عصر خودرو

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

رشد صادرات نیازمند بسترسازی

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه رشد صادرات نیازمند بسترسازی و برنامه ریزی منسجم و غیرجزیره ای است، گفت: اگر امروز نرخ ارز افزایش یابد، اثرات آن را ۳ تا ۴ ماه بعد می توانیم شاهد باشیم.

رشد صادرات نیازمند بسترسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، محمد لاهوتی با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار افزایش نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی است، گفت: این موضوع تنها باعث ماندگاری و حفظ شرایط موجود در صادرات کشور می شود اما رشد صادرات کشور موضوعی است که به طور حتم نیازمند بسترسازی مناسب است و افزایش نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی به تنهایی نمی تواند باعث رشد صادرات شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی برطرف شدن مشکلات حمل و نقل، ایجاد روابط بانکی عادی، کاهش نرخ سود تسهیلات متناسب با تورم و هدفمندکردن پرداخت مشوق های صادراتی را از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای رشد صادرات برشمرد و گفت: دولت فعلی 360 میلیارد تومان بدهی بابت مشوق های صادراتی از دولت قبل به ارث برده و هیچ یک نیز پاسخگو نبوده اند؛ این موضوع باعث بی اعتمادی صادرکنندگان شده است.

    رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر لزوم برقراری روابط کارگزاری گفت: روابط بانکی عادی می تواند باعث خرید و فروش مدت دار کالاها و خدمات شود که در حال حاضر این امکان در اختیار فعالین اقتصادی کشور نیست. 

    وی با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO را باعث کمک به کاهش تعرفه صادراتی عنوان کرد و اظهار داشت: شاید دولت های بزرگ موافق عضویت ایران در WTO نباشند اما مهم تر این است که خود ایران آمادگی لازم را برای این موضوع ندارد؛ با این حال برقراری تعرفه های ترجیحی با کشورهای مختلف می تواند از بین برنده مشکلات عدم عضویت ایران در WTO باشد.

    لاهوتی تصریح کرد: برنامه ریزی منسجم، جلوگیری از تصمیمات بخشی و جزیره ای عامل دیگری برای رشد صادرات است؛ به عنوان نمونه رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید دارد که ممنوعیت صادراتی برخی از کالاها که به یکباره اعلام می شود در اختیار این سازمان نیست و این موضوع به دلیل درگیری بین دستگاه های دولتی براساس قوانین است؛ این موضوع به اقتصاد ملی و بخش خصوصی آسیب می رساند.

    برچسب ها