عصر خودرو

کالای عمومی چیست؟

عصر بازار- در علم اقتصاد یک کالای عمومی کالایی غیر رقابتی و غیر قابل استثناء است.

کالای عمومی چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در علم اقتصاد یک کالای عمومی کالایی غیر رقابتی و غیر قابل استثناء است. غیر رقابتی بودن به این معنی است که مصرف آن کالا توسط یک نفر، دسترسی کالا برای مصرف توسط دیگران را کاهش نمی‌دهد و غیر قابل استثناء بودن که هیچ کس نمی‌تواند مستثنی از استفاده از آن کالا باشد.

    در جهان واقعی ممکن است هیچ چیزی به عنوان کالای غیر رقابتی و غیر قابل استثناء به طور مطلق نباشد.

    کالاهای عمومی یک مثال خیلی مهم از شکست بازار فراهم می کنند، که رفتاری شبیه بازار افراد جویای سود نتایج کارایی ایجاد نمی‌کند.

    تولید کالاهای عمومی نتیجه می دهد پیامدهای خارجی مثبت را که جبران نمی‌شود. اگر سازمان های خصوصی همه منافع یک کالای عمومی که آنها تولید کرده‌اند جمع آوری نمی‌کنند، انگیزه‌شان برای تولید آن به طور داوطلبانه شاید ناکافی باشد.

    مصرف کنندگان می توانند سود کالاهای عمومی را بدون مشارکت کافی در تولید شان را ببرند.این اصطلاحاً مسئله سواری رایگان نامیده می شود (زیرا سهم مصرف کنندگان خیلی کم خواهد بود اما صفر نیست).

    اگر مصرف کنندگان به سواری رایگان زیاد تصمیم بگیرند، هزینه های خصوصی از منافع خصوصی بیشتر می شود و انگیزه به فراهم کردن کالا یا خدمات از طریق بازار از بین می رود، بنابراین بازارشکست می خورد تا فراهم کند یک کالا یا خدمتی که در این جا یک نیاز است.

    لباس، غذا، ماهی های درون دریا، معادن، موج رادیو، کابل تلویزیون و سینما از نمونه کالاهای عمومی هستند.

    برچسب ها