عصر خودرو

رئیس دیوان محاسبات کشور خبر داد:

استفاده ۹ صدم درصد از ۲۰۰میلیارد دلار فاینانس

عصر بازار- رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: ۹ صدم درصد از ۲۰۰ میلیارد دلار فاینانس استفاده شده است.

استفاده ۹ صدم درصد از ۲۰۰میلیارد دلار فاینانس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، عادل آذر درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 اظهار داشت: دولت هم نفت را می فروشد و هم از اوراق اسلامی استفاده می کند؛ در مجموع مصارف عمومی دولت خود را بدهکارتر کرده و این بدهی رشد 229 درصدی یافته است.

    وی گفت: در تملک دارایی های مالی نیز درصد تحقق عملکرد بودجه در مقایسه با قانون این بودجه 145 درصد افزایش یافته است و حدود 13 درصد نیز انحراف از اسناد خزانه و استفاده از اوراق مالی اسلامی بیشتر شده است.

    رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: میزان تخلفات و انحراف دولت از قانون بودجه 95 در مقایسه با سال 94 بیشتر شده در حالی که احکام بودجه در سال 94 معادل 33 درصد رعایت شده، این میزان در سال 95 به 20 درصد کاهش یافته است.

    عادل آذر اضافه کرد: دولت در سال 94، 55 درصد احکام بودجه را رعایت نکرده و این مسئله در سال 95 به 65 درصد افزایش یافته است.

    وی گفت: 14 درصد اهداف در بودجه سال 94 تحقق نیافته و در سال 95 این رقم به 19 درصد افزایش یافته است.

    عادل آذر افزود: در بخش فاقد عملکرد نیز در حالی که در سال 94 پنج درصد بوده است، در سال 95 به هشت درصد افزایش یافته است.

    وی گفت: در سال 95 حدود 24 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت های زیرمجموعه نفت ازجمله شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش و پالایشگاه ها به خزانه واریز نشده است.

    رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه 11 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به شرکت ملی گاز است افزود: بی انضباط ترین شرکت های دولتی در سال 95 شرکت ملی گاز ایران بوده است.

    عادل آذر گفت: پای ثابت تخلفات از قانون بودجه؛ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز است، البته باید متوجه حساسیت این شرکت ها باشیم.

    وی افزود: 75 درصد بودجه شرکت های دولتی صرف هزینه های جاری آنها و بقیه صرف سرمایه گذاری می شود.

    عادل آذر اضافه کرد: شرکت های دولتی حداقل باید 30 درصد را برای فعالیت عمرانی قرار دهند.

    وی درباره سهم صندوق توسعه ملی نیز در بودجه سال 95 گفت: یک میلیارد و 177 میلیون دلار در آن سال به صندوق توسعه ملی واریز نشده است.

    رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: دولت در فروش اوراق مشارکت برای توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه و استفاده از فاینانس ها از قانون بودجه سال 95 انحراف داشته است.

    عادل آذر گفت: فقط 9 صدم درصد از 200 میلیارد دلار فاینانس استفاده شده است.

    وی افزود: 128 میلیون دلار خالص گاز صادراتی و یک میلیارد و 48 میلیون دلار فراورده های پالایشگاهی است که شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز آن را به صندوق توسعه ملی واریز نکرده اند.

    عادل آذر گفت: بودجه ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود 75 درصد چرخش مالی عمومی کشور است.

    وی افزود: تعدادی از شرکت های دولتی و نهادهای غیردولتی ازجمله شهرداری ها در پیوست بودجه نیستند؛ البته هماهنگی هایی با مناطق آزاد برای نظارت بر آنها انجام شده است.

    رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: سازمان برنامه و بودجه برخی موارد قانون بودجه را در حد دستورالعمل تنازل می دهد.

    پرداخت یارانه نقدی، پولی برای طرح های عمرانی و تحول سلامت باقی نمی گذارد

    وی درباره هدفمندی یارانه ها گفت: روند کنونی پرداخت یارانه نقدی، صندوق های بازنشستگی و حقوق کارکنان دیگر پولی برای طرح های عمرانی، طرح تحول سلامت و محیط زیست نخواهد گذاشت.

    عادل آذر با بیان اینکه باید سه دهک بالایی جامعه شناسایی و از گرفتن یارانه حذف شوند، اعلام کرد: 44 هزار و 432 میلیارد تومان مصارف دولت از هدفمندی یارانه ها بوده است که 41 هزار و 505 میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه نقدی به 76 میلیون نفر می شود.

    رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: سازمان هدفمندی یارانه ها 800 هزار نفر را از دریافت یارانه حذف کرده بود اما با اعتراض آنها 500 هزار نفر به فهرست یارانه بگیران بازگردانده شدند.

    وی اظهار داشت: 13 هزار و 172 میلیارد تومان از ردیف های بودجه و خزانه برداشته شده و روی یارانه ها گذاشته و پرداخت کرده ایم.

    عادل آذر سهم طرح تحول سلامت از هدفمندی یارانه ها را 10.4 درصد اعلام کرد و گفت: طرح تحول سلامت 10 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

    رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه از هدفمندی یارانه ها فقط دو هزار 247 میلیارد تومان به تولید اختصاص یافته است، گفت: دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 95 حدود 38 درصد انحراف داشته است.

    عادل آذر درباره صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: از سال 91 تا 94 دو هزار میلیارد تومان سرمایه وارد این صندوق شد اما این صندوق 500 میلیارد تومان را به جامعه هدف تسهیلات داد و 1500 میلیارد تومان را نیز سرمایه گذاری کرد که سود بگیرد اما بانک ها فقط 266 میلیارد تومان از محل این سپرده را تسهیلات دادند.

    وی با بیان اینکه بودجه 95 از اقتصاد مقاومتی فاصله گرفت، افزود: در بودجه سال 95 وابستگی به نفت بیشتر شد و 57 هزار و 671 میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی بودجه 95 است.

    عادل آذر افزود: بر اساس بودجه 95، بانک مرکزی و بانکها درباره فروش دارایی ها و اموال خود به قانون عمل نکرده اند و فروش اموال بانکها صفر بوده است.

    برچسب ها