عصر خودرو

مدیرعامل مجمع نخبگان کشاورزی :

ورود گندم به بورس کالا، تضمین کننده پایداری تولید است

عصر بازار- مدیرعامل مجمع نخبگان کشاورزی گفت: با ورود گندم به بورس کالا علاوه بر تضمین پایداری تولید در کشور، کشاورز نیز با دریافت پول خود در زمان مناسب می تواند برای تولید آتی خود برنامه ریزی کند.

ورود گندم به بورس کالا، تضمین کننده پایداری تولید است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «علی خانمحمدی» درباره دستور محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی مبنی بر عرضه گندم از سال آینده در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی افزود: با عرضه گندم در بورس کالا دیگر لازم نیست کشاورز منتظر بماند تا ببیند دولت چه زمانی نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام می کند.
    وی عرضه گندم از طریق بورس کالا را روش مناسبی ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید این اتفاق در کشور رخ دهد تا سرگردانی موجود در بخش تولید از بین برود که در این خصوص بهتر است وزیر جهاد کشاورزی بخشنامه ای به تمام استان ها ابلاغ کند تا کشاورزان به دنبال افزایش کیفیت محصول خود بروند.
    این فعال حوزه کشاورزی تصریح کرد: زمانی می توانیم در عرضه و خرید گندم و هر محصول دیگری موفق شویم که کیفیت آن محصول را در نظر گرفته و ویژگی های مشخصی برای خرید محصول تعیین کنیم؛ بنابراین زمانی که سیاست خرید تضمینی را به قیمت تضمینی تبدیل می کنیم، باید این مشخصه ها را به کشاورز اعلام کنیم.
    وی ادامه داد: با ورود گندم به بورس کالا، کارخانه های آرد نیز می توانند براساس سطح نیاز خود به گندم، وارد بورس کالا شده و از این طریق، گندم با کیفیت خوب و مناسب خریداری کنند.
    به گفته وی، تا زمانی که به فکر پایداری تولید نباشیم و به کیفیت محصول بها ندهیم، مشکلات مربوط به کیفیت آرد و نان را خواهیم داشت.
    خانمحمدی در خصوص عرضه گندم در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی گفت: در تمام دنیا بورس پیش قدم می شود و ثبت سفارش انجام می دهد؛ بنابراین زمانی که بورس برای برقراری نظام عرضه و تقاضای واقعی وارد عمل می شود، دولت می تواند نقش خود را به بورس واگذار کند تا کیفیت تولید افزایش یابد.
    وی افزود: بورس باید با هماهنگی متولیان امر، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، اهدافی تعریف کرده و به بخش کشاورزی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام کند و در این صورت است که می تواند آینده تولید را پایدار کرده و کشاورز را به آینده امیدوار کند.

    ** استفاده از انبارهای سازمان تعاونی روستایی
    خانمحمدی با بیان اینکه خرید گندم از کشاورز باید در اختیار بورس باشد و دولت نباید وارد میدان شود، گفت: زمانی که بورس پیش قدم می شود باید انبارهای سازمان تعاونی روستایی را هم اداره کند و همه کار را به دست بگیرد تا بتواند امیدواری را به بخش کشاورزی برگرداند.
    مدیرعامل مجمع نخبگان کشاورزی گفت: لازم است تا گندم کشاورزان با کیفیت و ویژگی های مشخص وارد بورس کالا شود که این مشخصات محصول باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده و یا اینکه خود بورس معیاری را برای بخش کشاورزی در نظر بگیرد.
    مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی به مزیت قیمت تضمینی اشاره کرد و افزود: سه سال است تلاش می کنم تا بگویم باید محصولات کشاورزی براساس کیفیت، مرغوبیت و بهره وری خریداری شود که در این میان بورس کالا یکی از راهکارهای اصلی این کار است.
    وی اضافه کرد: بزرگترین مزیت طرح قیمت تضمینی این است که با ورود گندم به بورس کالا کشاورز می داند که اگر گندم با کیفیت تولید کند محصولش را با قیمت بهتر می فروشد بنابراین به دنبال افزایش کیفیت می رود.
    وی اضافه کرد: در بورس کالا اگر کیفیت گندم بالا باشد، قیمت آن نیز افزایش می یابد علاوه بر اینکه مشکلاتی که دلالان در بازار محصولات کشاورزی به وجود می آورند از بین رفته و قیمت محصول به صورت روزانه روی تابلو مشخص شده و قیمت شفاف و روشن می شود.
    خانمحمدی ادامه داد: حرکت از ساز و کار سنتی و پرهزینه به سمت مکانیسم بازار، بورس کالا بهترین راه است و مسوولان باید در راستای عرضه زنجیره تولید محصولات کشاورزی از صفر تا 100 در بورس کالا برنامه ریزی کنند.
     گندم، کالایی استراتژیک است و نظر به تغییر پارامترهایی چون افزایش جمعیت، رشد منفی عوامل تولید، نبود کالای جایگزین و تاثیر این محصول بر سایر فرآورده‌ها، حمایت از خودکفایی در زمینه تولید گندم و سیاست خرید تضمینی از کشاورزان از سال ها پیش در دستور کار دولت ها قرار گرفت.
    با این وجود، نکته حائز اهمیت اینجاست که سیاست خرید تضمینی ضمن حمایت از تولید، نقص‌هایی را در بطن خود داشته است، زیرا به عقیده کارشناسان عرصه کشاورزی و صنایع غذایی گندم تولید شده ملزم به لحاظ کیفی و مرغوبیت همگن نبوده و تولیدکننده با علم از خرید محصول توسط دولت انگیزه ای در جهت بهبود راندمان کیفی و کمی محصول خود نداشت.
    از سوی دیگر، فشار مالی پرداخت های مربوط به خرید تضمینیی بر دولت در شرایط کنونی بسیار سنگین بوده و به همین دلیل کارشناسان معتقدند که دولت می‌تواند از ظرفیت بازار برای خرید این محصول استفاده کند.
    در سال های گذشته با توجه به حجم فشار مالی تحمیل شده به دولت و معوق شدن پرداخت ها و فاصله زمانی پرداخت طلبِ تولیدکننده، منجر به ظهور دلالی در این حوزه شده است.
    بر همین اساس یکی از راهکارها برای برون رفت از این مشکل، گذر از سیاست حمایتی به سمت سیاست رقابتی است و از این رو می توان به انجام معاملات در بستر بورس کالا به جای خرید تضمینی آن اقدام کرد.
    امسال در خرید تضمینی نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
    براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شده بود.
    سال گذشته نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بوده است.
    شورای اقتصاد هنوز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را نهایی و ابلاغ نکرده است.

    برچسب ها