عصر خودرو

قائم مقام سازمان توسعه تجارت:

برند ایرانی نیاز به بازسازی و بازتعریف دارد

عصر بازار- قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بحث نشان تجاری (برند) ملی و فراملی است، گفت: نشان های تجاری ایران نیاز به بازسازی و بازتعریف دارند.

برند ایرانی نیاز به بازسازی و بازتعریف دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمدرضا مودودی» ، با اشاره به بند 5 ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر گفت: در این قانون سازمان توسعه تجارت تنها متولی تعیین نشان های تجاری برتر کشور است و هر دستگاه و فردی در این حوزه وارد شود مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.
    وی اظهار داشت: البته شاهد هستیم که برخی سایت ها اقدام به معرفی نشان های تجاری برتر می کنند که این خلاف قانون است چرا که با رواج تندیس فروشی در جامعه، جایگاه نام و نشان تجاری در سطح ملی تخریب و برنامه های کلان و هدف گذاری های تعیین شده نیز با اختلال مواجه می شوند.
    به گفته مودودی، تهیه پیش نویس دستورالعمل های ترویج فرهنگ سازی نشان تجاری، پیشنهاد بسته حمایتی نشان های برتر، شناسایی خلاهای قانونی در رویه های موجود، تدوین راهکارها، تدوین و ابلاغ شاخص های نشان تجاری برتر و حمایت از تبلیغات نشان های تجاری برتر از جمله وظایف سازمان توسعه تجارت است.

    ** تعیین نشان های تجاری هزینه ای برای شرکت ها ندارد
    به گفته قائم مقام سازمان توسعه تجارت تمام پروسه ارزیابی، نظرسنجی و تحلیل محتوای نشان های تجاری رایگان است و هزینه ای برای آنها ندارد.
    وی تاکید کرد: انتخاب نشان های تجاری برتر شفاف و واضح است و در پایان نیز کارنامه ای به این شرکت ها ارائه می شود تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در جهت بهبود شرایط خود گام بردارند.
    مودودی درباره شاخص های انتخاب نشان های برتر هم گفت: براساس بررسی های بین المللی، شفافیت مالی بنگاه ها اصلی ترین شاخص نشان های تجاری بین المللی است اما در ایران هنوز به طور دقیق به این موضوع وارد نشده ایم.
    وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت به سراغ موسساتی رفته که در شاخص دیگری فعالیت کنند و موسسه ABV به عنوان موسسه بین المللی برای انجام نظرسنجی ها انتخاب شد.
    قائم مقام سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: در دوره نخست انتخاب نشان های برتر تنها 42 شاخص از 72 شاخص موسسه ABV را داشتیم اما امسال تا 72 شاخص را لحاظ می کنیم و به منظور ارزیابی رتبه های برتر واحدهای صنعتی وارد بحث های جزئی خواهیم شد.
    وی اظهار داشت: برنامه مدون چهار ساله ای برای راهبری نشان های تجاری تهیه کردیم و سند توسعه برند تهیه شده و مراحل آن طی می شود تا در سطح عالی شورای عالی صادرات نیز وارد شویم.
    مودودی توضیح داد: تا کنون به دنبال تدوین ساختار کلی معرفی نشان های تجاری برتر بودیم و پس از مطالعات تطبیق آنها را به برنامه های عملیاتی تبدیل کردیم.
    وی تاکید کرد: اگر می خواهیم نهضت برند و توسعه برند به عنوان وظیفه ملی دنبال شود باید از مشاوران بین المللی دعوت کنیم تا براساس شاخص های بین المللی کمک کنند که بهترین های دنیا نیز در زمینه همکاری اعلام آمادگی کردند.
    به گفته قائم مقام سازمان توسعه تجارت، نشان های تجاری حاضر در کشور ملی هستند و این نقطه ضعفی برای کشور محصوب می شود و تلاش کردیم برای تقویت نشان های تجاری بخش خصوصی را جلب کنیم.

    برچسب ها