های مردم در دستور کار نیست.
    نوبخت در عین حال افزود: امیدوایم مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی ما را نیز دراین زمینه در نظر بگیرد.

    رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره پرداخت نشدن 128 میلیون دلار از سوی شرکت گاز به خزانه گفت: با توجه به اینکه در یک دادگاه بین المللی مجبور به پرداخت غرامت به یکی از کشورهای همسایه شدیم، این غرامت از این منابع تامین شد.

    وی اضافه کرد: نباید اخبار به صورت نا تمام به مردم برسد تا موجب ابهام شود. نوبخت گفت: سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه فروخته شد اما قرار شد 48 هزار میلیارد اوراق دیگر برای پرداخت طلب گندم کاران فروخته شود اما از همه این مبلغ استفاده نکردیم.

    نوبخت با بیان اینکه دیوان محاسبات در جایگاهی نیست که انتشار اوراق قرضه را آینده فروشی بداند و آن را نقد کند افزود: این دیوان فقط یک مرجع حسابرسی برای تشخیص اجرای قانون یا بروز تخلف است.

    رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مسئولینی که مدعی فاصله بودجه با سیاست های اقتصاد مقاومتی هستند باید شاخص ارائه دهند. نوبخت اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی رشد اقتصادی و ما در سال 95 بر اساس آمار مجامع بین المللی رشد اقتصادی داشته ایم و برای نخستین بار این رشد را دو رقمی کرده ایم.

    وی ادامه داد: کاهش نرخ تورم موفق بوده، سرعت افزایش قیمت‌ها را پایین آمده و صادرات غیر نفتی بر نفتی پیشی گرفته است. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما به اهداف خود در بودجه رسیدیم و در حدود 96 درصد از اهداف ما تامین شده است.

    نوبخت گفت: به مشکلات مردم آگاه هستیم و تلاش می کنیم آنها را حل کنیم به طوری که در شش ماهه اول امسال 795 هزار شغل ایجاد کردیم و در حدود 614 هزار نفر وارد بازار کار شدند.

    برچسب ها