عصر خودرو

عربستان :

نفت با توافق اوپک ۲۵ دلار گران شد

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی گفت تلاش اوپک برای متعادل کردن بازار که از حمایت تولیدکنندگانی شامل روسیه برخوردار شده، حدود ۲۵ دلار به قیمت هر بشکه نفت افزوده است.

نفت با توافق اوپک ۲۵ دلار گران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در دومین سال تلاش خود برای حذف مازاد عرضه جهانی و کاهش سطح ذخایر نفت به متوسط پنج ساله از طریق اجرای یک کاهش تولید هماهنگ قرار دارد. اختلاف میان عرضه و تقاضای جهانی از زمان اجرای این توافق در سال میلادی گذشته کاهش پیدا کرده و قیمت‌های نفت را به بالاترین رکورد حدود چهار سال اخیر رسانده است.

    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، به خبرگزاری تاس روسیه گفت: این توافق کف قیمتی برای نفت ایجاد کرده و درآمد بیشتری را به خزانه دولت سرازیر کرده است.

    به گفته وی این توافق حداقل 25 دلار به قیمت هر بشکه نفت افزوده است و بیشتر این افزایش قیمت نصیب دولت‌ها و نه شرکت‌ها شده است.

    قیمت نفت برنت سال گذشته در این موقع 54.34 دلار در هر بشکه بود، اما اکنون نزدیک مرز 70 دلار معامله می‌شود. قیمت‌های نفت خام در چند روز نخست ژانویه تحت تاثیر تمدید توافق کاهش تولید اوپک و ریسک ژئوپلتیکی، بیش از چهار درصد افزایش داشت.

    فالح اواخر هفته گذشته اظهار کرده بود: این توافق ممکن است پس از سال 2018 نیز ادامه پیدا کند.

    افزایش قیمت‌های نفت که اکنون بیش از پنج درصد یا حدود 3.60 دلار در هر بشکه در ژانویه افزایش داشته‌اند در شرایطی روی داده که شرکت آرامکوی عربستان، بزرگترین شرکت نفتی جهان، در صدد عرضه اولیه سهام در سال میلادی جاری است.

    جو مک مانیگل، تحلیلگر انرژی ارشد، در این باره اظهار کرد: عربستان سعودی اکنون مانند یک سرمایه‌گذار فعال عمل می‌کند و تلاش می‌کند قیمت‌های نفت را بالا نگه دارد تا از عرضه اولیه سهام آرامکو بیشترین پول را جمع کند.

    برچسب ها