عصر خودرو

معاون زاراعت وزیر جهاد کشاورزی :

یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی جاری در کشور تولید می شود

عصر بازار- معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در بحث شکر بسیار مستعد شده است، گفت: پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری یک میلیون و ۹۰۰هزار تن شکر در کشور تولید شود که با ایجاد ۲ تا سه کارخانه در استان های خوزستان و ایلام این تولید افزایش می یابد.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی جاری در کشور تولید می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، عباس کشاورز در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه استان لرستان در سالن جهاد کشاورزی این استان افزود: مشکل گندم و شکر با یاری و لطف خداوند متعال و تلاش کشاورزان کاملا حل شده است.
    وی با بیان اینکه ظرفیت ایران در تولید دانه های روغنی و چغندر از اروپا بالاتر است، گفت: در سال آینده رکورد تولید دانه های روغنی را خواهیم شکست.
    معاون زاراعت وزیر جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی تولید شده در کشور را سه دسته خواند و افزود: دسته نخست محصولاتی نظیر هندوانه، گوجه و سیب زمینی هستند که به دلیل عدم کشش بازار از کشاورز می خواهیم زیاد تولید نکنند.
    وی اظهار کرد: دسته دوم تولیداتی مثل گندم، روغن و شکر که در حال پیوستن به گروه اول هستند و گروه سوم محصولاتی مانند ذرت است که برای رفع برخی نگرانی ها باید به دنبال کشت فرا سرزمینی آنها باشیم.
    کشاورز با بیان اینکه تا این لحظه هیچ کشوری نسبت به امنیت عذایی سست و کم اراده نیست، افزود: برای همه کشورها این موضوع در درجه نخست اهمیت و جزو خطوط قرمز است لذا این مهم نیز در کشور ما باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک آرمان ملی به آن نگاه شود.

    ** مدیریت آب مهمترین وظیفه دولت در بخش کشاورزی است
    وی مدیریت آب را مهمترین وظیفه دولت در بخش کشاورزی خواند و گفت: این چالش جدی است پس باید مراقب مصرف زیاد آن در کشاورزی باشیم پس یا تولید نکنیم یا با اصلاح الگوی کشت، میزان محصولی کمتر از مصرف اب تولید نکنیم.
    کشاورز افزود: چالش دوم ما قیمت تمام شده محصولات است که هم کشاورز را آزار می دهد و هم هزینه مصرف کننده را بالا می برد.
    وی اظهار کرد: یکی از دلایل وجود این قیمت بالا موضوع تورم است که هم دولت و هم فعالان اقتصادی و سیاسی برای کالاهایی که تولید و اشتغال ایجاد می کنند باید پول ارزان در نظر بگیرند.
    کشاورز سومین چالش دولت در بخش کشاورزی را اشتغال دانست و افزود: نمی گویم بخش کشاورزی می تواند همه مشکلات کشور در زمینه اشتغال را حل کند اما به طور قطع قادر به حل بخش بزرگی از این مشکل است.
    وی لرستان را سرزمینی سرشار از منابع طبیعی و ظرفیت های بالای کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی دیم باید در کنار کشاورزی آبی در استان لرستان از اهمیت بالایی برخوردار باشد لذا کشت محصولات متعدد مانند گندم، حبوبات و دانه های روغنی، احداث کارخانه تولید بذر و تغییر رفتار زراعی از روش های سنتی به استفاده از روش های نوین و علمی باید در دستور کار مسئولان و کشاورزان قرار گیرد.
    وی به کشاورزان اطمینان داد که در صورت رعایت این مسائل و کشت مستقیم در عمق مناسب با هر مقدار بارندگی، تولید محصول افت نخواهد کرد.
    معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی وضعیت کشاورزی کشور را خوب توصیف کرد و افزود: توفیقات خوبی در زمینه خود کفایی حاصل شده و باید گفت که عاقل تر از آنیم که تحت تاثیر برخی صحبت ها، اخبار کذب و نا امیدکننده قرار گیریم.

    ** وضعیت بارندگی در لرستان 60 درصد زیر نرمال است
    استاندار لرستان نیز با تاکید بر مدیریت درست منابع محدود آب گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست چراکه تا همین لحظه وضعیت بارندگی 60 درصد زیر حد نرمال است.
    سید موسی خادمی با بیان اینکه کشاورزی لرستان باید به سمت محصولات کم مصرف برود، افزود: یکی از راه های تحقق این مهم بهره برداری از ایستگاه پمپاژ است که بیشتر باید مورد توجه باشد چرا که منجر به ابیاری تحت فشار خواهد شد.
    وی سپردن کار به پیمانکاران مجرب را یکی دیگر از راه های ایجاد آبیاری تحت فشار عنوان کرد و گفت: شایسته است که برای اجرای تاسیسات آبیاری تحت فشار در ازای اختصاص بخشی از درآمد زمین ها، کار ایجاد این تاسیسات را به پیمانکاران سپرده شود.
    وی محدودیت های دانشی و ترویجی را از مشکلات کشاورزی دانست و افزود: کارهای خوبی مانند اعزام ناظران کشاورزی و طراحی سامانه های کشاورزی در دولت تدبیر و امید انجام شده است و از این به بعد نیز دولت با قدرت به این اقدامات ادامه خواهد داد.
    استاندار لرستان خواستار توجه جامعه به موضوع آب مجازی شد و اظهار کرد: از آبی که صرف تولید هندوانه و سیب زمینی و برخی محصولات دیگر می شود متوجه می شویم به جای سود در حال ضرر دادن هستیم.
    در این آیین از 50 تولید کننده برتر بخش کشاورزی لرستان تجلیل به عمل آمد.

    برچسب ها