عصر خودرو

وزیر صنایع بلاروس:

مشکلات زیادی بر سر راه تجارت بلاروس با ایران است

عصر بازار- بانک توسعه صادرات مبلغ ۵۰ میلیون یورو برای گسترش تجارت در کشور بلاروس اختصاص داد، اما تاکنون این مبلغ به علت مشکلات بانکی بی ثمر مانده است.

مشکلات زیادی بر سر راه تجارت بلاروس با ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، توسعه همکاری‌های بین تهران و مینسک در بخش‌های مختلف  اقتصادی، صنعتی و اجرای طرح‌های مشترک با هدف افزایش ارزش روابط تجاری، مدتی است که مورد توجه دولتمردان دو کشور قرار گرفته است.

    نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، محصولات ساختمانی، برقی، مواد کانی، دارو و سلامت، تجهیزات پزشکی و برگزاری متقابل نمایشگاه‌ها از زمینه‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور است. از سوی دیگر، ایران به عنوان دروازه ورود صنایع و تولیدات شرکت‌های بلاروسی می‌تواند فرصت بسیاری را برای افزایش صادرات این کشور فراهم کند. پیش از این نیز وزیر صنایع بلاروس اعلام کرده بود که این کشور آماده است، نیازمندیهای خود از جمله میوه، ماهی، دارو، تجهیزات پزشکی، متالورژی و ادوات ماشین‌سازی را از ایران خریداری کند.

    به عقیده کارشناسان؛ همکاری‌های سیاسی ایران و بلاروس در سطح عالی قرار دارد، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت ندارد.

    کارشناسان امور تجاری معتقدند که سطح روابط تجاری کشور می‌تواند تا  3 برابر افزایش یابد و دولت ایران برای گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی و خرید کالاهای مورد نیاز از این کشور آماده است. ایران در کشور بلاروس رایزن بازرگانی دارد که به طور قطع تاثیر بسیاری بر افزایش سطح روابط تجاری با این کشور خواهد داشت. تجارت ایران و بلاروس که روسیه سفید هم لقب دارد با تراز مثبت به نفع این کشور اروپای شرقی است، به نحوی که در 3 سال گذشته نمودار تراز بازرگانی بین دو کشور همیشه شیب صعودی داشته است.

    سفر چند روزگذشته وزیر صنایع بلاروس به ایران در صدر یک هیأت تجاری نوید دهنده توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و مینسک در آینده است. دوطرف بعد از گفتگوها و مذاکرات متعدد به امضای تفاهم نامه مشترک دارویی و خودرویی اقدام کردند. همه این تلاش ها زمینه ورود رئیس جمهور بلاروس به ایران را در آینده ای نزدیک فراهم می‌کند.

    در ادامه این نشست ها ،کمیسیون مشترک بین ایران و بلا‌روس بر ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک برای افزایش مناسبات تجاری متقابل،‌ انجام اقدام‌های لازم برای فراهم آوردن شرایط مناسب به منظور توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین جمهوری بلا‌روس و جمهوری اسلامی ایران، متنوع کردن لیست اقلام تجاری دو جانبه و توسعه زمینه‌های تجاری تاکید ،کردند همچنین طرفها نسبت به اقدام های لازم به منظور اجرای بندهای نقشه راه به توافق رسیدند. توسعه همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری ، پذیرش گواهی انطباق و ارزش‌گذاری گمرکی کالاهای صادراتی ایران به بلاروس  نیز مورد بررسی دو طرف قرار گرفت.

    با وجود این شرایط باید دید که روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و بلاروس در آینده به چه میزان توسعه خواهد یافت و این موضوعی است که در گزارش پیش رو از طریق مصاحبه با مقام های دو کشور به شرح جزییات آن پرداخته ایم.
    به دنبال توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران وبلاروس هستیم

    محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست مشترک با وزیر جمهوری بلاروس ،اظهار کرد: همانطور که در جلسه‌ برگزار شده با مقام‌های مسئول بلاروس مطرح شد، به دنبال توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور هستیم.

    وی در ادامه افزود: برای توسعه روابط باید روابط مالی و بین‌ بانکی تقویت شود و اکنون سطح این نوع روابط قابل قبول نیست.

    شریعتمداری تصریح کرد: بانک توسعه صادرات مبلغ 50 میلیون یورو برای گسترش تجارت در کشور بلاروس اختصاص داده است، اما متاسفانه تاکنون این مبلغ به علت مشکلات بانکی موجود در کشور بلاروس به هدف خود، یعنی  بالا بردن سطح روابط تجاری دو کشور ، نرسیده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: از وزیر بلاروس درخواست کرده‌ایم که در جهت حل بیشتر مشکلات بانکی تلاش کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور باشیم.

    شریعتمداری همچنین ادامه داد: خوشبختانه سطح روابط در سال گذشته ارتقای خوبی داشته است و مهندسان ایرانی توانسته اند پروژه‌های عمرانی بزرگی را در بلاروس به اتمام برسانند، هرچند که هنوز مشکلات موجود بر سر راه تجارت بین  دو کشور کم نیستند، اما  امیدواریم با همکاری طرف بلاروسی همه مسائل حل شود.

    وی با اشاره به همکاری دو کشور در حوزه بهداشتی و دارویی، افزود: یک سند همکاری در این حوزه به امضا رسیده است و در چند روز آینده 2 سند دیگر بین مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید.

    شریعتمداری در پایان با تاکید بر تمایل دولت ایران به توسعه روابط تجاری با بلاروس بیان کرد: تجار و بازرگانان ایرانی باید در برهه کنونی، شرایط اقتصادی بلاروس را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند تا پتانسیل‌های کشف نشده و مغفول مانده  تجاری بین دو کشور شناسایی شود.
    بلاروس به دنبال رفع موانع موجود در تجارت بین دو کشور است

    در ادامه ویتالی میخایلوویچ ووک وزیر صنایع بلاروس ، در حاشیه نشست مشترک ایران و بلاروس بیان کرد: سطح تجاری بین دو کشور ایران و بلاروس در سال گذشته نشان می‌دهد که مبادلات مابین در حد زیادی رشد داشته است.

    وی با اشاره به صحبت‌های شریعتمداری تاکید کرد: همانطور که گفته شد مشکلات زیادی بر سر راه تسهیل روابط بین دو کشور وجود دارد و این مشکلات تنها مختص به ایران نیست، بلکه بلاروس هم برای رفع موانع موجود در تجارت بین دو کشور در حال تلاش است.

    این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: تمایل داریم در سال‌های آینده فعالیت تجاری و اقتصادی خود را با ایران بیشتر کنیم و اولویت اصلی ما در حوزه ماشین‌آلات صنعتی است.
    تقویت روابط بانکی ایران و بلاروس در دستور کار قرار دارد

    مجتبی خسرو تاج مدیر عامل سازمان توسعه تجارت نیز ، اظهار کرد: بر اساس مذاکراتی که با طرف بلاروسی صورت گرفته است ، قرار بر این شد که کمیسیون های تخصصی مختلفی در زمینه‌های مورد علاقه دو طرف تشکیل شود تا امور مختلف و مشکلات پیش روی تجارت بین دو کشور مورد بررسی و حل وفصل قرار بگیرند.

    وی در ادامه افزود: یکی از موارد مشکل‌ساز در روابط تجاری دو کشور بحث نظام تعرفه‌ای و تغییرات آن بود که مسئولان بلاروس و ایران توافق کردند تا بر سر تعرفه‌ها پای میز مذاکره بنشینند.

    خسروتاج در پاسخ به این پرسش که آیا طرف بلاروسی برای تسهیل روابط بانکی قدمی برداشته است یا خیر، گفت: هفته گذشته از طرف سازمان توسعه تجارت نماینده‌ای برای مذاکره در خصوص مشکلات بانکی دو کشور به بلاروس اعزام شد و امیدواریم به زودی تمامی مسائل مالی ایران و بلاروس حل شود.

    مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اکنون بانک تجارت در کشور بلاروس فعال است و مقدماتی  چیده شده تا بانک‌های ایرانی دیگر نیز به این عرصه ورود کنند.

    وی در خصوص فعالیت بانکهای بلاروسی برای تحکیم روابط بین بانکی دو کشور، یادآور شد: بلاروسی‌ها  5 تا 6 بانک بازرگانی دارند که این بانکها فعالیت‌های خوبی در سالهای اخیر برای تحکیم روابط با ایران اجرا کرده‌اند.

    برچسب ها