عصر خودرو

براساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا ؛

ارتقای رتبه اعتباری ایران در جدید ترین رتبه بندی جهانی

عصر بازار- براساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD , مبتنی بر تصمیم آن سازمان ، رتبه اعتباری کشورمان به ۵ ارتقا پیدا کرد.

ارتقای رتبه اعتباری ایران در جدید ترین رتبه بندی جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، پس از آنکه حدود 10 سال رتبه اعتباری یا ریسک  کشوری ایران 7، یعنی پایین ترین درجه ممکن بود، از 2 سال قبل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه ، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کرد که نهایتا علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو ، رتبه ایران در سال 2.17 از 7 به 6 ارتقا یافت .

    برپایه این گزارش، اما از سال 2017 مجددا رایزنی ها توسط سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی  و با همکاری صندوق و بویژه وزارت امورخارجه ( سفارت کشورمان در اتریش) از سرگرفته شد و پس از انجام مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و بویژه موفقیتهای حاصله در انجام توافق های مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسک های سیاسی و اقتصادی کشور می باشد ، نهایتا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD ) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داده و رتبه ایران را به 5 ارتقا داد .

    کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10درصد و از نظر جلب سرمایه گذاران خارجی و اساسا بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین المللی بسیار موثر میباشد.

    گفتنی است که درجه بندی رتبه ها در OECD از 1 الی 7 می باشد و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه 4 دست یافته بود .

    بدیهی است که تصمیمات متخذه در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرت های بزرگ نیز  می باشد که علیرغم آن ، سازمان مذکور رتبه ایران را بهبود بخشید. این در حالیست که انتظار میرود این رتبه در آینده نزدیک به وضع بهتری ارتقا یابد.

    برچسب ها