عصر خودرو

تحلیل تکنیکال نفت

سقوط طلای سیاه به زیر ۴۰ دلار چقدر محتمل است؟

عصر بازار: بعد از اینکه هر دو شاخص نفتی مهم یعنی برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت به سطح پایین قیمتی انتهای آگوست خود بازگشتند، بحث‌ها بر سر احتمال نزول بیشتر آن مطرح شده است. اما اگر قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار به ازای هر بشکه برسد، رسیدن آن به بشکه‌ای ۳۰ دلار هم به شدت محتمل خواهد بود.

سقوط طلای سیاه به زیر ۴۰ دلار چقدر محتمل است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، یکی از تحلیلگران تکنیکال این سایت در آخرین مطلب خود در مورد نفت خام، در مورد اینکه چگونه «پول هوشمند» هنوز روی قیمت‌های پایین نفتی سرمایه گذاری می کند، بحث کرد.

    از دید تحلیل تکنیکال، نفت آمریکا در سطح حمایتی بالای 40 دلار -به عنوان کف قیمتی ماه آگوست- به سر می‌برد. اگر WTI به زیر این مقدار حمایتی سقوط کرده و باقی بماند، به احتمال زیاد راه را برای سقوط‌های بیشتر فراهم خواهد کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیاز دارد تا بالای سطح حمایتی 40 دلاری بماند تا بتواند در آینده به بالای سطح مقاومتی 50 تا 52 دلار بازگردد.

    مشابه با WTI، نفت برنت نیز تنها اندکی بالای سطح حمایتی 44 دلاری خود ایستاده است. اگر برنت قادر به شکستن این سطح باشد،‌ نزول‌های بعدی دور از دسترس نخواهد بود. همچنین برای رسیدن برنت به سطح مقاومتی 55 تا 60 دلاری باید همچنان بالای سطح حمایتی 44 دلاری باقی بماند.

    نمودارهای بلند مدت نفت آمریکا نشان می‌دهد چگونه سقوط‌های اخیر منجر به رسیدن به زیر خط روند صعودی آغاز شده در سال 1999 شده است و چگونه بالای سطح بحرانی 40 دلاری مشابه با جنگ خلیج فارس در سال 1990 باقی مانده است. اگر سطح روانی 40 دلاری قاطعانه نقض شود، هدف مشخص بعدی سطح حمایت 30 دلاری خواهد بود.

    بشکه‌ای 30 دلار و 40 دلار سطوح حمایتی طولانی مدت مهمی هستند که باید برای نفت برنت نیز حفظ شوند:

    «پول هوشمند» یا صندوقداران نفت آمریکا به حفظ جایگاه کوتاه مدت خود ادامه می‌دهند که به این معناست که احتمال افت‌های شدیدتر وجود دارد. در همان زمان «‌پول احمق»‌ یا معامله‌گران بلندمدت هنوز تسلیم نشده و به کار معمول خود در زمان قیمت‌های پایین کالا ادامه می دهند.

    با این وجود هنوز خطر قابل توجهی معامله‌گران بلندمدت را تهدید می کند.

    شاخص دلار آمریکا از الگوی مثلث کاهشی (گوه‌ای) خارج شده است. نفت خام و دلار عکس هم عمل می‌کنند، بنابراین دلار صعودی موجب نزولی شدن نفت می‌شود و بالعکس. اگر شاخص دلار بتواند سطح مقاومتی 100 واحدی تشکیل شده در ابتدای سال جاری را بشکند،‌ صعود دلار از سرگرفته خواهد شد و این خبر بدی برای نفت خام خواهد بود.

    بعد از اعلام فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر و همچنین ضعف اقتصادی در اروپا و ژاپن، که احتمال اعمال محرک‌های پولی را در آینده نزدیک در این مناطق افزایش داده است،‌ دلار با رشد شدیدی مواجه شده است.

     

    تقویت دلار و رشد عرضه مازاد نفتی طوفان شدیدی در بازار نفت برپا کرده است. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد وضعیت نفت آمریکا،‌ خبر از افزایش 4.2 میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر نفتی آمریکا و رسیدن آن به 487 میلیون بشکه می‌دهد. میزان ذخایر موجود در جهان نیز به رکورد 3 میلیارد بشکه رسیده است. با این وضعیت آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به افت شدیدتر قیمت نفت در ماه‌های آینده هشدار داده است.

    در حال حاضر، معامله‌گران باید منتظر باشند و ببینند که‌ آیا نفت برنت و نفت آمریکا خواهند توانست سطوح حمایتی 44 دلاری و 40 دلاری خود را بشکنند؟ و اینکه آیا شاخص دلار می‌تواند از سطح مقاومتی 100 واحدی عبور کند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها