عصر خودرو

در گفت‌وگو با اکبر ترکان بررسی شد:

شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

عصر بازار: مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به فضای به وجود آمده در فضای پساتحریم، شرایط ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تشریح کرده و با اشاره به ورود هیات‌های خارجی، عزم آنان برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را جدی می‌داند.

شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، جذب سرمایه‌گذاری در ایران همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور بوده است. با توجه به اجرایی شدن برجام این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و سرمایه گذاران خارجی به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و تامین فایناس مورد نظر هستند. اما در این رابطه کشور با چه چالش هایی روبروست و نگاه مقامات عالی کشور در این خصوص چیست؟ از نظر آنان سرمایه گذاری خارجی مطلوب در ایران چیست و چگونه می‌توان با شرایط برد برد شرایط ایجاد این نوع سرمایه‌گذاری را مهیا کرد. اکبر ترکان در این رابطه توضیحاتی داده است.

    با توجه به شرایطی که در پساتحریم به وجود آمده، مهم‌ترین موانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران چیست و چطور باید این موانع برداشته شود که سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شوند.
    برای جلب سرمایه خارجی، یک بحث وجود دارد و برای سرمایه گذار خارجی یک بحث دیگر. اینکه سرمایه خارجی را جذب کنیم، به معنای سرمایه گذاری نیست. ممکن است که مثلاً از طریق هایی مثل بیع متقابل، سرمایه خارجی بیاید و در واقع پروژه ای را برای ما انجام داده و محول کرده و از محل عوایدش باز پرداخت کند. اما گاهی اوقات، جذب سرمایه خارجی مورد نظر است. وقتی صحبت از سرمایه‌گذار خارجی می کنیم، اینجا مدیریت به علاوه تکنولوژی و سرمایه مد نظر ماست. در واقع الان بحث هایی که در حال انجام است، هم در مورد سرمایه های خارجی است و هم در مورد سرمایه گذاری خارجی. اولویت ما با سرمایه گذاری خارجی است. البته سرمایه خارجی هم خوب و مورد نیاز ماست، چون بسیاری از پروژه های با توجیه اقتصادی خوب، در ایران وجود دارد که سرمایه گذاران ایرانی انجام می دهند و نیازمند سرمایه و تامین مالی از خارج است. کوشش این دوستان ما بر این است که منجر به هزینه هایی از جانب دولت نشوند. چون اگر سرمایه گذار خارجی، خودش سرمایه بیاورد، دولت باید ضمانت هایی را به او بدهد که ریسک اقدامات دولتی سرمایه او را تهدید نمی کند.

    اما تجارت ریسک خود را دارد و بعید است سرمایه گذاران واقعی به دنبال تضمین دولت ایران باشند.
    بله تجارت و کسب و کار ریسک های خودش را دارد. یعنی ریسک مربوط به سرمایه گذار است. اما وقتی که یک سرمایه ای را به صورت فاینانس و قرض به داخل کشور بیاوریم، آن وقت آن کسی که این منابع را در اختیار می گذارد، تضمین می خواهد. برای این تضمین ها اگر سرمایه گذار ایرانی این پول را قرض کرده باشد، سرمایه گذار ایرانی باید به بانک ایرانی تضمین های لازم را بدهد، بانک ایرانی هم به بانک خارجی تضمین بدهد. که در این حالت بالاخره یک قدری احتیاط بیشتری لازم است. چون همان طور که شما می دانید، ما در سال های اخیر با یک پدیده ای مواجه هستیم و آن پدیده این است که وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان ایرانی، بعضاً تسهیلاتی را گرفته اند که قادر به بازپرداخت آنها نیستند. اسمش معوقات شده است که این معوقات ارقام بسیار بزرگی را در تسهیلات با نکی ما تشکیل می دهد. یک بخش معوقات به صورت رسمی با آمار اعلام شده است، یک بخش دیگر هم است که واقعاً فقط، با پوشش های مختلف و با تکنیک های بانکداری به عنوان معوقه ثبت نشده است و اینها معوقات غیررسمی محسوب می شوند.

    چند درصد تسهیلات بانکی ما معوقه است؟
    بخش بزرگی از تسهیلات بانکی که 25 درصد تسهیلات بانکی ما را تشکیل می دهد، الان به صورت معوقه درآمده است. که به صورت یا معوقه رسمی یا غیررسمی خود را نشان می دهد. این معوقات ریالی هستند. حالا اگر تبدیل شدند به معوقات ارزی چطور؟ تسهیلات گیرندگان ایرانی می روند و وام از خارج می گیرند، بعد بانک ایرانی در مقابل بانک خارجی تضمین می کند، اینها هم به بانک ایرانی، از همین تضمین هایی می دهند که تا الان داده اند، کار دیگری که نمی توانند بکنند. از همین تضمین ها می دهند. این تضمین ها بعداً تبدیل به عدم انجام تعهدات می شود. بعداً تبدیل به معوقات می شود. آن وقت چه کار باید کرد؟ آن وقت بانک ایران باید این بدهی خارجی ارزی را بدهد و در واقع معوقات ریالی ای که الان ما داریم، تبدیل می شوند به معوقات ارزی. یعنی بسیار ضرر دارد. لذا بایستی در وام گرفتن، و تسهیلات گرفتن ارزی، احتیاط کرد تا این وضعیت که برای معوقات ریالی پیش آمده در معوقات ارزی پیش نیاید.

    مقصر ایجاد معوقات ریالی چه کسانی هستند؟
    تقصیر این معوقات ریالی که پیش آمده است، به گردن بانک هاست چرا؟ چون بانک ها تسهیلات را به یک اشخاصی داده اند، که آن اشخاص این تسهیلات را در موردی که به آن عنوان وام گرفته اند، مصرف نکرده اند. اگر یک کسی تسهیلات بگیرد، صرف یک کار صنعتی کند و اتفاقاً آن بخش صنعتی یا بخش کسب و کاری که برایش وام گرفته است، دچار مشکل شود، خب، باید همین شخص همکاری کرد. اما اگر کسی یک وام را گرفت برای اینکه مثلاً برود و فلان وضعیت اقتصادی ای را که در طرحش نوشته است، انجام بدهد. ولی، وام را بگیرد و برود و خرج کار دیگری کند، مثلاً ببرد صرف نمی دانم، خرید، املاک کند یا خارج از کشور ببرد با چنین کسی که وام را به غیر آن منظور طرح اصلی مصرف کرده است، به نظر بنده نباید مدارا کرد. چون او تخلف کرده است و با او به عنوان یک متخلف باید رفتار کرد. ولی بانک ها هنوز این کار را نکرده اند. بانک ها با کسانی که تسهیلاتی گرفته اند، و تخلف کرده اند، تا به حال نرفته اند حسابرسی کنند و آنها را استخراج کنند و نام آنها را از افرادی که درست عمل کرده اند، جدا کنند. بانک ها باید به افرادی که تجارت و کسب و کارشان دچار مشکل شده است، کمک کنند. چون این کار را نکرده اند، الان در مورد تسهیلات خارجی، من نگران هستم که نکند این واقعه که الان منجر به عدم ایفای تعهدات ریالی شده است، فردا منجر به عدم ایفای تعهدات ارزی شود.

    حالا که در دوره پساتحریم، استقبال خارجی ها به چه شکل بوده است، این مدت و این برو و بیا ها به نتیجه ای انجامیده است؟
    بالاخره فضا خیلی خوب است. خارجی ها واقعاً جدی هستند و می خواهند کار کنند. خب، ایران هم بالاخره کشور پر ظرفیتی است. بانک های ما، بانک های خوش حسابی هستند. بانک مرکزی ما، تعهدات بین المللی اش، همیشه تعهدات معتبری بوده است. رقم بدهی کشور نسبت به توانایی اش بسیار جزیی است. همین طور که شما می دانید، کشورها می توانند تا بعضاً بیش از تولید ناخالص داخلی شان، بدهی خارجی داشته باشند. و بدون نگرانی باشند. ما اصلاً بدهی خارجی آنچنانی نداریم.
    بنابراین با توجه به اینکه بانک مرکزی ما، بسیار معتبر و کم ریسک بوده و از سوی دیگر بانک های ایرانی هم در دنیا، کم ریسک هستند، ظرفیت استفاده از منافع مالی بین المللی در کشور ما خوب است. منتها، من خودم ترجیحم سرمایه گذاری خارجی است تا استفاده از سرمایه خارجی. من نگران بدهی های ارزی هستم و فکر هم می‌کنم، باید سرمایه گذار خودش بیاید مدیریتش را هم بیاورد، تکنولوژی اش را هم بیاورد و خودش کسب و کار راه بیندازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها